mandag 20. juni 2016






Fra plaskregn i går til strålende sol i dag! Syklet ut til Ringve med kamera og kaffe og møtte datteren min der. 



                               Utrolig flotte disse gule nøkkerosene,  Nuphar lutea.



Andungene som var klekket for en god stund siden, har nå blitt ganske store. En søt ungdomsgjeng dette her,) 



                             To måsunger er klekket også. Her den ene. 



                              Og her den andre. 



                    Men det er lite måsunger syns jeg. Måsene har gått sterkt tilbake de siste årene. 



                               Hettemåser, Larus ridibundus  er det blitt veldig lite av. 



                                                                Den er nå helt fredet. 



                                   Gamlehagen har begynt blomstringen godt, men mye er i knopp enda.


                                         
                                               Vakre Pyreneerlilje, Lilium pyrenaicum.



                                            Denne likte jeg godt.  Centaurea montana.



Vet ikke om den har et norsk navn? Det er jo en slags honningknoppurt . Biene var veldig glad i den iallefall.



Denne var så utrolig flott på avstand, så vi måtte bort og se hva det var.  Det var blomstrende pepperrot. Det tror jeg ikke jeg vil ha i hagen. Har nok av planter som sprer seg over alt. Men fin er den jo.



Peonblomstringen er i gang. I dette bedet blomster mange slag av de røde, og på andre siden de rosa og hvite. Men de var ikke i blomst enda. 



                                                          Steinbedsplanter. 



Så tilbake til hagen min. Denne Basunblomsten, Incarvillea gravde jeg opp i vår og ga bort. For jeg var ikke særlig begeistret for den når den kom i blomst i fjor.  



Men den ble ikke borte nei. Nå blomstrer den med to blomster, og jeg har tenkt å gi den en ny sjanse  i hagen min. Kanskje jeg kommer til å like den bedre etter hvert:)


                                                                   Fin dag til alle:-)








2 kommentarer:

  1. Det er nok honningknoppurt den heter på norsk ja, og jeg har en hvit og blå som oppfører seg som ugress. Da jeg kjøpte den var den liten og søt, men det er den ikke nå ;)
    Vakre fugleunger!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heter alle sammen honningknoppurt? De er jo litt forskjellige i blader og blomster, men da vet jeg det at de blir som ugress her også. Den jeg har står under furua, så den har ikke noen steder å stikke av(tror jeg da). Det er den blå jeg har.
      Ja, de er nydelige disse små ungene:)

      Fin dag til deg også!

      Slett