torsdag 11. august 2016

Blomstring






 Vi fyrer i ovnen og baker brød:-) Ute går kalde regnskurer tett i tett, og det meldes snø i fjellet. Jeg skal snart ta meg en liten sykkeltur ned til fjorden, men først skal brødene stekes ferdige.

                                    Her kommer noen bilder fra slutten av juli til nå i august.



Jeg har noen flotte Mjødurter som blomstrer nå. De er i forskjellige rosatoner, samt den vanlige kremgule som vokser vilt i Norge. Den flyttet jeg i vår, så i år kom den ikke med blomster. 



Disse Mjødurtene er nydelige! Noen er høye og har store blomster, andre små med mindre blomster. 



Så disse kommer jeg til å skaffe meg flere av.  Den kremgule viltvoksende sprer seg mye og må holdes i sjakk. Men disse andre her ser ut til å holde seg på plassen sin.



   En av de mørkere variantene.  Navnepinnene er på plass, men i dag orker jeg ikke finne dem i den kalde og våte hagen.



Så over til Riddersporene! Også noen nydelige stauder. Høyreiste og finnes i mange forskjellige fargekombinasjoner. 



Før hadde jeg rundt 12 stykker, men noen forsvant, andre ble flyttet til feil steder. Nå skal jeg forsøke å få flere av dem igjen. 





















                                                 Gjør seg godt med høyreiste blomster i rabattene. 



Men regn er ikke Riddersporene så glad i da. Og den som liker regn minst av dem, er denne rosa varianten som blir utrolig høy og kommer med store blomster. Glemte binde den opp så den knakk rett av etter en regnskur, så da kom de i vase inne. 



Denne Nyserylliken er jeg ikke så glad i lenger. Den legger seg utover i regn den også, men i tillegg sprer den seg over alt. Og jeg nyser av den, så denne har fått navnet med rette. 



I fjor skjedde det noe merkelig med New Dawn-rosen min, da den kom med både røde og rosa blomster. Det gjorde den i år også. Her den røde blomsten som kom ut noen dager før de rosa. 



I år har jeg sådd mye staudefrø, og så tenkte jeg at jag ville prøve å så Peonfrø også. Har aldri prøvd det før, men det hadde vært spennende å få det til. 



Denne Peonen var rød da den blomstret for første gang. Så gikk den over til å bli hvit. Merkelig, men fin er det da uannsett farge. 



                                                        En liten fin rynkegeranium:-)



Buttblodtoppen har blitt enorm, og den må få en annen plass snart. Den kveler de andre plantene i bedet. 



                                      Og den hvite varianten ser ut til å gjøre det samme. 



                                  Denne blodtoppen derimot er litt snillere. 



                                                     Moskuskattost og en rosa Kransveronika.



                                              Hvit kransveronika. Humlefavoritt.



                                                     En blå Veronika. 



                                                                 Kongslys. 


 
                                                                          Klaseormedrue.



                      Ny i hagen, Kjempekrage, Leuánthemum supérbum, Wirral Supreme. 



                               Koriander frørsår seg selv i urtebedet. Her besøk av en bitteliten bie. 



                       Valmuen Angels Choir sammen med en nydelig blå steppesalvie. 



                                                    En fylt valmue. 



Prakthjelm. Jeg har endel forskjellige Hjelmer i hagen, men mange av dem blir så stygge i blomstene, om de i det hele tatt kommer ut. Aner ikke hva det kan skyldes, men de ville kanskje hatt mere sol i år?



                                                                 Silkekattost. 



                                                         Klematisen Jackmanii. 



                                                                Strandkattehale. 



                                            Nå har kuletistelen begynt blomstringen.



                                                       Bergknapp. 



                                                    Virginaleddblomst. Ny i hagen. 



                                                       Gul akeleiefrøstjerne. 



                                                          Hagestikle, Blauer Zwerg.

I dag blir det nok ingen fotografering i hagen. Det blåser og regner, men neste uke meldes det bedre vær.

                                                                 Ha en fin torsdag:-)








22 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Det ser da bare supergodt ud - Mjødurt tror jeg også jeg se at få mig i andre nuancer end de vilde cremede, de er så fine.
    Lækre billeder som altid Kathrine!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Takk! Ja, disse Mjødurtene er så fine. Og så finnes det endel variasjoner av dem også. Spennende planter.
      Tusen takk!

      Ha en fin mandag:-)

      Slett
  2. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Den rosa mjødurten med den sterke fargen skulle jeg gjerne vite navnet på, for den var veldig fin. Jeg har en lys rosa, men den er så blass. Kuletistel er også så fine. Morsomt med noe som blomstrer såpass sent.

    Ha en fortsatt fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har ganske mange sentblomstrende stauder. Litt besvist også, for jeg liker høsten og vil at hagesesongen skal vare lenge utover.
      Er det den nederste Mjødurten du mener, så er det en Purpurmjødurt, Filipendula purpurea. Den er rundt 80-100 cm høy og nydelig i blomst.
      Kuletistler er fine, og humlene liker de så godt.
      Ja, og ennå har jeg noen som fortsatt ikke er i blomst. F.eks. høstasterene.

