fredag 29. juli 2016

Humlebol i sofaen





Vel, innlegget før i dag havnet i super space ett sted vil jeg tro, men her kommer det igjen:)



             Sommeren har sust av sted, og vi har vært på noen småturer rundt i Trøndelag.                                                


Og jammen ble det ikke en tur til legevakta, lege to dager etter og på sykehus etter det igjen.
Og hadde jeg ikke vist at blindtarmen ble tatt i en annen stor operasjon for over ti år siden, så ville jeg trodd det var den som var årsaken til smertene.   
Mysterium fortsatt..



Nå over til sofaen vår, som en humle har bosatt seg i. Litt upraktisk, da verandadøra må lukkes på natten, når vi er borte og når det regner mye.



Det er en liten jordhumle som har kommet inn, krøpet under sofaputene og forsvunnet. Dette har pågått i mange dager.



Vi har støvsugd, sjekket alle sprekker uten å ha funnet noe bol så langt.  Men disse bolene er ikke så store. Litt koselig også, men ikke så praktisk da. Tips til flytting av humle i sofa mottas med takk,)



 Hagen er så frodig på denne tiden! Og enda er det ikke August. For jeg har mange sentblomstrende stauder i hagen.  Det er herlig å ha masse blomstring igjen til høsten også.



Jeg har fått tatt mange blomsterbilder i løpet av juli.  Får prøve å få lagt de ut etter hvert.



Og fra våre turer rundt i Trøndelag. Og så satser vi på en fin sensommer med kantarellplukking og vedarbeid på hytta. 



I fjor fikk jeg tak i disse valmuefrøene av  Angels Choir. Nydelige florlette valmuer som har gitt mange nye blomstervariasjoner fra i fjor.



                                                        Nye frø skal sankes i år også. 



                                        Været har vært variabelt i sommer, akkurat som jeg liker det.



Soloppgang i dag klokken halv fem:) Forbordfjellet til høyre på bildet på andre siden av fjorden. Fint å sitte på verandaen på fremsiden av huset og se utover fjorden når sola står opp.

                                                     Ønsker alle en fortsatt fin sommer :-)




6 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Sikken mange forskellige valmuer du har!
    De ser godt ud og som altid lækkert fotograferet:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Ja, det er mange forskjellige valmuer, og de er veldig fine:) Tusen takk!

      Fin kveld til deg:-)

      Slett
  2. Flotte bilder, syns det høres litt skummelt ut med humlebol i sofaen. Håper dere finner ut av det, og at alt er bra med deg. Ha en fortsatt fin dag, hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ikke så veldig skummelt, da humlene er rolige insekt. Men i dag fant jeg en død i vinduet. Vi har ikke døra oppe nok til at de kan fly ut og inn som de vil. Og denne helgen har vi vært mye borte.
      Bra med meg nå, så nå gleder jeg meg til sensommer og høst:)

      :-)

      Slett