fredag 10. juni 2016





Blomster fra uka som har gått: Hvit gudeblomst,  Dodecatheon dentatum, Alba. Den er veldig lav i år, i forhold til hva den var i fjor.



Den lilla derimot, er flott i år som i fjor.  Dodecatheon meadia. Men den røde kom bare med blader.



                                     Kosakkveronikaen,  Veronica gentianoides 'Variegata'.



                                   Ikke så høy i år denne heller, men fin er den.



                     Ormerot,  Bistorta officinalis. Fjellflokksen i bakgrunnen er straks klar til å blomstre.



Allium, Kirgisløk. Nå kommer de for fullt, om enn litt mindre i størrelse enn i fjor. 



                         Muscari, Fantasy creation er så store og tunge at de ligger bortover plenen. 



                                    Geranium Rozanna tror jeg. 



                                          Skogstorknebb,  Geranium sylvaticum. 



                                              Den eneste "sorte" tulipanen i år.



                     Stemor, Viola tricolor. De er veldig fine i år. Store tuer av dem. 



                       Gulltvetann,  Lamiastrum galeobdelon 'Hermans Pride.



                                            Honningknoppurt,  Centaurea montana.



 Blå lerkespore, Corydalis flexuata x elata sto det på lappen. Men det tror jeg er feil. Får sjekke bestillingslisten som var med da jeg fikk den. Uannsett, den blomstrer godt i år og er høy og flott.

 Godt under 10 varmegrader i dag også, og kald vind. Men vi slipper kanskje regnbygene. Blomstene står lenge i denne været. Men jeg har flere gamle vinduer jeg skal legge over squashen. Den vil vel gjerne ha det litt varmere i været.

                                                      Riktig god helg alle sammen:-)






4 kommentarer:

  1. Mmm, nydelige bilder :-) Disse gudeblomstene er så fine, de må jeg nok prøve jeg også.
    Så lekker den muscarien var!
    Ønsker deg en riktig fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de gudeblomstene tror jeg er ganske herdige. Husker ikke helt i farten, men den lilla er kanskje den beste.
      Ja, muscarien er litt av et syn. Litt overivrig i veksten, kanskje litt mye veksthormoner? ,)

      :-)

      Slett
  2. Jeg ser at jeg har mange planter som du viser i innlegget ditt. Mange av dem har dannet knopper. Det har vært forferdelig kalt denne uka, håper det blir varmere fremover. Ormerot er ukjent for meg, synes den er søt. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint! Blir spennede å følge med på de når knoppene har kommet.
      Vi var på hytta i helgen, og der var det -2 natt til søndag. Endel molteblomster hadde frosset også.
      Litt mere varme skulle vi hatt ja.
      Ormerot er en søt og litt ustyrlig plante. Sender deg gjerne en rot om du vil ha:)
      Fin søndag!

      Slett