      Fin mandag til deg:-)

      Slett
  3. Flott Augustblomstring hos deg! Så flott mjødurt, ridderspore, kuletistel mm! Ikke alle tåler vinden, og det kan være vanskelig å finne lune steder om en bor værhardt til :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det kan det, så det blir mange buketter inni mellom. Men det er fint det også. Noen ganger kan en bli litt lei av denne vinden, men sånn er det bare. En får gjøre det beste ut av det.
      Fin dag igjen:-)

      Slett
  4. Hei!
    Kjempefin blomstring hos deg. Jeg er også veldig glad i riddersporer, men de har fått seg en knekk i vinden.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Riddersporer er virkelig flotte, men som du sier, de knekker i vind. Jeg sliter mest med de svære rosa riddersporene, de blå og hvite tåler litt mere.
      Ha det fint:-)

      Slett
  5. Har du sett så fantastisk blomstring. Så utrolig mye spennende på et brett. Nydelige farger, former, bilder og planter. Så inspirerende. Ha ei riktig god helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha!
      Ha en fin mandag:-)

      Slett
  6. Jeg liker godt de høye staudene. De gjør seg godt i bedene. Mine riddersporer har ikke blomstret så bra som tidligere år. Lurer på hvorfor. Nå må sola komme tilbake slik at vi kan nyte augustblomstringen! God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Om riddersporene er gamle, tror jeg de bør deles, mener jeg at jeg har lest en plass. Kanskje det er derfor dine ikke blomstrer så bra i år? Er ikke helt sikker, men det kan du kanskje google om.
      Ja, det syns jeg også. Vi venter på tørkevær, for her har jeg ikke vannet i hele sommer. Vått nok nå.
      God mandag:-)

      Slett
  7. Flott lys i bildene dine. Mjødurten min kom med bare en blomst i år, klarte selvsagt å knekke masse stilker da jeg klippet hekken. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Kveldslyset liker jeg kjempegodt! Så synd da. Men da får vi håpe den kommer med mange neste år.
      Fin mandag :-)

      Slett
  8. Herlighet så flotte bilder. Så mye vakkert hos deg!

    SvarSlett
  9. Alltid en fryd å se bildene dine! Du har så mange vakre planter. Mjødurt må jeg se å skaffe meg. Den er jo kjempefin. Riddersporer er noe av det vakreste. Et flott lysende hav du har der. Mine knakk etter tur også, men som trøst ble de fine i vasen.

    Nyt sensommerdagene.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:-) Mjødurt er en skikkelig fin sensommerblomst. Vel verdt å ha i hagen. Og riddersporer.
      Og kommer i vaser nå de knekker ja,)
      Du også!

      :-)

      Slett
  10. Masse nydelig i hagen din nå og lyset i bildene er jo helt fantastisk! Falt helt i spader over bildet av riddersporene i motlys, du verden hvor vakkert!
    Og så fant jeg masse ny inspirasjon her, mjødurt har jeg kjøpt en av i år pga de varigerte bladene men jeg ser jo nå at jeg må kjøpe noen pga fargene på blomstene også. Riddersporer har vist seg å være både herdige og dekorative, så der blir det flere i tillegg til de tre jeg allerede har. Mine blå har også lagt seg når de ble for tunge av regn, men som de andre bloggerne her har jeg da en gyldig grunn til å ta dem inn i vase ;-)
    Og så din spesielle New Dawn med røde blomster! Noe så merkelig....for det hadde jeg aldri hørt noe om. Men etter å ha forsket litt (googlet) så fant jeg ut at det finnes en rød New Dawn og da tror jeg at jeg skjønner hvorfor. Din rosebusk har nå plutselig begynt å blomste i orginalbuskens farger som er rød.
    For det kan nemlig skje hos Rosa Mundi der flere blomster og faktisk hele greiner kan bli ensfarget sånn som orginalbusken Officinalis. Ja, nå er jo ikke jeg noen roseekspert da, så dette er en amatørforklaring så ta det som det.... Men jammen var dette både interessant og spennende og morsomt å ha i hagen.
    Da er det endelig spådd litt mer sommervær, så nå håper jeg at vi kan nyte glade varme sommerdager! Ha en fin sommeruke :-)

    SvarSlett
    Svar

    1. :-)

      Mjødurtene finnes i flere fargevariasjoner, de er flotte! Og riddersporer er fine i vase også de.
      Det er en av grenene på New Dawn rosen min som har røde blomster. De andre grenene har de vanlige rosa. Jeg har også googlet på dette, og funnet ut det samme som deg. Så jeg har da en New Dawn med røde og rosa blomser. Litt kult!
      Vi venter på godværet her og. Håper på i morgen og fremover. I dag yrer det.
      Ha en fin uke du også:-)

      Slett
  11. How a beautiful garden !!
    Fantastic photos !
    Greetings

    SvarSlett