mandag 13. juni 2016







Det går ikke så veldig fort med blomstringen i hagen med kalde netter og vind fra nord, men akeleiene står lenge. Og nye løvetannfrø er i farta.



FjellflokkenPolemonium caeruleum har så vidt begynt å blomstre. Den kommer litt over alt, men det går greit. Jeg kjøpte den hvite også for noen år siden, men den ble blå. Var nok feilmerket i potten.



Blomstrende gressløk en en favoritt til mange insekter. Jeg har mange tuer rundt omkring, så noen kan få komme i blomst også. 



                  Skyggesildre,  Saxifraga umbrosa. Kan bli en flott bunndekker.



Vanlig syrin, Syringa vulgaris. Denne tror jeg kanskje er fra rundt da huset ble bygget tidlig på 60-tallet.  Gammel er den iallefall.



 Hvitrogn,  Sorbus koehneana. Liten lekker busk med søte blomster og hvite bær på høsten. Og flott bladverk.



Vanlig rogn,  Sorbus aucuparia. Den tiltrekker seg mange fugler på høsten, bl.annet sidensvans.



                                            Sibiriris,  Iris sibirica. Første blomst.



                Akeleiefrøstjerne,  Thalictrum aquilegiifolium. Straks i gang med blomstringen.



Ja, sånn gikk det med humlekassa jeg satte ut i vår. Laget av en gammel fuglekasse. Her flyttet vepsen inn... Skal bli litt spennende å se hvor stort det blir dette bolet utover.
Jeg har funnet to humlebol rundt i hagen, et inne i en buttblodtopptue og en nede ved garasjeveggen et sted.
Det var en humle som surret inne i blåmeiskassa også her for to uker siden, men tror den ga opp. For der piper det mye nå. Det er nok ikke så lenge til de kommer ut. Travle dager for blåmeisparet.



Gul valmuesøster,  Meconopsis cambrica. Kommer der det passer seg, og der det ikke passer seg. Villig og fin.



Stikkelsbærbladvepslarvene, Nematus ribesii er i gang med å snauspise hekken i år også. Så det er bare å sette i gang med å plukke de av utover sommeren. Gift hjelper ikke stort, da de klekkes hele sommeren. Dessuten henter mange fugler maten sin inne i hekken, der det yrer av insekt. 



Bare sola får litt tak nå, så skal jeg klippe plenen. Luke litt og se om flere blomster har begynt blomstringen. 



Noen spirer fra frø jeg har fått, skal pottes om. Så satser jeg på tørkevær ute utover dagen, så jeg kan henge ut klesvasken.

                                                                     Fin mandag til alle:-)





6 kommentarer:

  1. Så flotte bilder fra hagen din, og spesielt vakkert var bildet av skyggesildren! Her er det i allefall tørkevær, det er veldig tørt. Det er meldt regn i morgen, og det trenger hagen nå! Ikke bare hagen men skogen også. Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, den lille skyggesildren er nydelig.
      Det er tørt her også. Det har vært branner i lyng og skog noen steder, så det skulle nok ha kommet mere regn. Det Har vært noen skurer, men bare spredt her og der.
      Ha en fin torsdag!

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Lækre billeder, med de gode detaljer.
    Nej gift er ikke sagen, og som du skriver så får fuglene god mad i din hæk:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei:)

      Tusen takk! Gift er ikke bra, og det er jo bare koselig å komme seg ut, og plukke larvene av. Jeg har kommet veldig tett på fuglene i hekken når jeg står der helt stille og plukker.

      Fin torsdag til deg:-)

      Slett
  3. Sibiriris er den eneste irisen som trives hos meg. Andre sorter kommer så sent at de ikke har sjanse til å blomstre. Syrin skal jeg kjøpe i år, hvis jeg rekker å bli ferdig med graveprosjektet mitt. Mange flotte makrobilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunne sverdiris/sverdlilje vokse til deg tro? Det er den eneste norske viltvoksende iris, den trives i fuktig jord eller i vann.
      Syrin burde jo gå til deg, iallefall de skikkelige gamle sortene. Har du lest boken "Hager mot nord? ".
      Der står det om hager fra Nordland og oppover. Flott bok!

      :-)

      Slett