fredag 17. juni 2016

Soloppgang, og noen blomsterbilder






Hele denne uka har jeg tenkt å ta bilde av soloppgangen, og har vært oppe noen ganger i løpet av natten.



                   Og i dag tok jeg turen ned til Trondheimsfjorden og så sola komme opp klokken 3.03 :)



                                                                                Rett og slett magisk. 


 



                                                      Så kom skyene drivende inn fra nord. 



Og rett før sola forsvant bak skyene , kom hele solskiven opp. Kanskje ikke så lett å se, men den vises bedre i virkeligheten enn på bildet.

Det var ikke bare jeg som ikke sov tidlig i dag, for både måsen, tjelden og sandloen hadde unger nede på stranda. De var ikke lette å se, men foreldrene var ikke så fornøyd med at jeg var der.
En hegre holdt til der også. 



Så jeg er litt trøtt i dag. Her kommer bilder fra noe i hagen, men bare med norske navn, enn så lenge. 
Orkideprimula, ikke stor i år og jeg tenker den vil forsvinne etterhvert.


                                                Fine blomster på Tvetannen. 



                                                              Kongslys.



                                                     De har jeg fått mange av etter hvert.



Stjerneskjermene har begynt blomstringen, og det kommer opp mange småplanter rundt omkring. Noen har jeg satt i potter for å gi bort, andre får komme der de vil. 



                                                 Hundekjeksens blomster er vakre. 



                                                                 Akeleiefrøstjerne. 



                                                          Rosestorknebb. Flott bunndekker. 



                                                  Hagens første prestekrage i blomst. 



                   Utenfor gjerdet vokser hundekjeksen, sammen med blå valurt som har spredd seg.






                                            Nykommer i hagen, Bergløk.  Liten og søt.



             Nå har det blitt disigt ute, og i morgen meldes det regn. Tror det trengs, for det er tørt. 



Nå må jeg ha mere kaffe, så skal jeg ta og rydde ferdig rundt bærbuskene. Fikk opp mye akeleier i går kveld, samt flyttet noe til nye plasser. Ellers tror jeg det blir en rolig dag.

                                                         Ønsker alle en riktig god helg!

                                                                        Gjesp....





12 kommentarer:

  1. Nyydelige soloppganger og fine blomster i hagen din! Ha en fin fredag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha!

      Ha en fin søndag:-)

      Slett
  2. Åhh,så flotte bilder av soloppgangen! Sånt ser jeg aldri her ;)
    Ja, en blir trøtt av å være oppe om natta. Håper du har fått våknet opp etter litt kaffe. Jeg drikker ikke kaffe, men masse te i steden. Det virker omtrent på samme måten ;)
    Nydelig bilde av løvetann!

    God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jepp, litt trøtt ja, men det er ikke så ofte. Te gjør nok samme nytten som kaffe ja. Jeg begynte ikke å drikke kaffe før jeg var nesten 30 år, men etter det har det blitt noen kopper, samt mye te.
      Løvetann i soloppgang har jeg ikke tatt før. Takk for det!
      God søndag:-)

      Slett
  3. Wow så flott soloppgang, de fargene humm vakkert.
    Nydelige blomsterportrett, så mye fint du har i junihagen din men det gjør seg godt med litt regn.
    Her har det kommet noen skurer de siste døgnene å det gjorde godt.

    God helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, soloppganger er vakre. Jungelhagen har nå fått etterlengtet vann, så nå blir det enda mere jungel der ute.
      Ha en fin søndag:-)

      Slett
  4. Fantastiske bilder av soloppgangen! Av og til er det verdt å ofre en god søvn for å fange den spesielle stemningen og lys. Blomstring i hagen din ligger langt foran min. Stjerneskjerm har ikke begynt å danne knopper en gang, men jeg vet hva jeg har i vente:-) God helg. Inna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er det. Stjerneskjermen har kommet i blomst til meg, selv om det kom litt sent i gang her i år. Håper din kommer skikkelig i blomst snart.
      God søndag:-)

      Slett
  5. Hei! Dette er det helt fantastisk å se. Det første som slo meg, var fytte rakkern. Har aldri skrevet disse ordene før, men har sagt det når noe gir skikkelig inntrykk. Og det gjorde dette både utenfor og innenfor hagen.
    Det er meldt regn tidlig i morgen og det håper jeg er riktig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for det! ,)
      Nå har vi fått endel regn her, så i dag blir det hagefri tror jeg.
      Ha det fint:-)

      Slett
  6. Soloppgang er flott, men det ser jeg ganske ofte om morgenen ;-)
    Så jeg la mere merke til det øverste bildet av hundekjeksa, og effekten med stakittgjerdet foran.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også, fra huset. Og da er det litt morsommere å sykle ned til fjorden og få litt andre bilder av den. Det tar under ett minutt, kort vei.
      Jeg har så mange soloppgangsbilder tatt fra huset, og solnedgangsbilder. Litt variasjon er fint:)
      Hundekjeks er en fin plante syns jeg. Og nå er det så utrolig mye av den langs veier, skogkanter og langs gjerder.

      Slett