søndag 22. mai 2016

Nyklekket






I dag kom vi akkurat tidsnok til Ringve Botaniske Hage til å se nyklekkede andunger :)



Jeg syns datteren vår trengte litt avbrekk fra eksamenslesningen, så vi dro henne med til Ringve.  Hun har eksamen i kunsthistorie i morgen, og da må en kanskje få litt annet å tenke på dagen før:)



Snakk om flaks, for disse andungene var nok nettopp kommet ut av eggene. Små nøster som duppet rundt i dammen. 



                 Vi telte ni små unger, og vi så også et stokkandpar til som lå på reir.












                             Måseunger blir det også om litt. To egg i måsereiret. 



Det går ikke så fort med blomstringen på Ringve heller. I Gamlehagen har de iallefall fått merket skikkelig alle plantene, men en var feilmerket. Men pytt, sånt skjer i min hage også,) 



                    Litt blomstring i steinbedshagen.



                                  Labyrinthagen er under oppussing. 



              Kortusa. Min er ikke riktig så stor, men er straks i blomst:) En nydelig primula!



                            Så dro vi til Ladehammeren og så Hurtigruta legge fra kai. 



        Og har en vært ombord på Hurtigruta, så får en lyst til å ta den igjen. 



Nå har vi tatt ruta sommerstid fra Trondheim til Kirkenes og ned igjen en gang, så neste tur må nok bli på vinterstid.  Men det koster, så en får bare begynne å spare,)



 Det ble en liten stopp rett utenfor kaia i dag, for Munkholmbåten, som skimtes som en liten strek til venstre for Hurtigruta, måtte passere. Munkholmen til høyre i bildet, som er en spennende øy.



 I dag spratt temperaturen opp til 19 pluss. Lett regn i kveld, men tror det skal bli bra utover uka. Ny gressklipper er kjøpt. Og på onsdag er det tur til Hammer gartneri.  Skal ikke ha noe da...

                                                                           :-)




4 kommentarer:

  1. Hei! Åhh, snakk on nydelige unger da! De er jo bare så skjønne når de er nyklekket! Flotte bilder fra Ringve. Cortusa matthioli hadde jeg en gang, men så ble den borte. Veldig fin plante nært beslektet med primula, ja.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja ikke sant? De er virkelig nydelige!
      Kortusaen min begynner å bli stor nå, men plutselig så forsvinner den kanskje til meg også. Vistnok nært beslektet med primulaene. Denne sto i primulahagen på Ringve.
      Fortsatt fin uke til deg også:-)

      Slett
  2. Cortusa har jeg også, men jeg har aldri tenkt over at den faktisk likner på primula. Men etter å ha lest innlegget ditt ser jeg det tydelig:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en nær slekning av primulaene. Flott blomst!

      :-)

      Slett