onsdag 19. oktober 2016

Forsøk med ny kompostmetode






Nå har det tatt laaang tid med å grave opp all sverdirisen bak plommetreet. Begynner å bli litt lei nå. Og venstre fot vil egentlig ikke være med på dette heller. 



Nå begynner jeg å bli ferdig.  Men ikke viste jeg at det var så mye stein i bedet her. Dette bedet er gammelt, og sverdirisen har vokst over steinene, og de har jeg da glemt var der.
Men det er flott med overraskelser. Stein får en aldri nok av:)

Og når jeg nå først er i gang, så skal steinbenkene rettes opp også. Steinene ligger på terrakottamurstein, og de har ikke tålt fukt og frost etter mange år. De smuldrer opp, så jeg må få tak i andre typer murstein.
Disse mursteinene fikk jeg av en nabo som hadde revet peisen i andre etasje, så de er jo ikke frostsikre.
Steinblokkene jeg har til benker, fant jeg og ei venninne på en av våre mange turer på jakt etter planter. Vi fant bregner, og fire av disse steinene som vi brukte til benker.



Ja, så over til kompostforsøket mitt. Jeg leste et sted at om en ikke ville kaste ugress mm i komposten, kunne en legge det i søppelsekker med litt jord, knyte godt igjen og la det ligge ett år eller to. 



                Dette kunne en gjøre på bl.annet skvallerkål og annet kraftig ugress. 



Sverdiris vil jeg ikke ha i komposten, så da ville jeg prøve dette trikset. Nå ligger sju sekker med iris ved kompostbingene. Så må jeg sikkert vente iallefall to år før jeg åpner opp, og forhåpentligvis har innholdet blitt til jord. 



                    Nå har jeg tatt inn endel av astersene og satt i vaser, og noen av oktoberbergknappene. 



                                  De lyser opp i vinduskarmen nå lagt ute i oktober.

                                                       Ha fortsatt fine høstdager:-)



14 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Tror det er en supereffektiv komposeringsmetode du prøver, er poserne helt tætte, så kunne jeg godt forestille mig at indholdet er helt komposteret efter et par måneders varme næste år. Anaerob nedbryning er basre så hurtigt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja, det tror jeg også:) Så at det var hull i en av posene, men den får jeg legge i en ny.
      Satser på litt varme neste sommer, så går det jo fortere, vil jeg tro.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  2. Jeg har også tenkt å prøve denne komposteringsmetoden :-)) Foreløpig med løv fra trærne. Har fått råd om å blande inn litt sand. Da blir det spennende til våren! Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, løv er jo flott til denne metoden, vil jeg tro. Jeg har et eiketre der bladene ikke brytes ned på veldig lenge, så det kunne jeg jo også prøve. Sand har jeg ikke hørt om, men det fungerer sikkert det også:)
      Fin uke igjen!

      Slett
  3. Hei!
    Sverdiris har røtter en skulle ha gravemaskin for å få opp. Ikke rart at kroppen protesterer. Det er vel heller ikke lenge siden du ble operert.
    Har prøvd søppelsekk-kompost noen ganger. Det fungerer veldig bra. Flott ny jord. Veldig bra på terrasser. Grønt blir til jord og gjenbruk. Tilsatte ikke jord fordi det alltid kommer med jord når man luker. Jeg tror også at etter noen varme uker neste sommer gjør underverk. Det eneste jeg er litt usikker på, er frø som overlever. Tror ikke det blir varmt nok til at f.eks skvallerkål-frøene dør.
    Å "lage" jord er så morsomt.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, helt enig! Tenkte å be om hjelp til å få de opp, men har greit nesten alt selv så langt. Nå er det bare litt igjen:)
      Hehe, nei denne foten vil ikke helt være med på dette, og så har jeg fått en betennelse i tillegg i noen senefester rundt hofta. Noe skal det være,)
      Så fint at det gikk bra til deg. Ja, jeg tilsatte heller ikke jord, da det var nok rundt røttene. Men om en bare bruker det grønne, må en nok tilsette litt, vil jeg tro.
      Her kommer jeg ikke til å ta med frø fra f.eks. skvallerkål mm. Frø kan tåle utrolig mye.
      Ja, det er det virkleig! En liten gullgruve i hagen det.

      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Spennende komposteringsmetode, som jeg ikke har hørt om. Den må prøves! Flotte Asters også! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Jeg leste om det for en stund siden, men ikke prøvd før nå.
      Asters er en flott høstblomst ja!
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  5. Blir spennende å høre hvordan det går med kompostprosjektet ditt. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er litt spent jeg også.
      Ha en fin tirsdag:-)

      Slett
  6. Lurt med testing av kompost. Herlighet så fine høstasters du har. Mine har blomstret litt, men bladene er nesten svarte i høst. Det er visst alt for fuktig. Men jeg har mye annet fint enda der ute enda og det er koselig. Det er spådd snødryss i morgen, så det blir jo spennende. God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å prøve noe nytt:) Høstastersene er flotte ja! Men jeg plages av meldugg.
      Mye fint å finne ute fortsatt. En fin tid til sanking.
      Alltid spennende med den første snøen.
      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  7. Men hvorfor vil du ikke ha sverdiris da? De er jo så gule og fine. Her omkring vokser de vilt på noen heldige steder. Lurer på om den metoden der hjelper mot hundekjeks og kjerringrokk...?

    Blogglista mi påstår at du har skrevet noe om en fuglemater. Det innlegget finner jeg ikke. ;)

    Ha ei riktig fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sverdiris jeg. Hadde de på seks forskjellige steder i hagen, så noe måtte bort. Nå er det bare igjen på to steder, og de skal få stå.
      Tror den kompostmetoden går bra på de du nevner, litt usikker på om frø bør være med. Kanskje lurt å å fjerne frøene før en putter det i sekker.

      Hehe, ja jeg hadde det. Men så trodde jeg at jeg hadde jeg lagret to varianter, og slettet den ene. Vips, så forsvant innlegget. Nå har jeg ikke hatt tid til å lage et nytt, men du finner fuglematerinnlegget fra to(tre?)år tilbake på etikettlisten til høyre i bildet:)

      Fin tirsdag!

      Slett