tirsdag 21. juni 2016





I går hadde vi en flott dag med sol, men ut på ettermiddagen kom det kraftig vind og disse skyene. Så vi skjønte at det kom til å bli et lite værskifte. 



                        Nå har det regnet ganske mye, og endel i hagen har kommet horisontalen. 



                                                              Verbascumene ligger rett ut. 



                                                  Liten og søt sibirvalmue med besøk. 



Peonene har knopper, men enda tar det nok litt tid før de kommer ut. I for var det en ganske fuktig sommer, og da fikk peonbladene sopp. Hadde håpet å slippe det i år, for denne står ikke så luftig til. 



                                                 Sibiririsen henger med hodene den også. 



Og snøballbusken har jeg ristet og ristet for å få ut all vannet som har samlet seg inne i "snøballene". Men de henger fortsatt. 



Jeg har to av snøballbusken. De er lette å formere med at en legger ned en av sidegrenene, tar på litt jord og legger en stein oppå. Så tar det ikke mange ukene før det blir røtter der greinen møter bakken. 



Under ristingen ble nyklekte edderkoppunger forstyrret, og heiste seg for ned. De kravler seg opp igjen etter kort tid. 



                                       Den røde  stjerneskjermen er i blomst:-) Ny i hagen.



Hvit lupin. Lupin trives ikke i min hage, og de forsvinner etter noen år. Så jeg sår nye av frøene som blir annen hvert år. 



                      Husker ikke navnet på denne flotte blå irisen, men skal finne igjen lappen etter hvert.



                                                                    En nesten hvit sibiriris. 



                        Her kommer noen akeleier som ikke ble med på forrige innlegg jeg hadde av akeleier. 












  Og nå blomstrer orientvalmuen, om enn litt våt. De legger seg fort ned om de blir for våte...



                                         Men akeleiefrøstjernen står støtt i regn og vind:-)

                         Og mens jeg har skrevet dette innlegget, så har sola begynt å titte frem.

                                                                                   :-)







16 kommentarer:

  1. Det er utrolig hvor mye regn som kan samle seg i en liten plante. Jeg måtte ut i går kveld og redde peonen som hadde begynt å blomstre og som var seget helt sammen. Ha en fin hagedag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Det blir litt risting av blomster og planter innimellom.

      Ha en fin fin julikveld:-)

      Slett
  2. Nå har jeg kost meg med alle de lekre bildene dine :-)) Herlige bilder av fuglungene! Snart sitter vi på en liten Skotsk øy og fotograferer fugler :-D Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) Ja, de er skjønne!
      Riktig fin fugleknipsetur! Men du er vel kanskje hjemme igjen nå,)

      :-)

      Slett
  3. Fantastiske "after the rain" bilder:-) Her har det vært mye regn, jeg har ikke vannet hagen min en eneste gang. Sibiririsen din ser ganske høy ut. Lurer på om jeg har en dvergvariant:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, noen somre slipper en vanning ja. Sånn var det her i fjor, og i år har jeg heller ikke vannet så langt.
      Ja, kanskje det er dvergvarianten av Sibiriris du har der oppe i det flotte nord,)

      :-))

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Sikken regnen har lagt blomsterne ned - mon ikke de rejser sig op igen?

    Det tror jeg:)

    Flotte billeder som altid!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei der!

      Jo, regnet kan komme hard her ved fjorden, og noen blomster reiser seg ikke opp igjen heller. De fleste greier seg selv, og de liker jeg best, men enkelte må ha litt hjelp.

      Tusen takk for det:-) Ha en fin kveld.

      Slett
  5. Flotte bilder! Ja, det er mange blomster som går ned i horisontalen etter dager med regn! Godt at solen titter frem nå da! Ha flotte sommerdager i hagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jepp, det er det. Og det er sånn det pleier å være også.
      Fin kveld til deg:-))

      Slett
  6. Det var voldsomt uvær! Flotte bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det ble ganske så vått. Tusen takk for det du:-))

      Slett
  7. Så flotte skyer, og litt av et værskifte! Kjedelig når plantene ligger rett ut.

    Ha en fin helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Skyer er så facinerende! Har samlet mange bilder av skyer etter hvert. Spennende. Og så husker jeg mye av det de eldre fortalte om værskifte fra bare å se på skyene.
      Ja, men de fleste kom seg opp igjen, men ikke alle da. Sånn er det bare. Da blir det litt ekstra buketter inne.

      Ha en fin kvled:-)

      Slett
  8. Så tøff den gule akeleien var! Den har jeg ikke sett før.

    Det er rart med lupiner. I noen hager sprer de seg som ugress, i andre dør de ut. Der vi bodde for veldig mange år siden ble lupiner til ugress hos naboen, men de nektet å trives hos oss..

    Fine bilder! Kos deg i hagen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Den blomstrer hele sommeren, og er så flott der den lyser opp ved husveggen. Mens mange av de andre akeleiene takker for seg, så holder denne koken.
      Lupinen er en ganske snodig plante. Der den trives, trives den ihjel alt rundt, ellers så er den snill som et lam.

      Takk takk! Kos deg du også:-)

      Slett