tirsdag 10. mai 2016

Staudespade





 Hageredskap slites jevnt og trutt. Jeg har slitt ut endel spader, og da er det godt å få tak i nye.
(men så dyre de er disse hageredskapene...)



Da ble det en staudespade.  En veldig grei spade som er god til å grave opp planter og yppelig til å dele stauder med. Den kan kvesses når den blir skjemt, men tror kanskje jeg må til med vinkelsliper da.



Fururøttene som er igjen her, skal jeg ta med sag. Bedet blir stort og fint. Rundt kantene skal jeg lage steinmur. Tror jeg skal ha nok stein til det. 



Noen av staudene har begynt å spire, men jeg er usikker på om det er de frøene som jeg sådde i fjor høst, eller de nye jeg sådde i samme pottene i vår som spirer. 



              Men det ser skralt ut i de fleste potter....



                             Botaniske tulipaner svikter aldri:-)



                                 Hundetann. 



                       Hageaurikkel straks i blomst.  Liker veldig godt bladene på denne.



Bak rododendrobusken har jeg mange storbladplanter. Og, skvallerkål... Tok en runde i dag og fikk vekk endel, men dette blir jeg aldri kvitt. De vokser inne i hekken, og da går det ikke ann å få bort røttene helt. 



Her er skvallerkålen på full fart ut i plenen, men den skal klippes, så da går det greit her. Ny klipper skal vi kjøpe oss i år. Vi har brukt elektrisk i de 17 årene vi har bodd her, men nå blir det bensindrevet.
Ble bare så lei å dra med denne ledningen rundt i hagen.

I natt regnet det endel til oss, men nå begynner sola å komme gjennom skyene.
Det blir en ny lukerunde i hagen før kvelden. 

                                                             Ha en fin tirsdag:-)






10 kommentarer:

  1. Koselige hagebilder! Ja, det er ikke gøy å dra rundt på ledninger når en skal klippe gress, det syns ikke jeg heller. Men akkurat i dag skulle jeg ønske jeg hadde det, for klipperen gikk tom for bensin ,som vi hadde glemt å kjøpe! Og der er laaangt til nærmeste bensinstasjon :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Nei, nå ble jeg litt lei av denne ledningen. Veldig praktisk om en går tom for bensin ja, men vi har ikke så lang vei til en bensinstasjon, så her går det greit.
      Gresset her har hatt en litt tøff viner, så det er ikke så langt enda. Pleier som regel å klippe rett etter 17.mai.

      :-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Ja, de smalle spader er bare så gode til så meget havearbejde...
    Det ser bare dejligt frodigt ud i haven hos dig!

    Ha en dejlig uge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Ja, denne spaden er super. Har aldri hatt en sånn smal spade, men nå er den i hus:)

      Fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Gode redskaper er viktig. Vi kjøpte forresten en robotplenklipper i fjor og har aldri hatt så fin plen som nå. Det anbefales på det varmeste om plenen henger noenlunde greit sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det ja. Robotklipper går nok ikke i hagen min, for jeg har en labyrinthage, men en av naboene har kjøpt seg, og den er super. Men de har en firkanta plen, så da er det enkelt. Og det beste med den, er at den er lydløs,)

      :-)

      Slett
  4. Den spaden så jammen grei ut. Hvor har du kjøpt den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en super spade! Kjøpt på Wormdal gartneri. Den var på tilbud da vi var innom.

      :-)

      Slett
  5. Det var en kjekk spade! Man trenger godt verktøy/redskaper. Vakre vårbilder du viser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekk spade! Godt verktøy er bra å ha i en hage. Det gjør mange jobber mye lettere.
      Takk:-)

      Slett