mandag 23. mai 2016

Vått, men frodig





Regn uten vind her ved fjorden, er litt uvant. Men nå har det silt rett ned mye av dagen. Vått ute, og sneglene koser seg.



Muscari, Fantasy Creation. En utrolig treg perleblomst. Den kommer liksom aldri i gang med blomstringen. Denne står i plenen rett ved rododendron. 



                                      Mens denne  står i et bed, oppspist av sultne snegler.



Insektene har vært rolige i dag. Bille på Ormerot. 



Denne limegrønne  Vortemelken er nydelig!



Den står sammen med denne Vortemelken, og...



...noen andre planter. Bl.annet en storknebb som snart kveler de andre, og denne mjødurten. Navnene skal komme etter hvert, bare jeg finner lappene,)



Flue blåser bobler. Skal vist ha noe med fordøyelsen til fluen å gjøre, har jeg hørt. 



Sildren har hatt det tøft i vinter, men nå må den deles. De blir så skygge i midten etter noen år, selv om denne bare er to. Tre blomster har kommet ut så langt. 



                           Fine dråper ute etter regnet iallefall :-)



Ja, her har nøkkelblomsten snart tatt over kjøkkenhagegangene. Tror faktisk jeg må luke bort endel av de, for det blir så glatt når det gror til. Her trives også åkersneglene, så det er på tide å holde det ryddig her iallefall.

Det regner fortsatt ute, men glaucidium palmatumfrøene fra Marit i Rantenhagen, spirer! Veldig gøy! Fikk mange spennende frø fra henne i fjor, og flere er godt på vei til å spire. Kommer tilbake til de senere.
Jeg har alt klargjort et bed til glaucidiumplantene  :-)
Hva skulle en gjort uten gode hagevenner? Som sender frø, bytter, selger, gir bort...  Toppers!

                                                                              :-)



10 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Supelækre macrobilleder, i nogen af dråberne tror jeg man kan se fotografen:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Tusen takk skal du ha. Ja, det hender det, at en blir linselus på egne bilder,)
      Fin ny uke til deg også:-)

      Slett
  2. Flotte bilder! Ja, sneglene koser seg når det regner, det har regnet i tre dager her også. Men i dag fikk vi solen tilbake :) Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, sneglene trives godt om dagen. Men i år håper jeg det tørker opp litt mere enn i fjor, for da var det fuktig hele sommeren igjennom.
      Vi får nok litt sol vi også om litt, og iallefall mot helgen.
      Fin ny uke til deg også:-)

      Slett
  3. Nydelige bilder! Valmuen med fluen på er jo helt magisk :) Hvilke snegler er det du har? Svarte skogsnegler eller de brune ekle? Snegler spiser på planter uansett hvilken farge det er på de ;)
    Min mann så mange snegler i hagen nå i kveld, men alle car helt svarte. De har bodd her lenger enn det jeg har gjort her, så de får lov til å være på komposthaugen min, men bare der ;)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De sneglene jeg har er åkersnegl, hagesnegl og boakjølsnegl. Og når sommeren er fuktig, er det åkersneglene som gjør mest skade. De spiser og spiser, så jeg må gå runder om morgenen og kvelden og ta bort hundrevis. De to andre sneglene gjør ikke så mye skade på plantene mine.
      Svart skogsnegl som den du har, har jeg ikke sett i hage ennå, og iberiaen holder seg unna heldigvis, men de finnes lenger opp her. Det er vel bare et tidsspørsmål om når de finner frem hit...
      Fin dag til deg!

      Slett
  4. Vakre og spennende valmuebilder. Andungene fra søndagsturen er utrolig søte. Håper det gikk bra med kunsthistorieeksamen. Har alltid tenkt at eksamen om våren er lite menneskevennlig. Da skal man ut.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, andungene er jo bare så søte:) Eksamen gikk greit. Det er jo mye lesing på våren for de som tar eksamen, så vi får håpe været blir bra når lesingen er over.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  5. Fantastiske bilder! Å se bloggen din er nesten som å gå på en fotoutstilling!
    Nå orker jeg ikke å bruke mer penger på perleblomster. Har prøvd 4 ganger, de kommer ikke året etter hos meg:-(

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Gir du opp perleblomstene? Et tips kan være å ha de i potter. Kanskje det går, men vet lite om hvordan de overvintres. Kanskje noen som vet?

      :-)

      Slett