onsdag 8. juni 2016

Akeleier







Akeleier er vel noe en ikke kjøper som plante, men frø. Men denne måtte jeg kjøpe da jeg så den på gartneriet for noen år siden.  Den er rundt 40 cm høy og har enkle fine blomster. Jeg syns den er nydelig.
Jeg hadde navnet på den i fjor, men finner ikke igjen navnet i år. Men mange har fått både småplanter og frø av denne.



Praktakeleiene er store og nesten litt voldsomme. Denne blomstrer veldig lenge. 



Det gjør denne gule også. Jeg har og en hvit en som likner denne, som ikke har kommet riktig i blomst enda. 



     Det er mange former og farger på akeleiene.  Her kommer et bilderas av de som er i blomst nå.




















































Det er noen som fortsatt ikke har begynt blomstringen, men de kommer nok snart. Litt kjølig til oss nå. Det ligger på rundt +8, regnbyger og vind fra nordvest, og det skal bli kjøligere fra i morgen. Så da står nok blomstene litt lenger enn de ville ha gjort om det var varmere. En får jo bare tenke positivt og håpe på litt varmere vær fremover.

                                                             Ha en fin onsdagskveld:-)







12 kommentarer:

  1. Hei!
    De er så utrolig vakre. Jeg får assosiasjoner til ballettdansere. Nydelige bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, er ikke akeleier flotte!
      :-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Lækre billeder af en slægt der så ofte undervurderes...

    Også her bliver det køligere, og måske får vi den eftertragtede regn?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Tusen takk! Ja, de er så gammeldagse og vanlige, at mange ikke tenker på hvor flotte akeleiene egentlig er.
      Her har det kommet snø på toppene og i fjellet. Ikke så uvanlig på denne tiden i Midt-Norge, men litt kaldt på fingrene ute i hagen.
      Vi satser på fiskevær til helgen:)

      Fin kveld til deg:-)

      Slett
  3. Hei igjen!
    Er det riktig at jeg kunne skimte et bilde fra deg på TV2 i kveld! Det fantastiske bildet av pinnsvinet som drikker vann fra dammen. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Oi? Jeg trodde det var gråtassen som var dagsvinner i dag? Moro om pinnsviner var vinneren da:)
      Den hadde forresten bæsjet ved trappa her en dag, før den gikk i dammen for å drikke,)

      :-)

      Slett
  4. Så vakre Akeleier du har i hagen, flotte bilder! Ha fine hagedager fremover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ha fine hagedager du også. Uten votter,)

      :-)

      :-)

      Slett
  5. For en fantastisk akeleiekolleksjon du har, i alle mulige farger og fasonger. Nydelig å se på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! De er i veldig mange forskjellige farger og fasonger, en fin slekt:)

      :-))

      Slett
  6. Ååå, så mange flotte akeleier du har :-) Helt nydelige!
    Akeleier er et nytt felt hos meg, jeg har forbundet akeleie med de blå ville som sår seg overalt men i fjor fikk jeg øynene opp for de mer avanserte artene og nå har jeg også begynt å samle...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så utrolig mange slag av dem. Skjønner du også vil begynne å samle. Hardføre er de også:-)

      Slett