fredag 10. juni 2016

Sakte-TV - Hornøya





  Da er NRK i gang med  årets, eller kanskje ett av årets mange sakte-tv program, Link her:
  Fra Hornøya!
 


             En fantastisk perle på Varangerhalvøya ikke så langt unna Vardø i Nordnorge.



                           Hornøya er Norges østligste øy. Et paradis for fugleinteresserte. 



Bildene er fra Hurtigruteturen vi tok i 2014 fra Trondheim opp til Kirkenes og tilbake igjen til Trondheim. 



                                       En fantastisk tur som annbefales på det sterkeste. 



Vi bor i et av verdens fineste land, og med den lange kysten vi har, så er det rett og slett en opplevelse av de sjeldne. 



Det går båt fra Vardø ut til Hornøya, og på disse båtene er det naturfotografer som har fotoutstyr verdt mere enn hva jeg kommer til å tjene resten av livet, tror jeg.



                                       Øya ligger rundt en kilometer fra Vardø.



Håper ikke gråmalingsspøkelse kommer hit også.... Vi trenger farger på husene. Ikke gråe hus.
Vi kan jo ikke male oss til gråvær og vinter her i Norge, når vi setter så stor pris på sommeren?
Det er rett og slett så trist at mange maler husene sine grå, og selv mange arkiteker begynner nå å reagere på dette fenomenet i Norge. 



                                         Skarv. Og jo, det hvite er skarvemøkk. 






                                   Skal bli spennede å følge litt med på livet på  Hornøya i sommer. 




                                                         Midnattsol i Barentshavet:)

                            Jeg kommer tilbake til Varangerhalvøya en gang, det er sikkert. 





10 kommentarer:

  1. Så flott det er der! Jeg har sett mange av Nrk sine saktetv programmer,og det er en artig måte å lage tv på synes jeg. Må si at jeg likte det alle første best med Bergensbanen. Den har jeg nemlig kjørt med tog tur/retur Bergen, og det var en fantastisk tur over fjellet :)
    Nydelig midnettsol!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Jeg har og fått med meg endel av disse sakte-tv sendingene. Bergensbanen har jeg og tatt, på svarteste vinteren i 1988. Husker Finse som helt nedsnødd.
      Koselig med disse NRK-sendingene. Fly kan ikke erstatte toget i reiseopplevelser. Ei heller i sakte-tv,)

      Fin helg til deg og:-)

      Slett
  2. Ja det er jo helt fantastisk fin natur og fugleliv, dit vil jeg gjerne dra en gang å oppleve det hele.
    Flotte og spennende bilder du viser, lyset er jo også så magisk.

    God helg til deg Kathrine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det virkelig! Og jeg annbefaler en tur opp til Varanger, et flott stykke Norsk natur:)
      For ikke snakke om lyset ja.

      Fin søndag til deg:-)

      Slett
  3. Jeg liker også sakteTV på NRK, blir nok fint denne gangen også :)Flotte bilder fra Hornøya, og midnattsol over Barentshavet! Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint med sakte-TV. En kan senke pulsen mye med å se disse programmene. Jeg ble helt hekta på sakte-Tv med Hurtigruta et år her.
      Takk! Og ja, det var mektig med midnattsola over Barentshavet. Mye av det ligger jo lenger øst enn Istanbul.
      Ha en fin søndag:)

      Slett
  4. Har nettopp sett reklame på lokale nyheter, det blir spennende å følge med. Jeg reiser hvert år til Vardø på Yrkesmesse med elevene mine, en spesiell by med mange kreative folk:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir det. Var innom som snartest nå for å se litt. Flere har fått unger:-) Vi har vært på hytta i helgen, og der har vi ikke noen mulighet til å få med oss noe som har med nett å gjøre.
      Så fint da! Jeg fikk ikke sett så mye av byen da vi tok Hurtigruta, men neste gang må jeg få med meg mere.
      Flott med kreative folk! Det trenger vi.

      :-)

      Slett
  5. Min far var fyrvokter på Hornøya på 60-tallet, og der tilbragte jeg mange sommerdager i min barndom. Vi plukket måseegg og krykjeegg; nydelig kveldsmat, den gang måkene levde av fisk og ikke frekventerte søppelplassene slik som nu. Fantastisk plass, og har ikke vært der siden jeg var barn, men når jeg skal opp til Vardø i sommer, skal jeg ta meg en tur utover. Gleder meg til å se øya og fugleelivet på TV.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennede! Du må ha hatt en fin barndom der ute. Ja, det har blitt endret mye i livene til måsene, dessverre..
      Blir fint med en tur ut dit igjen for deg, når du har tilbrakt så mange somre der som barn:)
      Jeg håper på en tur jeg også, om ikke så altfor lenge til. En virkelig nydelig plass, selv om jeg bare har sett den fra Hurtigruta.

      :-)

      Slett