onsdag 1. juni 2016







  Jordbie koser seg i gul Sibirvalmue. Tror det finnes rundt femti forskjellige av dem, så jeg vet ikke sikkert hvilken dette er.



Her kommer litt av det som blomstrer nå. Vakre Duppesoleien,  Ranunculus aconitifolius 'Flore Pleno'.



   En av hagens vakreste på denne tiden. Lyser opp i kveldssol.  Den har jeg delt mange ganger, og har nå sju tuer av den rundt i hagen. Og mange har fått en rot av den også.


  
Tiarella cordifolia, Klaseskumblomst. I år kommer det bare én blomst på denne. I fjor var det en hel tue av dem.



Gudeblom,  Dodecatheon. Nå blomstrer den lilla fint, og den hvite er på vei. Men den røde har bare masse blader.



En Skjermtulipan,  Tulipa tarda. Denne står mye i skygge og kommer når de andre har blomstret av.



Kortusa, Cortusa matthioli Pekinensis.  Det har plutselig blitt to av denne med litt forskjellig rød/lillafarge på blomstene. Det skulle egentlig stått en primula saxatilis der den ene står.



                                       Aner ikke hva som har skjedd, men fine er de.



 En veldig enkel akeleie som bare dukket opp i hagen for noen år siden.  Knoppene ser ut som små egg før den åpner seg.



Brunstorknebb,  Geranium phaeum. Ugress i hagen. Og nå har flere kommuner bedt hageeiere om å ikke la den spre seg. Her spretter den opp absolutt over alt.



 Skal jeg ta den bort helt? Den står vanskelig til at det å få fjernet frøene på den, blir vanskelig. Den kan kvele mye av andre planter, og jeg har kanskje nok av de som sprer seg over alle hauger.



                     Akeleiefrøstjerne,  Thalictrum aquilegifolium 'Album'. Fin plante.



Dette trodde jeg var våriris, men  den kommer så sent, så da ble det sommeriris istedet. Liten og kraftig, mere vet jeg ikke om den.



                           Bukkeblad,  Menyanthes trifoliata. Trives i dammen, i surt vann.



                                      Storkonvall,  Polygonatum multiflorum. En humlefavoritt.



                De hvite perleblomstene er bittesmå i år.  I fjor var de store og flotte, i år miniutgave.



                                            Enghumleblomst,  Geum rivale. Veldig flott blomst!



                          Gul lerkespore,  Pseudofumaria lutea.



                        Corydalis buschii, fiolettrosa lerkespore.



                          Filipendula multijuga "Palmata Nana, tror jeg det er. En lav Mjødurt.



                                    Euphorbia, Vortemelk. Husker ikke hele navnet på denne.



                         Euphorbia polycroma. Vårvortemelk.Flott limefarge på den.



                                         Euphorbia cyparissias, Sypressvortemelk.



                                                            Muscari, Fantasy Creation.



              Rødt prydepletre, Malus `Profusion`. Plantet i fjor og kommer nå med et hav av blomster! 



                       Ballblom,  Trollius europaeus har blitt til en stor og flott tue. Lyser opp.



Det var litt av blomstringen. I dag er det disig vær, men kanskje sola kommer frem senere i dag. 



Jeg får ikke gjort så mye i hagen som jeg hadde tenkt denne uka, da jeg har fått en strekk i ene tommeltotten. Men nyte hagen, det kan jeg jo:-)

                                                     Fortsatt fin uke til alle!







12 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Så mye flott som blomstrer hos deg nå! Duppesoleien er så fin syns jeg :) God bedring i tommeltotten, og ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, duppesoleien er nydelig. Og takk for det, og fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Vakre blomsterbilder! Det er virkelig mye som blomstrer hos deg nå!
    Det prydeplet har jeg også.

    Her er det 24 grader nå og nesten for varmt... ;)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, nå har det kommet seg mye med blomstringen:)
      Prydelpetreet er fint, og dekorativt med de små eplene på høsten.
      Så varmt til deg da! Ja, det er nok litt i varmeste laget til å arbeide ute.

      Ha en fin dag:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Det ser da bare så godt ud, med flotte kontraster.

    Her havde jeg 29 grader i går, så jeg fik ikke lavet meget heller;)

    Ha en dejlig torsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Tusen takk for det. Og du har det virkelig varmt! Da er det best å holde seg i skyggen.

      Ha en fin mandag!

      Slett
  4. Hei!
    Dette er kjempefint. Nydelige bilder. Ja, nå skjer det enormt mye. Her det nesten tropisk.
    God bedring med tommelen! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja det er det! Nå vokser det og blomster mye. Rett og slett flott ute!
      Takk for det.

      :-)

      Slett
  5. Mmmm, masse flotte bilder som jeg riktig koste meg med :-) Og så vakkert det blir med slike motlys (sen kveldssol..?) bilder! Det blir nesten magiske bilder.
    Nei, jeg synes ikke at du skal fjerne brunstorkenebben. Den har utrolig lekre blomster når man kommer på nært hold. Mine to har dessverre takket for seg i vinter (litt streng vinter hos oss) men jeg skal nok få meg noen nye etter hvert, selv om de er litt i grenselandet på herdighet.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:) Ja, kveldslys er det beste fotolyset, syns jeg. Disse lange solnedgangene over Trondheimsfjorden gir så fint lys i hagen.
      Nå har jeg tatt bort sju store busker av Brunstorknebben. Men det kommer opp over alt, selv midt på plenen. Så jeg kommer til å ha litt, og holde den i sjakk. For den er jo nydelig!
      Ha en fin mandag!

      Slett
  6. Skal jeg velge ut et bilde, så må det bli akeleiefrøstjerna (tror jeg).

    SvarSlett