torsdag 16. juni 2016

Hagerunde






                     Ny liten hagerunde midt i juni. Hytta til katten har snart fått en jungel rundt seg. 



                             Her må det ryddes, for katten liker å ha utsikt når han bruker hytta. 



Rundt plommetreet har bedet blitt utvidet. Her er det plantet litt feil, for forglemmegeisøsteren jeg plantet her for to år siden, står bak de store plantene. De må byttes om. Liljene var et feilkjøp. Liker de ikke...



  Kosakkveronikaen til høyre i bildet skal deles og plantes flere steder.  De passer forresten veldig godt sammen med de lilla Kirgisløkene.



Her tok vi bort sverdirisen tidligere i sommer, og her kommer muligens et fotblad- og trilliumbed mm. Men siden epletreet vårt gikk fløyten i vinter, så kanskje det blir plantet et nytt her.
Sverdiris har jeg nok av andre steder i hagen.



Morelltreet står ved skogskjeggen , som velter utover så stammen til slutt blir borte. Før hadde jeg fire skogskjegg, men nå er det bare denne igjen, og den må klippes for at den ikke skal ta hele hjørnet.



Her er det mye ymse greier: storbladplanter, krølliljer som sprer seg alle steder, forskjellige mjødurter, liten lønn, (blodrips, sagenteple utenfor bildet til venstre) klokkebusk og noen stauder bak alt det grønne.



      En rogn til høyre i bildet som kommer til å bli alt for stor, står her også. Samt en eine, djevelbusk og stauder. 



Denne rogna derimot, skal få stå. Men bak står en rips jeg fikk av en nabo, så her må det mere lys inn for at bærene skal modnes. 



                                Vrihassel. Den blir tung med alle bladene. 



                       Her har jeg tatt bort masse brunstorknebb, og glemte stauder har dukket frem. 



Her har jeg også gravd opp brunstorknebb. Viste ikke at de kom til å spre seg så mye som de har gjort. 



                                Bak rododendron vokser storbladplantene godt. 



Snøballbusken er fin i år, men snart kommer "snøballene" til å henge ned til bakken. De blir veldig tunge.



Butter med vann er fint å ha stående rundt omkring. Lett å vanne der det trengs. Nederst på bildet står en flikbladet staude jeg fikk reddet fra storbladbedet. Den har vært glemt i mange år, men skal nå få et nytt sted. 



 De grønne støttebøylene som henger på sykkelstyret, må snart på plass rundt de staudene som ikke holder seg så godt oppe selv. 



                                   Ennå står noen planter i baljer...



I kassa er blåmeisungene straks klare til å forlate hjemmet de har hatt i noen uker. Så nå må katten være inne om nettene til de har kommet seg trygt av sted. 



        I år ble det ikke brenneslegjødsel, men valurt i stedet. Den er like fin å bruke som brenneslen. 



                    Fremsiden av huset. Her tar nyserylliken over bedet snart. Den skal bort. 



                                        Min eneste hosta står langt unna åkersneglene:)



                                                   Fine dager og masse blomstring nå i juni. 



                                                              Bedene er  tette og frodige.



            Med sol og litt vind og bra temperatur, ser det ut til at vi får nok en fin dag her i Trøndelag.


                                                                                          :-)






12 kommentarer:

  1. Hej Kathrine

    Det ser da bare så hyggeligt ud i din have!
    Tæt og frodigt ja!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. hei!

      Tusen takk for det:) Jeg liker det tett og frodig.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  2. Så vakker hage du har! veldig idyllisk med kattehytte og trebutter med vann! Frodig og fint! Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, katten må jo ha hytte i hagen når han har hus på verandaen. Og butter med vann er fint å ha stående.
      Fin fredag til deg:)

      Slett
  3. Tusen takk for en reise i din vakre og frodige hage. Utrolig flott du har det. Så inspirerende. Snøballbusken var veldig fin. Tror jeg må ha en sånn en. Nyt sommerdagene i din oase:)
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Snøballbusk er en flott busk ja! Anbefales.
      Nyt sommerdagene du også!

      :-))

      Slett
  4. Det ser så hyggelig ut hos deg og mange frodige plasser det går an å gjemme seg bort i:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jeg leste en gang at om en skaper mange rom i hagen, så vil den virke større. Og jeg syns jeg har greid det ganske bra.

      :-))

      Slett
  5. Hei!
    Så frodig og spennende hage du har. Det er morsomt å finne igjen planter en har glemt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk:) Hagerom må en ha, da vil hagen virke større også. Ja, det er det. Har flere jeg skulle ha funnet igjen også, tror jeg.
      Ha det fint:-))

      Slett
  6. Det var veldig koselig å vandre i hagen din. Frodig og stemningsfullt. Likte godt kattehytten med "takplanter" på. Jeg skal prøve brenneslegjødsel for første gang i år. Kommer kirgisløk hvert år hos deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Kattehusene i hagen må jo ha pynt på taket ja,)
      Kirgisløken kommer igjen år etter år, og frørsår seg lett her. Jeg har og sådd i potter med stort hell. De er enkle her, men kanskje ikke herdige til deg?

      :-)

      Slett