torsdag 7. juli 2016

Moses brennende busk






                                                            Askrot, Dicatamnus albus (rutefamilien).

På tide med et lite innlegg igjen etter mange dager. Dagene går så fort, men jeg har fått tatt noen bilder fra hagens blomstring.
Denne Askroten kjøpte jeg for fem år siden, og først nå ville den komme med blomster. Dette er en gammel plante som er lite dyrket i Norge i dag.



Frøene har kjertler med eterisk olje, som skal kunne selvantenne på varme sommerdager, der av tilnavnet Moses brennende busk.
Huden kan óg få blemmer ved kontakt på varme dager. Men den er nå fin da, og veldig moro at den ville blomster til slutt.



Ny i hagen, Firtannveronika, veronica austriaca ´Knallblau`. Og den er virkelig knallblå! 



                                                                                    Nydelig!



Kinaballblom, eller Smalballblom som noen og kaller den. Trollius chinensis. Vakker oransje blomst. 



                      Passer godt sammen med den store  Skjoldbronseblad, Astilboides tabularis.                                                                                                                                               


                             En annen favoritt i hagen er Trebladgillenia, Gillenia trifoliata. 



Dette bildet ble tatt før alle blomstene hadde kommet ut, men den blir som en hvit busk når alle blomstene blomster. Veldig fin:)



Steppesalviene har begynt blomstringen også. Nå har det gått litt i surr med alle navnene etter at jeg kjøpte mange forskjellige, men får prøve å rydde opp i de etter hvert. 



                                      Nydelig blåfarge på denne salvien. 



Og så denne stakkaren da, som kom med en bitteliten blomst i år. Anemone canadensis. Den må nok få seg en annen plass.



Peonene er i gang. Dette er den jeg tok med fra en gammel hage for mange år siden. Store blomster på den i år!



                            Geranium pratense, Splish-Splash.     



                                                                    Artige blomster på denne geraniumen. 



                                                     Prydsvinerot,  Stachys grandiflora.

 

                                           En flott, stor og luftig frøstjerne! Gjør seg veldig godt i buketter. 



                                                         Her sammen med Hurdalsrosa. 



Blomstene er bittesmå, men fine. Nå har jeg ikke bilde av bladene, men de er veldig elegante og fine i buketter.



                                                                            Etasjeprimula. 



                                                     Revebjelle, Digitalis grandiflora. 



                                              Og hvem har toppet Orkideprimulaen min tro?



Denne blomsten har alt blitt et ugress i hagen. Kommer opp over alt.  Leucanthemum
ceratophylloides.




Dew Dawn rosen min kommer med to farger i år også. Her den røde blomsten.



Krølliljene har frøsådd seg snart i hele hagen. Den kommer opp over alt. Men fin er den.



Jeg har aldri vært noe særlig begeistret for nelliker. De minner meg om begravelser. Men jeg røsket med meg en frøpakke i fjor, for de så så fine ut på bildet med de fylte blomstene.



                          Men de ble ikke akkurat sånn som det var bilde av på pakken da.



                                      De kommer i en mye enklere utgave.



  Så jeg kommer ikke til å ta frø av de. De får heller frøså seg om de vil,)
Duppesoleien blomstrer fortsatt. Kanskje ikke så rart, når temperaturen ikke er så høy.



                                                  Mørk Stjerneskjerm. Vakker.



                      Først ute av Riddersporene er denne mørke rosa varianten. Den blir høy og flott!



                                                    Noen Akeleier blomstrer enda.












                          En av de nye Irisene i hagen. Lappen borte....



Denne kjøpte jeg da jeg for mange år siden samlet på forskjellige bladplanter. Liten og tett, vakre blad, men navnet er borte. Har på følelsen at det var noe med Korea-ett-eller-annet...



  En storknebb, Geranium uten navn. Liten og tuedannende.



                     De blå Lerkesporene har blitt så høye i år, at de har veltet. Fine:)



                                     Dagliljer i kveldssol.



