søndag 25. september 2016

Sist i september







                                    Endelig har Høstormedruen begynt å blomstre!



Hagens største og flotteste staude nå i september.  Lukter kjempegodt! Og gjett om den er populær til insektene:) Blomsterfluer, fluer, bier og sommerfugler. Men ennå har jeg ikke sett sommerfugler på ormedruen i år. I fjor hadde jeg 12-14 admiraler i denne stauden.
Det står at den blir rundt 2 meter, men min blir gjerne over 2.5 meter. 



                                     Og her er Voksklokkeblomsten min:) 



                                     I år har den rundt 30 knopper, og nå har to åpnet seg. 



Den står så krøkkete til, at jeg lurer på om den skal flyttes. Den får nok sikkert alt for lite sol/lys under Hurdalsrosa.  Men så gøy at den virkelig har kommet seg i år. Hadde håpet på frø fra denne, men det er nok for sent på høsten til at de vil modnes, tror jeg.



En annen flott høststaude, Asters. I år er den fabelaktiv stor, og masse knopper. Og nå kommer de straks ut alle sammen:)



                                 Noen blomstrer på nytt. Storknebb. 



                       Knoppurt.



                                   Stjerneskjerm. 



                           Oktoberbergknapp. Den kommer straks i blomst. 



                      Gullris. Styggedom i hagen vist nok, men jeg lar den ikke spre seg. Og insektene liker den godt.



Fargene på bladene begynner å komme også.  Enda det ikke har vært frost, og knapt nok under 10 grader.



                                 Kvitrogn. Dekorativ og fint lite tre/busk. 



                                         Mye bær på i år også. 



Solsikkene er i blomst! Her med besøk av Kysthumlen,  Bombus muscorum.
Også kalt Moshumle.






                         Her en annen humle på besøk. 



Hageastersen er utrolig stor i år. Men der den står, kveler den alt, så den skal flyttes til et sted der den bare kan breie seg ut. I år er det nesten ikke meldugg på denne, men den hvite har fått endel.








                                                       Virginaleddblomst. 



Den rosa Hestemynten kommer til å bli stor og flott. Den har kommet seg mye bare på noen uker etter flyttingen tidligere i vår/sommer. 



Skjoldbærerblomsten. Det lover bra for den også, stor og fin selv om den er ny i hagen i år. 



                                                                 Steppesalvie. 



                                                          Strandkattehale.



                                                     Japanlønn, nydelig i høstfarger. 






                           Flott høstblad av en burk jeg ikke husker navnet på. 



Plommene modnes. I år er det ikke så mange plommer, heldigvis må jeg nesten si. For vi pleier å drukne i plommer stort sett hver høst. 



Knall rød hestemynte. Den lilla har merkelig nok avsluttet blomstringen, men den rosa og den røde, blomstrer og blomster.



Jeg er ikke helt ferdig rundt kjerra enda, men nå har jeg begynt å rydde i et nytt bed, så noen av de som står ved kjerra, kan få ny plass ved siden av dette bedet.



Her er et bilde fra tidlig i sommer, og bak plommetreet vokser fagerfredløs og sverdiris, og bare det. Dette bedet har gått ut på dato, og her har jeg planer om et bed med forskjellige treblad,  fotblad, ja, litt sånn Woodlandbed.



Sverdiris og fagerfredløs har jeg andre steder i hagen. De blir borte fra dette bedet, men nå gleder jeg med til et bed med helt nye planter:)



Og så mange steiner som har vokst ned i løpet av 16-17 år. Mosen lover bra for et Woodlandbed, for her er det fuktig og skyggefullt. 









           Men nå skal siste sol nytes på verandaen. I morgen kommer en ny runde med regn...



                                                              Ha en fin fin uksstart.




12 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Spændende med planerne på et woodland bed!
    Imponerende Høstormedrue - 2½meter er højt!
    Det er længe siden jeg har set en Kysthumle - flotte farver!

    Ha en dejlig ny uge du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja, det er det. Vet ikke om jeg får det til, men jeg skal iallefall prøve:)
      Høstormedruen er utrolig flott ja. En av hagens høyeste.
      Kysthumle har vi en del av her, vet ikke om den er vanlig i Danmark?

      Ha en fin fredag!

      Slett
  2. Flotte høstblomster hos deg! Det må gro godt hos deg også, for høstormedruene mine blir ikke så høye ;)
    Sikkert alt regnet som gjør de godt!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Mulig høstormedruen liker fet jord, for her er jorden gammel havbunn og veldig næringsrik. Ja, kanskje det du. Da vokser den snart inn i himmelen nå,)
      Fin fredag!

      Slett
  3. Så flott høstormedruen var, jeg har nettopp kjøpt en og gleder meg til den skal vokse seg stor. Til neste år må jeg prøve å få tak i voksklokke, den er nydelig. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er utrolig fin! Du kan bare glede deg:) Hadde tenkt at frøene til min voksklokke ville modnes i høst, men tror ikke de greier det. Men kanskje?
      Fin fredag!

      Slett
  4. Så flott Høstormedruen din er nå! Og Hageastersen er bare nydelig! Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er nydelig! Likeså astersen. En gammel god staude.
      Fin fredag!

      Slett
  5. Hei!
    Dette var et morsomt å se. Flotte bilder. Her blomstrer klaseormedruen fint. Det er morsomt å se at de vokser seg til. Voksklokke kjøpte jeg tidligere i år. Krysser alt for at den overlever. Den er utrolig flott..
    Jeg var i Botanisk hage i ettermiddag i flere timer. Det var nesten som det var sommer, varmt og vakkert.
    Ormedruene var flotte, voksklokken var nesten avblomstra og trærne begynner å ligne på høst, men jeg var overraska over hvor lite høst det var. Må ta en tur etter høstferien. Botanisk er en fantastisk høsthage.
    God kveld til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så artig med voksklokken din også. Håper på modne frø jeg da, men det er nok for vått og kaldt nå utover.
      Misunner deg litt botaniske på Tøyen. Det er så koselig å rusle rundt der:)En perle midt i Oslo!
      Fin fredag!

      Slett
  6. Ja, de er flotte, mange av de som venter til siste øyeblikk (av sesongen) med å blomstre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Det er så fint med de sentblomstrende nå utover:)

      :-))

      Slett