mandag 5. september 2016

Kantareller, storfuglfamilie og bilder fra hagen.





Skal si det har kommet seg mye i soppskogen. Det er fjorten dager siden sist vi var på hytta, og kantarellen har virkelig vokst godt. Dette er helgens soppfangst:-)

 

Og på vei hjem fra hytta, kjørte vi en litt annen vei. En bomvei der deler av veien nesten ikke var kjørbar. Men etter at vi kom inn på en bedre vei, møtte vi denne storfuglfamilien i en sving.  Vi telte seks stykker.



                             Her fylles kråsene med småstein. 



Alle bildene er tatt  gjennom frontruta på bilen, derfor er de ikke særlig skarpe. Men en flott opplevelse likevel.






                Og da jeg til slutt gikk ut av bilen, fløy de selvsagt til skogs.



Fint å komme hjem til hagen. Nå har jeg akkurat tatt en liten runde for å se hva som har skjedd de siste dagene. Duehode blomstrer godt. 



En stor og kraftig staude. Jeg har den hvite også, men husket ikke hvor jeg hadde plantet den før i dag. Den står nesten nedgrodd, så den må flyttes. 



                              Både den gule og den hvite praktakeleien blomster ennå. 



                                  Avblomstret frøstjerne, dekorativ selv da. 



                                                   Rosa kransveronika. 



                      Gule flotte gjerdesolhatten. 



                                               Dette er den fylte varianten. 












                                         Katten i sola:-)



                                              Kvitrogn. 



                             En passe stor busk som får vakre høstfarger på bladene etter hvert. 






                                          Denne blodtoppen har blitt kjempestor. 



                                          Og den hvite varianten. 



                            Skal tro om voksklokken får ut blomstene sine i år? 






                     Lykkelig katt koser seg i sola, for i dag er himmelen helt blå:) 



                                                    Agurkurt. 



                                           Død blomsterflue...



                                               Flue på nektarjakt. 



                                               Hvit høstfloks.



                                   Blå kuletistel.

Blå himmel og sol i dag. I morgen meldes det regn igjen, men bedre utover i uka. Håper det tørker litt opp, så jeg kan få slått av plen og plantet/flyttet noen stauder.
Skjoldbærerplanten har kommet med knopper, den er jeg spent på.

Da må kantarellene ordnes. Mye har vi gitt bort, naboene skal få og noe skal i fryseren. Blir godt til middager utover vinteren.

Ha en fin ukestart!     


:-)







8 kommentarer:

  1. Så flott opplevelse med storfuglen! Det har jeg aldri sett selv. Broren min drar på orrfuglspill hver vår og ligger i telt for å filme de. Hvis du scroller nedover så får du se noen av de :)
    https://www.instagram.com/nikonfoto/?hl=nb
    Hyggelig å lese at du endelig har fått fint vær! Her er vi så bortskjemte at det nesten fælt å si at vi har 20 grader og sol omtrent hver dag ;)
    Flotte bilder fra hagen din, og av katten så klart!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig. Vi ser de ofte rundt hytta vår, men ikke så mange på en gang lenger. Før var det store flokker med orrefugler på vinterstid, men de ser vi ikke mye til nå. Vi har både tiurleik og orreleik rundt hytta, og noen ganger har de bråket så mye at det er vanskelig å sove,) Røya har reir noen ganger tett ved hytta, og da har vi hørt hun lokker på ungene når vi er der.
      Jeg har vært inne på broren din sine bilder. Så fine de var! Moro!
      Jo, det ble litt varmere enn det har vært, og noe opphold, men ikke så fint som det ble varslet tidlig i uka. 20 grader er det lenge siden det har vært her ja.
      Takk for det!

      God fredag:-)

      Slett
  2. Herlige bilder! Jeg bare elsker den katten din, humret godt når jeg så bildeserien av katt i ny hagestol ;-D Bare helt herlig! Så spennende med storfugl! Det hadde jeg likt :-)) Og all den deilige soppen du har plukket! Herre min! Fryser du ned forvellet sopp eller? Fin høstuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! He, ja katten tror jeg egentlig er en kafékatt. Han liker disse stolene så godt!
      Det var vedlig artig å se de så tett på fra bilden, som de ikke var redd. Synd de fløy så fort når jeg skulle ta litt bedre bilder, men sånn er det bare.
      Jepp! Det ble litt mye, og denne helga tror jeg vi har hytteforbud, for vi kan neppe plukke så store mengder utover. Denne gangen var det fem som fikk mange kilo fra oss, så har vi spist mye og fryst ned.
      Da tar jeg de oppdelt i en varm jernpanne og lar de koke til all vannet/kraften i soppen har kokt bort. Avkjøler og fryser ned i posjoner:)

      Fin fredag:-)

      Slett
  3. Så flotte bilder av storfuglfamilien! Den hvitrognen din, er det en Kinarogn? Jeg hadde tre store busker der jeg bodde før, nyydelig rødfarge på de om høsten! Ha en fin Septemberuke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det tror jeg kvitrognen min er. De er skikkelig fine på høsten, og bærene fine i dekorasjoner sammen med de vanlige oransje.
      Fin fredag:-)

      Slett
  4. Så mye kantareller du har funnet! Vi har hatt et veldig godt år for sopp her oppe også, men akkurat kantarellstedene har blitt plukket tomme av andre. Sånn er det å bo nært byen.

    Hvitrogn er utrolig fint! Fortsatt kjempefin høst til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble ganske mye på disse små turene våre. Godt soppår i år.
      Jeg plukker ikke i Trondheim lenger, for som du sier så er det mange om soppen der.
      Der vi plukker, er det bare vi som går. Så vi er heldige som har hytta vår unna andre folk.
      Ja, kvitrogn er en nydelig busk! Fin fin høst til deg også:-)

      Slett