fredag 30. september 2016






Denne uka har jeg hatt noen fine dager på hytta alene. Bjørka har snart mistet alle bladene sine, og nå meldes det om det første snøfallet på fjelltoppene. 



                      Men mye kantareller igjen i skogen:-) Dette var det jeg fant på tre små turer. 



                     Granmeis, Poecile montanus. 

Tidlig onsdags morgen ble jeg vekket av at en av granmeisene hakket på soveromsruta. Nå er det ikke så uvanlig at fugler hakker på kitten rundt vinduer, men denne hakket på selve glasset.





                                       Så var det bare å komme seg opp og ut med solsikkefrø. 



Granmeis "Rett-i-koppen", bokstavelig talt. For å vente til jeg hadde fylt opp glassskåla med frø, var ikke aktuelt. 



                                     Koselig meg alle disse småfuglene. 



                                    Og granmeisen kan bli tam. Lett å få den opp i hånda. 



                                              En liten klovn:-)



                               Svartmeis, Periparus ater.

Fint besøk under frokosten ute på verandaen av svartmeisen. Tror det er to av dem, og ganske så tillitsfulle de også.



                       Svartmeis. Lett gjenkjennelig med den hvite flekken på hodet.



           Toppmeis,  Lophophanes cristatus. 

Bare en toppmeis å se i år.  Men det kan være for at det har vært mye kjøttmeis rundt hytta denne sommeren. 
Og en blåmeis dukket opp på onsdagen! Det har jeg aldri sett på hytta vår før. Den var nesten like stor som kjøttmeisen. Bildet av den ble så dårlig, men kanskje den dukker opp igjen senere, så jeg kan ta bedre bilder av den. 





Nydelige Lavskrika/Rauskjora,  Perisoreus infaustus. I år har de fire unger. Kommer ofte innom for å få mat.



Det var og fem orrfugler som holdt til bak hytta. Ikke så lett å få bilde av dem, men kanskje jeg får det til en gang.

Hagen er våt, veldig våt. Plommene har snart blåst av, og ikke mange insekter å se på blomstene i dag. For det er mye som blomstrer enda faktisk. Det har vært litt bevist fra min side, å plante høstblomstrende stauder. Jeg tror jeg har mere som blomster på høsten, enn på våren.

Bedet som jeg var i gang med, er utsatt. Mulig jeg må vente med det til neste år. Nå tror jeg at jeg skal rydde inn mye av det som skal inn for vinteren. Garasjen skal ryddes også, og gressklipperen vaskes. Og noen planter må settes i kjøkkenhagen til overvintring.

                                                          Riktig god helg alle sammen:-)











12 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Det ser godt ud- kantareller er godt!
    Morsomt med de tillidsfulde granmeiser - tror det er en Fyrremejse på dansk:)

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Jepp, kantareller er kjempegodt. Moro å lære hva fugler heter på dansk. Fyrremejse var da et fint navn på meisen:)

      Ha en fin dag:-)

      Slett
  2. Så flotte kantareller!Nydelige høstfarger og søte meiser! Ja, det er viktig å tenke på at man skal ha noe i hagen som blomstrer om høsten! Ellers kan den lett bli en litt trist årstid! Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har de blitt skikkelig store kantarellene. Tusen takk!
      Jeg har masse som blomstrer nå, og det er jeg glad for. Det lyser opp i hagen.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  3. Det er så fint på fjellet om høsten, gleder meg til vi skal oppover til vår hytte om ikke så altfor lenge. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det jammen meg. Det er nok veldig høstlig dit du skal også, vil jeg tro.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  4. Flotte bilder av fuglene, og så morsomt at de er så tillitsfulle! Når det er tomt i fuglemateren her,så begynner de å smelle i den med nebbene. Det høres godt siden den er av metall, og de vet å si i fra når det tomt ;)
    Ned motfrost her i natt, så det er uvant etter uker med så mye varme.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Ja, de er veldig tillitsfulle:) De kan å si i fra ja, med nebb og pip.
      Nattefrost her også nå. Men september har vært veldig varm, selv om vi har hatt mye fuktighet.

      Fin dag til deg!

      Slett
  5. Takk for hyggelig hilsen inne hos meg. Alltid så koselig å komme inn å se hva du driver med her. Så flotte fugelbilder. Måtte smile av den rettikoppenfuglen! Herlig i glassskålen også. Lavskrike har jeg sansen for. Jeg har møtt den noen ganger på fjellet, og den er så artig. Gøy med foto! Ha en vakker høsthelg og kos deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :-))

      Tusen takk! He, ja de er litt morsomme av seg når det handler om mat,) Lavskrika er en flott fugl. Ganske så tam er den også, og mjauer så fint når den kommer glidende lydløs.
      Kos deg du også!

      :-)

      Slett
  6. Hei!
    Du forteller og viser så spennende fuglehistorier. Du må ha fuglemirakelhender. Kantareller får jeg vann i munnen av. Det beste jeg vet.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk for det! Mye mirakler en kan gjøre med litt mat.
      Å ja, kantareller er kjempegodt! Men nå har vi nok i huset, og har gitt bort kilosvis til andre.
      Fin dag:-)

      Slett