tirsdag 13. september 2016






                  Dette kommer til å bli en fin dag:) Blå himmel og sol, og mange insekter i hagen. 



Det er veldig vått nå på morgenen og ikke så varmt enda, men når det får tørket opp litt ut på dagen, skal jeg begynne med  å rydde rundt kjerra under furua.



Kjerra har ikke blitt tjærebredt på to år, så det er nok på tide å få gjort det snart. Og rundt kjerra skal mange av plantene flyttes bort. Det gror så ned her nå. 



                             Veldig populære disse blå kuletistlene:)



Ny i hagen i år, Askveronika, Veronica spicata ´Rotfuchs´. Liten og søt, bare rundt 25 cm høy. 



Og denne kunne jeg ikke gå i fra på gartneriet. Balkanstorknebb, Geranium cinereum ´Ballerina`. Nydelig storknebb på 15 cm. 



Skjoldbæreren har så vidt startet blomstringen. Scutellaria incana. Vakker blåfarge på den. 






                                   Hvit duehode, Chelone obliqa àlba`. Plantet helt feil, så den skal flyttes. 



Virginaleddblomst, Physotegia virginiana ´Rosea`. Denne hadde jeg glemt, trodde jeg bare hadde den hvite. 



Steppesalvie, Salvia nemerosa ´Schwellenburg´. Denne flyttet jeg for en måned siden, og trodde kanskje den ikke kom til å blomstre i år, men det gikk fint. 



                     Husker ikke i farten, men den vokser ved dammen og er likt av sneglene. 



Verbaskum. Frør seg selv rundt i hagen. Men nå har den kommet seg opp i kjøkkenhagen og i urtebedet, så nå må nok mange lukes bort. 









                                                           Sola nytes:-)



    Brudeslør,  Gypsophila paniculata. Fin blomst, men jeg får den liksom ikke så fyldig.



                                                   Hagestikle og humle. 



Jeg har ikke kjøpt så mye blomsterløk denne høsten, men fikk tak i en pose Allium, Mount Everest, hvit. Håper den frør seg like godt som den lilla jeg har. Den er lett å så fra frø. 



Jeg har så smått begynt å samle sammen frø fra hagen, men mange av frøkapslene har mugnet. Det har vært rått så lenge, men litt har det da blitt.
Vet ikke om peonfrøene rekker å modne i høst, eller irisfrøene. Men vi lever i håpet. Det kan jo bli en kjempefin høst utover, selv om det denne uka meldes noe regn igjen.

                                                           Ha en fortsatt fin uke:-)






10 kommentarer:

  1. Vakre bilder! Insekter er så fine i macrobilder, og du er så god til det :)
    Skjoldbærer har jeg ikke hørt om før, men nydelig farge på den, ja!
    Her skal det bli 25 + i dag sier værmeldingen, så jeg må klippe gresset bare det tørker opp. I går var det så vått av kondens at jeg ga opp. Ha en fin dag i hagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Macro er jeg veldig glad i:) Spennende å gå på insektsjakt med macroen.
      Du så varmt det er til deg da. Ja, kondens blir det ofte nå på høsten. Håper du får klippet ferdig i dag:)
      Takk! Fin hagedag til deg også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Dejlige billeder af blomster og insekter - Du har din helt egen stil:)

    Hernede har vi jo haft den varmeste eftersommer jeg kan huske - nogen siger det burde være høst nu - men det er sommer!

    Ha en dejlig solskinsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Tusen takk! Ja, kanskje det?
      Skjønner det er varmt lenger sørover ja. Selv vi har slettet noen varmerekorder her i Midt-Norge.
      Fin solskinnsdag til deg også:-)

      Slett
  3. Hei!
    Ja, i dag har det vært en fantastisk sommerdag. Synd å måtte holde seg innendørs på jobb, men nå skal jeg ut.
    'Ballerina' har jeg kjøpt i år også. Den er vakker.
    Duehode står helt feil her også. Plutselig har den fått det altfor mørkt.
    Vakre og spennende bilder du har tatt.
    God sommerkveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Skjønner dere lenger sør har det sommerslig nå. Godt å komme ut når du er ferdig på jobb.
      Vi får flytte duehodene våre begge to vi, for gjort at de plantes for mørkt ja.
      Tusen takk!
      Fin sommerdag til deg:-)

      Slett
  4. Ja, det er moro å være ute med kameraet om dagen. Fine sommerfugler og insekter som koser seg i på blomstene i høstsola. Kjempe fine bilder!

    SvarSlett
  5. Flotte bilder du har tatt. Jeg har også virginialeddblomsten, den er fin nå. Gleder meg til å gå ut i hagen i ettermiddag. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er fine dager i hagene nå på høsten. Ha en fin fin dag du også:-)

      Slett