onsdag 31. august 2016

Vått, vått, vått...






Våte dager. Mange av humlene har gjort sitt denne sommeren, og henger halvdøde eller døde på Kransveronikaen.



                                     Kransveronikaen er humlefavoritten nr. en i hagen her år. 



Blomsterfluene er ikke så ivrige de heller lenger. Blodtoppene er deres favoritt ser det ut til, for her er det endel blomsterfluer i år. 



Og i år som i fjor, har hagen summet av humler! Flest jorthumler, men også mange andre slags humler. 



                     Denne vepsen har ikke så lenge igjen, den har klort seg fast i noen dager nå.



                                     Blomsterflue. 



                     Sprekkferdig flue.



                          Så over til hagen, og noen planer for den videre. 



Dette bedet under kvitrogna og vrihasselen, er ganske nytt, men fungerer ikke så godt lenger.



Her er det tørrere enn jeg trodde, for her er det mange røtter både av kvitrogna og vrihasselen, furua og den vanlige rogna som står litt lenger unna. 



Og da har jeg lyst til å lage en liten fjellhage her, eller steinbed.   Linselusa nederst i venstre billedkant...



Tror det kan bli fint med et sånt bed her, for ellers i hagen er det fuktig. Og der har jeg aldri fått til kubjeller, søter, lewisia og andre planter som ikke vil ha det så vått.
Moskuskattosten har frøsådd seg mye her nå, og tar vel over hele bedet om ikke noe gjøres. Men om det blir i høst, vet jeg ikke helt enda. 



Så over til sneglene. Jeg har ikke iberiasneglen i hagen min (heldigvis har den ikke kommet hit, enda..) men Åkersnegl,  Deroceras agreste.



Dette er den vanligste sneglen som kan gjøre stor skade i hager og jordbruk.  Og nå på sensommeren med det fuktige været vi har hatt, er det tusenvis i hagen.
Jeg har plukket i noen dager, men har gått over fra soddbøtte til rømmekopp. Det begynner å minke av dem nå:)
Det har gått hardt ut over potetgraset, urtene og mange av staudene. Kvann kan jeg egentlig slutte med, tror jeg. Hvitløksgresset spises også. Valmuene er det ikke mye igjen av heller, men nå er det så sent i hagesesongen, at de er uannsett snart ferdige med blomstringen sin.
Snegler hører jo til i hagen de og, men når det blir så mange av dem, spiser de det meste. Og når brunsneglen en gang finner frem hit, må jeg vel til med gulvbøtte og saks jeg også.



                               Pyntekorg nr. to har dukket opp. Frøsådd seg selv fra i fjor.



                  Et koselig gjensyn med Nøttekråka i år også. 



Nå har de begynt å hekke her i Midt-Norge. Før kom de i store flokker fra Russland for å spise konglefrø, men etter noen tiår har de funnet seg godt til rette her også. 



                                             Vi har en  Weymouthfuru som de er veldig glad i.



Disse konglene er stappfulle av kvae, så ikke skjønner jeg at de kan være så populære.  I år har jeg ikke tatt bilde av nøttekråka, så disse bildene er fra tidligere år.
De er ikke redde av seg, så en kan nesten gå helt bort til dem.



Det ble sånn passe med stikkelsbær i år. Busken ble plantet i fjor, så jeg er fornøyd med årets avling.
Av noe drivved jeg hadde liggende, laget jeg støtte rundt busken. 



                                                                  Og så ble det pai.






                                                                               Stikkelsbærpai :-)



                    Ønsker alle en fin onsdag, og satser på at det vil tørke litt opp i september:-)



12 kommentarer:

  1. Så flotte bilder fra en våt sommer! Her føles det som høsten har kommet en måned før tiden. Ikke det at det er kaldt, men det regner konstant!Det er uvanlig at det regner og blåser så mye i august, så nå håper jeg på en flott høst :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, august ble ikke så fin her heller, men håper at september kommer med oppholdsvær så jeg får plantet ned endel stauder før vinteren.
      Riktig god helg:-)

      Slett
  2. Huff ja, jeg har tenkt på deg når jeg har hørt varselet på værmeldingen. Trasig med evig regnvær! Her på Østlandet ligger vi i le av fjellene når regnet kommer fra vest, så vi er heldig sånn. Alt i alt har vi hatt en helt ok sommer :)
    Flotte insekt bilder! Det er litt vemodig når de dør etter sommeren synes jeg...
    Nøttekråke har jeg aldri hatt her, bare Nøtteskrike :)

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært så himla vått hele tiden, som det var i fjor. Jeg har ingenting mot regn, men da syns jeg det skal tørke opp litt før neste rotblaute setter inn,)
      Kjenner til de fjellene ja. Her blir det best vær fra øst, og det skulle vist komme neste uke:)
      Tusen takk! Ja, det er det. Får litt lyst til å ta de inn og tørke de litt.
      Nøttekråka er nok nord for Dovre ja. En morsom kråke, selv om den snappet en Blåmeis her en vinter..
      Riktig god helg!

      Slett
  3. Hei!
    Flotte insektbilder. Det er morsomt å se dem så nært.
    Paien ser himla god ut. Det er trasig når dag etter dag regner bort. Det er vemodig at en sommer snart er over.
    Jeg vet ikke om du så at jeg skrev på bloggen at jeg har kjøpt en voksklokke i våres.
    Tusen hjertelig takk for tilbudet. Blir så glad av sånt. Håper den kommer seg velberget gjennom vinteren. Nå blomstrer den.
    Nå er det ganske varmt her, men overskyet.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Tusen takk:) Ja, det syns jeg også. Og paien ble god, med krem eller is til.
      Jo det så jeg:) Og tenk at din blomstrer da! Min kniper igjen knoppene fortsatt, men tror kanskje jeg skal flytte den til et annet sted neste år. Mulig den står litt for skyggefullt.
      Kos deg i varmen. Riktig god helg:-)

      Slett
  4. Så fine bilder, og for et flott og uttrykksfull ku! Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) He, ja kua er et fint dyr. Koselig å møte på dem når vi er på tur.
      Riktig god helg:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Tror mange af humlerne kan live op igen når vejret bliver bedre - imponerende hvad de kan klare!
    God idé med at ændre bedet - ligesom tilpasse det omgivelserne!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Jo, endel våkner liksom litt igjen når de får sol. Men noen er døde, og da henger de bare på blomsten eller faller ned. Men de tåler en trøkk disse som lever ute hele sommeren.
      Ja, bedet kommer til å bli mye bedre med steiner og planter om hverandre. Gleder meg til å sette i gang, om det bare kunne tørke opp litt da.
      Riktig god helg:-)

      Slett
  6. Du gode min for et artig innlegg. Jeg falt for bildene av nøttekråka. Den har jeg bare sett en gang her, og det er mange tiår siden. Jeg trodde ikke hva jeg så den gangen,og gikk inn i mine fulgebøker og fant navnet. Nå har den, som du sier, kommet for å bli, men jeg har ikke sett den siden. Vakre bilder du viser. Ha en vakker høst, for nå er den her.I sommer har det blitt lite blogging, men nå roer det seg ned her, og da vender jeg tilbake til hverdagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Nøttekråka er nesten litt eksotisk her fortsatt, men jeg ser dem hvert år i hagen vår. En vinter hadde vi hele 12 stykker som rensket treet for frø.
      De har slått seg til her nord for Dovre, men kanskje de trekker sørover etter hvert?
      Tusen takk:) Og ja, jeg skal kose meg med høsten, liker den godt:) Velkommen igjen til hverdagen, og bloggingen.
      Riktig god helg!

      Slett