Ballblomen har egentlig blomstret av, men nå har denne tua lenger bortenfor stått i blomst en stund. Vet ikke hvor den kommer fra, for jeg har bare den vanlige Ballblomen, Kinaballblom og hvit Ballblom.



                                                      Hurdalsrosene blomstrer godt.



Tidlig i sommer oppdaget jeg denne i bedet bak en rose. Den har nå blitt rundt meteren høy og har fått knopper. Aner ikke hva det er, kanskje en stikle? Skal bli spennende å se. Mulig et ugress(?).

Sønnen i huset har akkurat blitt ferdig med å slipe ned verandastolene våre. Så nå skal jeg få lakket de. Det har vært lett overskyet i dag, men nå kommer sola igjen.
Vi har fått plantet et nytt epletre i dag også, etter at det andre ikke greide sin fjerde vinter.


                                                      Ønsker alle en fortsatt fin sommer:-)






12 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Lækre billeder - og af en masse blomster vi ikke ser hver dag - alletiders!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Tusen takk, ja kanskje det. Jeg er veldig glad i de gamle staudene. Og kommer til å samle flere av dem fremover.

      Fin søndag til deg:-)

      Slett
  2. Flotte bilder som alltid, og nydelige blomster! Jeg falt for Splish-Splash, og rosa krøllilje! Ha en fin sommerkveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, denne splish-splasj er morsom, og egentlig veldig grei til stoknebb å være. Den velter ikke utover så mye som jeg trodde.
      Ha en fin sommerkveld du også:-)

      Slett
  3. Wow, så mye lekkert du har i hagen, og så flotte bilder du tar! Jeg sliter litt med å ta skarpe macrobilder, selv om fotoapparatet er bra nok.....Mye å lære med andre ord!
    Ønsker deg en fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg vet ikke hvordan du fotograferer, men jeg bruker seriebilledtakerknappen(hva heter den egentlig?) Da holder du bare ned knappen og det taes en serie bilder. Da blir det som regel ett som er bra.
      Det går fint ann å bruke stativ også, men stort sett bruker jeg ikke det lenger. Og på insektfotografering er det ikke så lett med stativ heller.
      En kan og ta og sette blomstene i en liten kortholder(sånn med klype)og fotografere. Om det blåser, har jeg tatt inn noen av de blomstene jeg ville ta bilde av, og satt i en sånn klype. da er de lettere å få de skarpe. men uannsett, så blir det hundrevis av bilder som må slettes.
      Ha en fin sommer du også:-)

      Slett
  4. Masse lekre bilder fra din bugnende hage! Utrolig flotte bilder :-)
    Ordentlig morsom den Splish-Splash storkenebben.
    Ha en fin sommerhelg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jepp, den storkenebben er hagens klovn. Populær til humlene også:)
      Fin sommersøndag til deg:-)

      Slett
  5. Jeg var akkurat ute med saksen og klippet ned splish splash'en. Moses brennende busk har jeg ikke sett før. Du som har god greie på chili: jeg har tre planter i to nok så store potter i drivhuset. De henger lett med hodet, og det virker som om de trenger mye vann / synes det er for varmt i drivhuset. Tror du det er smart at jeg setter de ute mens vi er på ferie. Vil de trives ute? Jeg har vanningshjelp, men det er kjekt å gjøre det enklest mulig for naboen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den må jo klippes ned om en ikke vil ha tusen av de,)
      Da vi dro bort i 9-10 dager, satte jeg chiliene ved en busk ute. Det gikk helt fint. Vi hadde ikke vanningshjelp, men brukte ulltråd i en bøtte ved siden av, og en stor flaske opp-ned med lite hull i korken.
      De tåler nok heller litt lav temperatur enn for høy, vil jeg tro?

      :-)

      Slett
  6. Her var det mange fristelser. Flotte bilder. Jeg har aldri våget den brennende busken, men fin er den.
    Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha:) Ja, den er fin. Jeg prøvde å sette fyr på den med en fyrstikk etter å ha sett en video om det, men det fungerte ikke. Kanskje det er for tidlig enda.
      Fin søndag til deg også:-)

      Slett