tirsdag 12. april 2016






                                         Vårpryd, Puschkinia scilloides er er flott vårblomst.



                      Denne har vært i hagen her siden vi flyttet hit for 18 år siden, og får vokse der den vil.



                 Gule krokuser vil seg ikke så godt her, de sprer seg dårlig. Men i år kom det fire stykker:)



 Noen hvite er det også. Alle krokusene var i hagen her da vi tok over, bortsett fra noen nye som ikke er i blomst enda, om de i det hele tatt kommer i blomst... Er de gamle sortene sterkere?



                Disse har kommet seg ut av bedet og inn i plenen ved siden av, så der vokser de nå.



                           Gulspurv, Emberiza citrinella.

 Vinteren har ikke vært så bra for hvitløken jeg satte i fjor høst. Nesten alle har råtnet opp, som alle de andre gangene jeg har satt hvitløk på høsten. Bortsett fra én gang, da tok jeg vanlig hvitløk fra butikken og satte ned. De kom, men ble veldig små. 

 Storvinterblomst som jeg satte ned i fjor høst, skulle blomstre sammen med snøklokkene. Skal tro hvor de er?

Ingen frø i staudepottene spirer :( Får være tålmodig, kanskje de kommer i gang litt senere? 

Tror all timianplantene også er døde. Salvien med. Men gressløken kommer iallefall. Oreganoen har sikker gått fløyten den også. Sånn er det å ha hage, nye planter/frø må kjøpes inn. 
For urter må en jo ha i en hage:)


                                                                                       :-)


14 kommentarer:

  1. Så nydelig vårpryd, den var helt skjønn! Ja, jeg har også følelsen av at de gamle krokusene er mer hardføre, uten at jeg kan bevise det :) Tigerliljen jeg fikk av deg spirer nå!! :) Ha en flott vårdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er kjempefin:) Tror kanskje det jeg også, og iallefall tulipaner.
      Så fint tigerliljen har spiret! Flott!
      Fin kveld til deg:-)

      Slett
  2. Glade klare farver hos dig Kathrine:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Takk for det:)
      Fin kveld igjen:-)

      Slett
  3. Hei!
    Vårpryd ser ut som porselen. Krokus er veldig vakre og du har tatt nydelige bilder.
    Hadde en stor sitrontimian, og den ser det dårlig ut med. Med så mange dager med barfost som vi har hatt i vinter, går det hardt utover de vintergrønne. Tror det kan ta litt tid før staudene spirer. Satser på det. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! ja, den er litt porselenaktig denne vårpryden. Takk:)
      I vinter ble det maange dager med barfrost i store deler av landet ja. Så noe bukker under rett og slett.
      Håper på staudespiring fortsatt jeg:) Krysser fingrene.
      God kveld igjen:-)

      Slett
  4. Flotte bilder både her og under :-)) Koselig å se alle de lekre vårtegnene! Og den ybersøte pusen din! Herlig :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker:)) Ja, det er det virkelig. He, katten kan dette med solbading,)

      :-)

      Slett
  5. Hmm, får håpe de dukker opp! Det er dessverre ikke alt som overlever, og jeg går og pirker "her og der" for å se etter liv. Vårkjærminne som jeg plantet i høst, ser helt død ut, men det kommer kanskje etter hvert? Jeg trodde den ville komme tidlig. Den som lever får se... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper det. Noe lever ikke så lenge, men sånn er det bare. Vårkjærminnen min kommer, men den har virkelig hatt det tøft i vinter. Den pleier å komme tidlig, men ikke i år. Vi krysser fingrene:-)

      Slett
  6. Så nydelige bilder. De blomstene ser jo ut som den tynneste porselen. Dumt hvitløken din ikke kom seg. Jeg har prøvd det før jeg også, men ga opp etter å ha misslyktes hvert år. Men sånn er det. Ha en vakker helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! De er veldig fine disse vårprydblomstene. Ja, men tror kanskje det er for lite drenering der jeg har de. Skal prøve med mere sand i jorden, så kanskje det går bedre da. Har ikke lyst til å gi opp riktig enda heller. Tror kanskje det kommer to spirer iallefall.
      Fin tirsdag til deg:-)

      Slett
  7. Flotte krokus og vårpryd var da ordentlig lekker!
    Ja, blir ordentlig spennende å se hva som dukker opp etter vinteren som har vært litt streng... mange av rosene her ser ut til å ha klart seg, blir spennende å se om alle staudene har vært tøffe nok. I sånne vintre får man da testet dem ut.
    Ha en fin våruke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er veldig fine. Skjønner godt de heter vårpryd, for de er en pryt for øyet. Håper rosene dine har klart vinteren ja, for du har veldig mange fine.
      Og noen planter går rett og slett dukken, sånn er det å ha hage. Tror nesten jeg kunne laget en liten hagebok over alt som ikke har klart seg også.
      Fin våruke til deg også:-)

      Slett