onsdag 24. august 2016








Dagene har flydd av sted. Vips så er det slutten av august. Denne sommeren har jeg vist ikke hatt helt oversikt i bedene heller, for plutselig sto den en en meter høy Burot midt blant de andre staudene. Den ble fort røsket opp,)



Men denne derimot skal få stå. En stor og flott hagestikle dukket opp ved verandakanten. Den er rundt meteren høy og har vakre blå stilker. 



                        Her den andre stiklen jeg har, på rundt 20 cm. Fin den også. 



Voksklokken har mange knopper i år. Dette bildet er tatt for to uker siden, så nå er de jo større, men ikke av de raskeste blomstene jeg har sett. Det går så tregt....



                                           Ny i hagen i år, Tårnjernurt. 



                                                Hestemynte. 



               Og her en rosa hestemynte som nesten har grodd ned i bedet den ble flyttet til. Stakkar... 



Denne kommer igjen om en klipper av avblomstrede blomster. Ormerot het den da jeg kjøpte den. Nå har den fått et annet navn,  Dvergslirekne. Og som alle andre slirekne sprer den seg mye.



                                                     Toppsvinerot. 



                            Fjellflokk kommer også igjen om blomstene klippes av etter blomstring. 



                Verbaskum. Kommer snart over hele hagen, men den er fin og kan fint flyttes eller fjernes. 



                                           Løken ble høstet for en god stund siden. 



 Kunne godt ha ventet litt med det, men squashen begynte å ta så mye plass da de sto i samme bed, så da ble løken tatt opp.



                                                 Storveronika, ny i hagen i år. 



                                                         Ormedrue.



                                                        Hageasters. 



                                       Røde stikkelsbær! De er kjempegode. 



                                               Gjerdesolhatt. 



                                          Denne praktakeleien blomstrer og blomstrer. 



                                                 Tigerlilje. 



                   Og jammen kom det ikke en Pyntekorg i et av bedene. Frøsådd seg fra i fjor. 



 Squasj på over 800 gram :-) De er best om en tar de som små, for de kan bli veldig store og da ikke så gode, syns jeg.



Squasjen vokser fort. I sommer har det vært så vått, at de har stått under vindusruter i kjøkkenhagen. 



                          Astrid Lindgrenrosen :-) Blomstrer til frosten kommer.



                                                   Klematisen Jackmanii. 



                                                 En Ringblomst som og har frøsådd seg selv. 



                                                                        Strandkattehale. 



For noen år siden fikk jeg en Vrihassel av en av søstrene mine. Den har vokst seg stor og tett, nesten for tett. 



Så jeg tok og strammet den opp. Klippet av grenene nedover stammen, så den skal bli mere som et tre, enn en tett busk som ligger utover plenen. Syns den ble vellykket:)
Så kan den nytes på sommeren også, ikke bare på vinteren da bladene er borte og grenene virkelig kommer til sin rett. 



Jeg har vært endel på hytta også, både alene og sammen med mannen. Sopp finner vi nok av i år, men nå tror jeg ikke jeg skal fylle fryseren, men heller spise opp eller gi bort det vi finner.
Ved har vi fått ordnet også, kløvd og lagt opp til tørk bak uthuset. 

I høst flyttet sønnen på hybel på andre siden av fjorden. Datteren flyttet ut for noen år siden, så nå ble det litt stillere her i huset. Sønnen kommer hjem i helgene, og datteren bor i byen, så så veldig stor overgang ble det heldigvis ikke.



                                                         Ønsker alle en fortsatt fin uke  :-)


12 kommentarer:

  1. Fortsatt mye fint i hagen din, kjekt med blomster som plutselig dukker opp også, fine blå. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har endel høstblomstrende og blomster som blomstrer lenge. Det er fint på høsten at det er mye farger i hagen.
      Ja, ikke sant!
      Riktig god helg:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Lækre billeder;)
    Monarda -Hestemynte- er super i haven, og der kommer så mange gode sunde nu!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Takk takk:) Hestemynter er flotte stauder, som kommer godt igjen år etter år. Og elsket av humler og sommerfugler, og gode som te også.

      Riktig god helg:-)

      Slett
  3. Så mange flotte blomster du viser! Artig med flere nyanser av monarda. Kjemefin vrihassel! Jeg har en mørk lilla vrihassel, men nå kommer det grønn vanlig hassel opp av den som tar over hele planta :(
    Fine bilder!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, jeg har faktisk en god del utover høsten som blomstrer. Monarda trives godt i hagen her, og jeg har tre fargevarianter. Finnes det hvit tro?
      Vrihassel er nok podet på vanlig hassel, for det kommer opp her også. Trikset er kanskje å legge på jord godt over podestedet(eller plantes dypere), og rive av det som kommer opp. Jeg har en plan med bedet min står i, så jeg håper det vil hjelpe.
      Takk!

      Riktig god helg:-)

      Slett
  4. Så mange vakre blomster du har i hagen, og flott vrihassel! August er også en flott måned, men været kunne vært bedre. Her er det for mye regn for tiden, men vi får håpe på en fin høst! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fint med blomster på denne tiden også, så blir liksom sommeren lenger og overgangen til vinteren ikke så stor. August har vært kald og våt her også, og nå høljer det ned igjen.
      Men vi får håpe september og oktober blir bedre.
      Riktig god helg :-)

      Slett
  5. Det er så morsomt med sånt som sår seg selv og bare dukker opp! Ormerot kaller vi den stauden her oppe også. Den sprer seg sånn at den nærmest vokser vilt. Det forundrer meg ikke det minste at det er en slirekne sånn som den holder på! :) Hagestiklen din er fantastisk fin. Det er vanskelig å ta bilder av klare blåfarger, og du er veldig flink til det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Ja, disse slirekneplantene kan det med å spre seg voldsomt. Mine to har jeg satt der de ikke kan spre seg(tror jeg da), for de er fine, både i buketter, i bed og elsket av insekter.
      Stikler er en ny favoritt til meg. Blåfargen går greit å fotografere, jeg sliter mere med de røde blomstene.
      Tusen takk:)
      Riktig god helg:-)

      Slett