søndag 19. juni 2016

Epletre er ikke bare et epletre...


I vinter, etter tre/fire år i hagen kom ikke epletreet vårt igjen. Vi hadde kjøpt et Katja epletre, som viste seg å ha herdighet H4. Her til oss er det normalt H3 (Og H4 i det meste av Trondheim) men disse lunefulle vinterene har gjort det litt vanskelig med herdighet.
Så da må en på jakt etter nytt epletre. For epletre må en jo ha i en hage. 



Jeg har lest meg gjennom ørten hagebøker fra bokhylla, googlet, og blitt mindre klok enn da jeg startet jakten på nytt tre.  Epletreet må være herdig, gi saftige frukter da jeg bruker eplene til mere enn bare spising, ikke for stort og det må være sterkt mot sykdommer.

Så i dag dro vi først til Ringve, der det var åpen dag. Vi skulle bare mate noen ender, og jammen hadde ikke to nye unger klekket nylig også. De andre andungene hadde blitt store.



På hjemmelige trakter er det utrolig travelt til blåmeisene. En liten titt ut i dag tidlig før katten ble sluppet ut, for å se(høre)om de hadde kommet ut. Men nei, de er nok inne i Trønderværet de også.
Men skjora har fått ut noen av ungene i nabohagen:-)

Bildet er fra en av de solfylte dagene uka som gikk, med opprydding i kassa.



 Etter Ringve kjørte vi om gamle Lade skole. Den er under riving, men en kunstner har tegnet fine tegninger på bygget som en siste hilsen:)



 Så ned til havna. Hurtigruta trekker alltid, men nå er det også cruiseskipene som tar turen innom Trondheim.
Altfor store båter for meg dette...  Munkholmen til høyre.

Så kjørte vi rundt Byneset, og innom Nypan Gartneri som er en del av Hammer planteskole jeg stort sett handler på. Der så vi på epletrær.
Ble ikke så klok av det vi så, herdigheten var ikke det samme på treet som på opplysningen ved siden av.
Men vi skal ta turen til Hammer der de har kunnskap og råd som vi trenger, så vi ikke kjøper et nytt tre som bukker under igjen en vanskelig vinter.

I stedet ble det kjøpt hvit duehode, som jeg trodde jeg hadde kjøpt fra Beiarn, S&W i fjor. Men kan ikke finne den, så da kjøpte jeg kanskje ikke den likevel.

En ny Grønnlilje ble også kjøpt. Den andre jeg hadde har jeg flyttet, og i min jungel er det jammen ikke lett å finne igjen denne elegante grønne skjønnheten. Så jeg måtte kjøpe en ny, og da kommer jeg sikkert til å finne igjen den andre også,)






På veien hjem, kjørte vi om Klæbu. Og så stoppet vi ved Klæbu kirke for å se på bygget.

Jeg er ikke personlig kristen, jeg meldte meg ut fra den norske kirke for over 30 år siden, men historie er jeg interessert i.

Kirketjeneren kom ut når han skulle stenge i dag, og vi fikk komme inn i kirken for å se og høre om bygget. Veldig spennende historie.



                            Her er det tykke lag med maling på orginale vegger og dører fra 1790.



Kameraet mitt er ikke så enkelt lenger, det henger seg opp og vil ikke det jeg vil. Men et bilde fikk jeg inne fra kirken. 

Så gikk turen hjem igjen, og regnet fortsatte her også.

Kanskje det blir plantedag i morgen. Været skal bli ganske bra, så da får jeg iallefall plantet de jeg kjøpte i dag. Og luke litt.

                                                                           :-)







6 kommentarer:

  1. Epletrær er ikke bare bare nei :) Jeg er heller ikke personlig kristen, men historie er jeg opptatt av. Så der har vi noe til felles :) Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal være sikkert,) Men det blir nok en løsning etter hvert. Ja, historie er spennende!
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  2. Historie er jeg også veldig glad i og jeg meldte meg også ut av kirken for ca 38 år siden. Klæbu gir meg assioasjoner til en viss familie du vet om fra før. Imponerende kirke! Jeg er veldig glad i trønderhistorie. Som mange andre har jeg også lest Sagaen om Isfolket, og det er virkelig mye historie fra Trøndelag i den ;)
    Vakre bilder og spesielt det første.

    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, historie er jo så spennende. Det husker jeg du fortalte om ja.
      Kirken er veldig flott, og har en spennende historie også. De bøkene har jeg ikke lest, men min far likte de veldig godt:)
      Tusen takk!

      Fin dag til deg også!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Spændende historie fra Klæbu kirke - og lækre billeder -
    Dumt når kameraet hænger. ind imellem må jeg også tænde og slukke mit...

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Takk skal du ha:) Jo, kameraet har vært dårlig i to år nå, så jeg ønsker meg et nytt et. Det begynner å bli gammelt, og har vært utrolig mye brukt. Vi får se om vi får et mytt kamera begge to,)

      Fin uke til deg også:-)

      Slett