tirsdag 7. juni 2016

Hagerunde tidlig i juni







Nå skal jeg legge inn noen bilder fra noen bed i hagen, så jeg kan gå tilbake senere og se hvordan det var tidlig i juni.

 

Og bare for å ha sagt det, jeg har mye Duppesoleier:) Sju store tuer er det nå. 



Litt vanskelig lysforhold med sterk sol, men en ser jo hvor frodig det har blitt de siste ukene. Selv om det har vært noe kjølige netter, så vokser det godt. 



                           Dammen begynner å drukne i planter. Men fuglene er flittige til å bade likevel.







Da de gamle naboene flyttet og nye kom til, så bestemte vi oss for å la hekken bli dobbelt så høy som før. Det gjør at det blir mere skygge i kjøkkenhagen, men det går ganske greit likevel. Utpå dagen kommer sola mere til, så det blir varmt nok iallefall.



                                      Her er bedet som har fått en opprenskning, og har blitt ganske fint. 



Tror aldri jeg har plantet så fint i noe bed før, med god plass (altså litt mere plass) rundt plantene enn før. Liljene står her midlertidig tror jeg, for her vil jeg ha de lyse blomstene.
Fire forskjellige storhjelm står her, noen hagestikler og en kuletistel. Husker ikke mere i farten.



                                      Koselig når det bugner i bedene. 






Litt mørkt dette bildet, men her står den spennende Voksklokken. Og Duppesoleie så klart.  Og mye annet.



                Mere Duppesoleie. Den visner bort etter blomstring, og da tar andre planter over. 



                             Duppesoleien er foresten nydelig i buketter!



Under vindusrutene er det hvitløk. Det er ikke så mange som kommer av de to hele hvitløkene jeg satte, men noen blir det da av feddene. Hadde håpet på mere...



                    Fint å kunne bruke gamle vinduer i kjøkkenhagen. 






                                             Linselusa er med,)



En liten runde ble det tidlig i juni. Får ta bilde av de andre stedene i hagen i løpet av uka.

                                                                         :-)





8 kommentarer:

  1. Så fint du har fått det! Artig tofarga akeleie ved dammen.

    Duppesoleier er jo noe som forbindes veldig kraftig med Nord-Norge. Nå ser jeg at den blir jo fin i Trøndelag også. Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en praktakeleie. Den blomstrer i veldig mange uker utover.
      Duppesoleien er en veldig kjær plante nordover. Og det finnes endel av den her i trøndelag også. Og veldig mange spør etter den, så jeg har gitt bort mange røtter. Kunne nesten startet salg av den, tror jeg,)
      Jeg er óg på jakt etter den enkle varianten, pluss den gule. Tror S & W i Nordland skulle begynne å selge den neste år.

      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  2. Ønsker meg duppesoleier, så det skal jeg kjøpe hvis jeg finner. De er nydelige. Voksklokke også, sådde i fjor og fikk noen spirer, men av en eller annen grunn ble de satt i solsteiken og glemt. Det er også en plante jeg skal se etter. Flott steinbelegning du har også. :)
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vet jeg mange gjør. Det er en utrolig nydelig plante, men den formeres ikke ved frø, så det er nok derfor det ikke selges så mye av den.
      Voksklokken min har blitt så fin, så den skal jeg ta frø av om jeg får det til(om frøene blir modne). Solsteik er nok ikke det beste stedet for spirer nei.
      Takk! det blir mere og mere heller i hagen. Det er så godt å slippe plenklippingen,)

      :-)

      Slett
  3. Duppesoleier er noe jeg mangler i hagen, og det må jeg gjøre noe med :) Jeg liker måten du plasserer de på forskjellige steder i hagen, og skaper helhet. Det har sikkert sammenheng med at du er kunstner, og tenker komposisjon både bevisst og ubevisst. Fint blir det i alle fall! Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er verdt å ha i hagen, den er nydelig:) Men formeres bare med rot eller stiklinger, så derfor er det ikke så mange av dem i salg, tror jeg.
      Takk for det:) Jo, en kan nok sammenlikne hagearbeidet mitt med med et lerret, som først bare er et uendelig rot. Så etter mange års jobbing, blir til en helhet. Godt oppservert!
      Fin kveld til deg også:)

      Slett
  4. Det har blitt veldig grønt og frodig hos deg nå. Mange flotte pyntgjenstander,det var koselig å vandre i hagen din. Her er det +3 og regn. Brrr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har kommet seg mye de siste dagene. Takk:)
      Kaldere til deg enn til meg skjønner jeg. Surt vær er ikke så bra hagejobbingsvær nei. Vi satser på bedring utover. Det må da bli litt varmere til oss også?

      :-)

      Slett