torsdag 27. oktober 2016








Etter 26 dager uten nedbør i oktober, kom regnet i går kveld.  En veldig nedbørsfattig måned har vi hatt så langt, men tror det var nesten to uker med frostnetter.
Men ennå blomster noen blomster i hagen:)  Som denne hageastersen. Fin med rim på.



                            Og flott når sola har tint bort rimet. 



             Men storbladplantene har flatet mere eller mindre ut. 



                   Hvit høstflokks blomster noen steder i hagen enda. 



                        Og prestekragene holder jammen ut de også. 






Astrid Lindgrenrosen begynner å bli litt pjusk, men noen knopper kommer ut fortsatt. Og min tofargede New Dawn kommer med knopper igjen, men det er ikke sikkert de rekker å åpne seg før vinteren. 



                       Fine lerkesporen!  Den er fin og grønn, og blomstrer godt enda.



                                   Toppsvinerot. Straks avblomstret. 



                              Oktoberbergknapp. En av høstens favoritter. 



     Her har jeg brukt den til pynt i disse runde lysstakene en kan ha vann i. Nå har de holdt i en uke:-)



Denne klematisen har jeg egentlig gitt opp. Den har blomstet en gang på 10-12 år. Den har sen blomstringstid og står dessuten for mørkt under flammentanzrosen. Etter noen frostnetter henger den med de små sølvgrå knoppene rett ned. Stakkars... 



 Kvitrogna er veldig dekorativ, men nå hadde vi over to uker med vind, så bladene forsvant fort.



                                   Hagegullris. 



                                    Huskatt:-) Felis catus.



                            I år har jeg latt alt stå i hagen, bortsett fra bladene til noen iris.



             Her er det jo mye frø, og mange insekt som fuglene kan finne utover vinteren. 



Det blir jo mere å rydde til våren, men nå tenkte jeg å prøve det denne vinteren iallefall, så får jeg se til våren om det blir slitsomt. 



Komposten er full, og den kommer til å bli enda fullere til våren. Kompostforsøket mitt med planter i tette sekker har økt fra sju sekker, til dobbelt så mange.



                 Kuletistel. 



Denne uka har jeg fjernet alt av planter i dette bedet på fremsiden av huset. Her vokste akeleier, noen storknebb, asters, mjødurt, hurdalsrose, ormerot og nyseryllik.
Bildet er fra tidligere i sommer. 



Jeg har tatt vare på mjødurtene, en av storknebbene og astersen.  Resten er lagt i kompostsekker bortsett fra rosen.
Hurdalsrosen var en selvsådd  fra hagen, men jeg vet ikke om den ville kommet med blomster. Denne rosen pleier ikke å ha så veldig mange torner, men denne hadde millioner oppover alle greinene.

I dag har jeg satt 120 krokusløk her. Var litt sent ute med å kjøpe krokus, for jeg trodde kanskje ikke jeg rakk å ta dette bedet nå i høst. Men det gjorde jeg, og da jeg skulle kjøpe løk, så var det ikke mange farger igjen å velge i.



Fuglemateren min. Jeg hadde skrevet et innlegg om den her forleden, men så hadde jeg lagret den to ganger, trodde jeg. Så da jeg slettet den ene, så var det feil innlegg jeg slettet.
Men HER er innlegget jeg skrev om materen min før.



                              Fargerikt i høstsol. 



Nå meldes det vind, regn/snø og torden dagene fremover. Men det er veldig tørt i jorden, og det har vært brannfare i skog og mark i ukesvis, så det kan gjerne komme regn nå. Godt for alle plantene som er flyttet i hagen, og løken som er satt.

                                                              Ha en fin torsdag!





