onsdag 18. mai 2016

Det nye bedet tar form





Her skal det bli moro å plante:) De plantene som var her før, skal jeg ikke ha her lenger, for de tok for mye plass etter hvert. Men jeg har noe stående på vent, og noen som skal flyttes fra andre steder, så det blir nok fullt likevel.
Før hadde jeg mange hvite blomster her. Dette bedet ligger endel i skygge på kveldstid, så da passer hvite blomster fint.



Selv om det ikke har vært så varmt den siste tiden, så vokser det. Frodig, grønt og fint. Og mange knopper som venter på varme.






                                      Her er det noen planter som skal flyttes til nybedet. 



                     Og se så fin Voksklokken har blitt. Kirengeshoma palmata.



Vårerteknappen visnet ned ganske fort etter planting i fjor, så jeg trodde den var død. Men nå kommer den fint:)  Lathyrus vernus.



                              En akeleie som dukket opp her i fjor. 



                          Denne primulaen dukket også opp i hagen her et år.



Kvannen ble spist opp av åkersneglene i fjor, så nå er den flyttet hit til kjøkkenhagen. Hjelper sikkert ikke, men litt lettere å holde øye med den når den står mere synlig til.
Bak vokser løpstikken, men den må snart flyttes. Trangt og mørkt der mot hekken. 



                                    I storbladhjørnet vokser det godt. 






Men mye skvallerkål. Må ta en ny lukerunde er om litt, så prydrabarbraen kan komme skikkelig frem.



                                     Krølliljene sprer seg mye, men de er fine her i dette bedet.



               En liten rød stripe er alt som er igjen på disse tulipanene. Før var fargene jevnt fordelt.

 

                                      Hageaurikkel:)



                                                    Ballblom, Trollius europaeus.



                      I dag er det ikke sol, men veldig fint vær å jobbe i ute. Ha en fin onsdag:-)



9 kommentarer:

  1. Så flott det nye bedet er! Det blir moro å følge utviklingen, altså beplantningen! Flink du! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Tror det blir flott etter hvert. Og nå vet jeg mere om hvordan plantene er, så da blir det kanskje lettere å plante der.
      Riktig god helg!

      Slett
  2. Spennende prosjekter du har, syns jeg så en koselig liten dam også. :) Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:) Joda, jeg har en lite dam, til glede for katten og fuglene. Kosleig å følge livet der fra verandaen.
      Riktig god helg!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Ja, et nyt bed, det er noget af det bedste, nye kombinationer og bekendtskaber..

    Hvor er det hele egentlig kommet langt hos dig:)

    Og dine martagoner må have det godt sådan som de frøsår sig!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, nye bed er utrolig deilig! Og nå skal jeg plante litt bedre enn før, mere planlagt.
      Jo, nå har det vokst mye, selv om det har vært kjølige dager. Martagonliljene frørsår seg voldsomt. Må nok luke vekk noen etter hvert. Nå har jeg telt rundt 50 nye planter!
      Riktig god helg!

      Slett
  4. Hei!
    Nå er det frodig og fint hos deg. Spennende med nytt bed. Det er luksus å ha åpen jord å plante i. Voksklokke skulle jeg gjerne ha. Sådde i fjor, men de to som spirte, døde. I år har de ikke spirt i det hele tatt. Prøver på nytt neste år.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, nå har det kommet seg mye. Nytt bed er luksus, og gleder med til å få flere planter på plass.
      Voksklokken min er kjempefin nå, og får jeg av en avlegger til høsten, kan jeg kanskje sende deg en liten rot?
      Ha en riktig god helg:)

      Slett
  5. For en flott arbeidsfordeling er det hos dere. Mens du jobber hardt med det nye prosjektet, noen sover i solen:-))) Herlig bilde av katten

    SvarSlett