torsdag 19. mai 2016

Kveldsbilder





Da har jeg gått en runde i hagen, i kveldssol. Og nå begynner flere blomster å komme ut.
Denne over her plantet jeg i fjor, og har vært spent på den. Ikke helt åpen enda, men kanskje den kommer helt ut i morgen?
Corydalis buschii, fiolettrosa lerkespore. Nydelig. 




Blå valmuesøster i knopp,  Meconopsis betonicifolia. Trives ikke på plassen den fikk for to år siden. Den skal få komme til mitt nye bed:)



Nok en nydelig blomst, Nikkeblomst, Uvularia grandiflora. Kalles også sørgeblomst/sørgeklokke.



Kosakkveronika, Veronica gentianoides 'Variegata'. Denne har virkelig vokst seg fin. Og fire hageeiere har fått avlegger av denne.



                         Løytnantshjerte, Dicentra Spectabilis. Flott i kveldssol.



                       Akeleiefrøstjerne,  Thalictrum aquilegiifolium. Store fine knopper på den.



                                      Dicentra formosa. Husker ikke helt hva sort det var.



                                                En busk som har startet blomstringen. 



Stikkelsbærblomst. Det ser ut til å bli endel stikkelsbær og rips i år. Om pollineringen blir bra. 



                               Stor fin tue av Ballblom.


I dag har vi fått kjørt vekk mange, mange kilo Sverdirisrøtter. Min mann tok opp røttene i et av bedene, så der skal det og ryddes når jeg blir ferdig med det store bedet.
Nå har jeg fått begynt plantingen der, og tre hvite og rosa Storhjelm er på plass, Hagestikle, Krølliljer, Primulaer og så husker jeg ikke mere. Men det skal noteres etter hvert.

                                                                       Ha en fin kveld:-)






12 kommentarer:

  1. Hei!
    Så utrolig fint dette er. Vakkert.
    Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk skal du ha, Anne:-)

      Slett
  2. Flotte bilder av alt som blomstrer hos deg! Kosakkveronikaen som jeg fikk av deg i fjor kommer veldig fint nå. Til alt overmål oppdaget jeg at jeg hadde kjøpt en fra en annet sted i fjor, så nå har jeg to! Kjekt å være litt glemsk noen ganger, for de er veldig fine. Her regner det i dag og det er veldig etterlengtet, for det er tørt som i en ørken her.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! He.. Godt det er flere enn meg som er glemsk,) Men, da har du jo to. De er jo så fine:)
      Fint at dere har fått vann, så det ikke er så tørt lenger.

      :-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Lækre billeder - lavt modlys, sans for detaljen, ja, det ser bare så godt ud!

    En dejlig dag herfra:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Ja, lavt motlys liker jeg så godt. Det beste lyset er tidlig og sent. Takk, takk!

      :-)

      Slett
  4. Så vakre kveldsbilder, flott lys! Så nydelig den Kosakkveronikaen var! Ha en fin fredagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, Kosakkveronikaen er en nydelig plante. Og den er så frodig.

      :-)

      Slett
  5. Hei
    Det er bestandig spennende å studere knopper og vente på blomstring. Nydelige bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, ikke sant? Og noen ganger går det så innmari tregt, så plutselig er de ute. Takk!

      :-)

      Slett