16 kommentarer:

  1. Så mye fint som blomstrer hos deg. Her har det vært så kaldt, at mesteparten har gått i dvale. Jeg tror det er den kaldeste oktober vi har hatt her. Men idag skinner sola. Den har vært etterlengtet. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er faktisk endel i blomst enda. Vi har hatt bra vær, men mye vind og endel frostnetter. Her har det nok vært den tørreste oktober i Midt-Norge.
      Godt du har fått soldager igjen!
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  2. Det er godt med alt som er gjort før vinteren :-)) Her har de siste flotte ukene dessverre vært tilbragt mer ellre mindre horisontalt med virus og høy feber. kejmpekjedelig! Heldigvis har jeg hatt utsikt ut til fugleforingsplassen :-D Lurt tips m hjemmelaget foringsdings! Jeg tror du må komme en tur til Bergen med all energien din og spa opp noen bed for meg ;-)) Det var litt godt med regn også?! Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp!
      Og stakkars deg da. Slitsomt når en blir slått ut sånn. Det er jo kjempekjedelig da!
      Godt du har hatt underholdning av fuglene, og litt snikfotografering har det vel blitt?
      Hehe, jeg har brukt uendelig lang tid på disse bedene jeg driver å rydder i. Har en .... fot som ikke liker spade og bøy og tøy lenger:(
      Men kanskje jeg skulle sende min datter(som har fått seg kjærest i Bergen. Ikke bergenser da men..)
      Det har vært så tørt her til meg, at i oktober kan jeg telle alle meitemarkene jeg har funnet i jorden, på en hånd. Uvanlig.
      Så jeg syns det var litt deilig med regn igjen, men det trenger ikke regne frem til jul da.
      Fin uke til deg også, og riktig god bedring!

      Slett
  3. Mye fint som blomstrer i oktoberhagen din! Flott med oktoberbergknapp i T-lysestakene, og fin Felis Catus :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Oktoberbergknappen er fin til dekorering. Og disse runde lyktene kan en ha vann i.
      Takk!

      :-)

      Slett
  4. Hei!
    Blir så inspirert av bildene du tar. Vi klipper ikke ned så mye om høsten. Tar det utover vinteren. Det er deilig at ikke alt står igjen til våren. Ser fuglene er veldig ivrig på å spise frø. Krokusbedet kommer til å bli kjempefint. Det blir en bie/humlemagnet.
    Her er det akkurat nå (kl 2000) 9+ ute, og har sett sola for første gang i dag på evigheter.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk:) Ja, jeg tenkte det jeg også. Komposten må få synke sammen, og når frøene er borte, så kan jeg jo ta det da.
      På julekvelden i fjor var det grønt og +13, så kanskje det kan bli hagearbeid i romjula?
      Her var det +12 i dag, men nå skal det komme regn/snø, så da synker jo temp. Fint at du har fått sola tilbake!
      Jeg håper krokusbedet blir fint til våren.
      Ha det fint:-)

      Slett
  5. Vakre bilder alle sammen, og spesielt høstastersen! Så fin den er :)
    Her er det meldt om varmt vær fremover en liten tid til, og så kommer frosten ser det ut som.
    I går så jeg sola for første gang på 14 dager, og nå ser jeg frem til litt lysere dager, men da blir det også kaldere. Katten din er så søt!
    Krokusbedet blir nok veldig fint til våren :)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, disse astersene er så fine nå på høsten.
      Vi har hatt mye sol, og tørt vær i ukesvis. Godt vi har byttet om på været for en stund:)
      Takk takk! Og ja, håper på vårfarger i det bedet til våren.
      Fin helg til deg også!

      Slett
  6. Så mye vakkert du enda har i hagen. Nydelig med de lysstakene. Det kommer jeg til å herme altså. Ha en vakker siste helg i oktober.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! ja, noe er det faktisk enda nå i slutten av oktober. Hehe, herm i vei du. Lys og blomster er fint sammen:)
      Du også. Riktig god helg:)

      Slett
  7. Så mye forskjellig som blomstrer hos deg! Her er det meste brunt, så det er minimalt med hageliv for tida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så moro når det blomster på denne tiden også. Litt bevist også, at jeg har plantet høstblomstrende stauder.

      :-)

      Slett
  8. Det slutter aldri å blomstre i hagen din:) Nydelig Asters pyntet med frost. Den kjerren der var bare fantastisk flott. Jeg jakter rått på en sånn, men de er ikke enkle å få tak på.
    Nyt høstdagene.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt igjen til det takker for seg ja, og det er koselig. Takk:)
      Nei, de er ikke lette å få tak i. Vi har det fra en av gårdene vi solgte for noen år siden. Det ble mye ting og tang etter å ha ryddet gårdene. En karjol solgte vi, og denne ble med til hagen.
      Du også:)

      :-))

      Slett