torsdag 26. mai 2016

Handletur





Blå valmuesøster, Meconopsis betonicifolia som har bestemt seg for å bli blå i år. Den var lilla i fjor.

 I går gikk turen til Hammer Planteskole, og dette ble det jeg kjøpte med meg:

Veronica austriaca ´Knallblau´. Firtannveronika.
Primula saxatilis.
Physotegia virginiana ´Rosea´. Virginaleddblomst.
Verbena hastata ´Blue vervain´. Tårnjernurt.
Scutellaria incana. Skjoldbærer.
Veronica longifolia ´Blauriesin´. Storveronika.
Salvia nemerosa ´Negrito´. Steppesalvie.

Alle disse var av den rimelige sorten, og ingen gule blomster denne gangen. Kjøpte også en fransk estragon til urtehagen.



Sånn ser plenen vår ut i år noen steder. Blir nesten litt trist å klippe bort disse blomstene.



                         Vakre stemor. 



 Men på meste av plenen er det brune flekker og fururøtter som kommer lenger og lenger opp i dagen. Jeg vurderer å fjerne tre av de største røttene, men må nok kanskje ha litt hjelp til det.



                             Sibirvalmuene blomstrer fint. De får komme der de vil.









 I staudepottene spirer disse:

Aconitum sp.
Glaucidium palmatum
Hypericum ascyron
Podophyllum hexandrum (?)
Arisaema ciliatum
Nomocharis sp, rosa. 
Clematis recta Atropurpurea.  

Det er en mulighet for at det kan ha kommet andre frø opp i noen av pottene, blir spennende å se utover.



 Noen tulipaner blomstrer her og der. De store gruppene med tulipaner jeg hadde før, har nesten forsvunnet.



                                        Nå har de blitt navnløse de få som kommer.



                    Thalictrum contortum, hvit akeleiefrøstjerne.



 Vi har enda ikke kommet oss på hytta. Veien har ikke åpnet og skiføret har vært dårlig. Men kanskje til helgen, iallefall til neste helg blir det hyttetur:) Meldes mere varme fremover.
Blir spennende å se om haukuglene hekker der i år også.







                                                                      Ha en fin torsdag!

                                                                                     :-)



10 kommentarer:

  1. Så flotte valmuer! Jeg har en sibirvalmue og den er til alt overmål oransje ;) De hvite er veldig vakre synes jeg. Nydelig meconopsis også. De er så fine, og spennende at den skifter farge. Mye gint du har kjøpt! Moro med litt nytt :) Håper at Glaucidiumen klarer seg. De er ikke av de enkleste å få til, men du verden så vakre de er.

    Skjønne ugler!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, valmuer er flotte! Jeg mangler den oransje valmuen, men jeg har noen rosa som ikke har kommet i blomst enda.
      Det ble endel nytt, men skulle jo ikke ha noe selvsagt,) Håper humlene setter pris på de jeg kjøpte. Glaucidiumen skal få et bed som kanskje er passende for sånne planter, men en vet jo ikke om det går. Moro å prøve iallefall:)
      Håper på små ugleunger i sommer også. De er såå nydelige!

      Fin dag igjen!

      Slett
  2. Villstemor er jo så utrolig søte. Her er det snart mer villstemor og forglemmegei enn det er gressplen noen steder... En fin torsdag til deg også! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig:) Tror jeg venter med å klippe plenen til over helgen. Det meldes så flott vær, så da kan de få lyse opp en stund til.

      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Imponerende flotte billeder af uglen!
    Og så har du Podophyllum hexandrum spirende - det er en ualmindelig flot og speciel plante!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Takk for det! Vi håper på små ugleunger i sommer også, de er så fine!

      Podophyllum hexandrumen vet jeg ikke helt, spiren ser så mini ut. Kanskje det er noe annet i potten? Men hadde vært moro om det var Podophyllum hexandrum:-)

      Ha en fin fin fredag!

      Slett
  4. Sikker på du koste deg på handletur, og du fikk kjøpt mye fint ser jeg :) Nydelige valmuer du viser, og villstemor! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjorde jeg ja, og nå ble det blomster som jeg tror humlene vil sette pris på.
      Tusen takk! Fin fredag til deg:-)

      Slett
  5. Lilla valmuesøster som plutselig ble blå, for en artig forvandling. Håper det skjer med min, siden jeg har kjøpt blå valmuesøster med den blomstret i lilla. Firtannveronika er favoritt planten min. Artig med nye innkjøp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det var da det:) Mulig det var flyttingen til litt surere jord som gjørde at den ble lilla en stund. Kanskje din også skifter farge etter hvert?
      Firtannveronikaen gleder jeg meg til den kommer i blomst. Jepp, artig med nytt i hagen!

      :-)

      Slett