mandag 18. april 2016

Humlebolig






For noen år siden fant jeg en gammel fuglekasse liggende i en skog, og tok den med hjem. Tanken var å ta den med på hytta og henge den opp der, men denne kassa passet liksom ikke inn i gammelskogen, så da ble det humlebolig av den i stedet.

Hullet ble tettet igjen, og et nytt mindre hull  borret jeg nesten helt nederst på kassa. Jeg hadde ikke stort nok borr, så hullet ble ikke så fint. Men tror ikke humlene er så nøye der,) Men de er veldig nøye på å komme seg uhindret inn i bolet.

I noen år har blåmeisen og humlene delt på fuglekassa ved garasjeveggen. I år er det blåmeisen sin tur. Så kanskje en humledronning vil finne dette huset isedet for blåmeiskassa?




Inni har jeg laget et bol av tørt gress og mose, og fóret med hår fra katten. Humlene vil ha det lunt og mykt, og tørt.
En kan tenke seg det som et lite reir eller et musebol, som humlene ofte bruker.
Et tips jeg hørte på radioen en dag, var å sette kassen i nærheten av noen vårblomster.
Taket har tett takpapp så ikke vann kommer inn, og er avtagbart. Under har det føtter og står på en steinhelle så det ikke skal trekke inn fuktighet.

Så må jeg få ryddet i garasjen, finne igjen saga og lage flere humlekasser. Det blir nok vårens prosjekt, av mange andre... Men det er veldig gøy å snekre.

Bygging av flotte humleboliger kan du finne oppskrift på her:-)

                               

Ellers går det tregt i hagen. Og det meldes om kalde netter utover i uka som kommer. Men, plenen er raket (Min manns jobb. Syns det er sååå kjedelig) og bedene ryddet helt ferdig. Bortsett fra to som må spaes opp og ryddes i.
En syrinrot er fjernet, og her snakker vi "Gubben og gamla låg og drog". Syrin er egentlig et veldig slitsomt tre, iallefall når det står i et blomsterbed og skudd på skudd kommer opp absolutt over alt. Så det måtte bort. Ikke tålte det vindkast heller.
En annen syrin har fått ny plass og et er gitt bort til naboen:)

Blomsterbilder blir det lite av i dette innlegget, men det gror. Og tenk at om to måneder er det en jungel der ute!

                                                                                           :-)



 



12 kommentarer:

  1. Sjarmerende humlebolig. På hagemessa så jeg humleboliger som kostet over 1000 kroner. Helt utrolig.
    Det er kaldt her også. Det beste med det, er at våren ikke raser av gårde, men kuldegradene om natta kan jeg godt unnvære.
    Vi er ikke helt ferdig med vårrydding vi heller, men det begynner å nærme seg.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Oi, de tar seg betalt ja! Har og sett insektshotell og fuglematere som koster mere enn det de er verdt. Men da er det vel designet som koster?
      De er enkle å lage disse kassene, eller en kan bruke gamle fuglekasser el.liknende. Insektene er ikke så nøye på utseende,)
      Det ser nok en gang ut til å bli en kaldt og våt vår til oss. Men det er ikke så mye å få gjort med, så en får nyte våren som den er. Nå ble det for vått til å drive i hagen i dag, da får jeg gjort unna endel inne istedet.
      Ha det fint du også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Super med en humle bolig - bier og humler er så vigtige for haverne og naturen:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jepp, det er det. Så kanskje de vil flytte inn i denne, og la blåmeisene få være i fred dette året.
      I fjor hadde jeg rekord med humler i hagen, men nesten ingen bier. De er vedlig viktige ja.
      Jeg så en gang et program fra Kina, der de måtte håndpollinere avlingene fordi insektene var borte. Tragisk..

      Fin dag til deg!

      Slett
  3. Koselig humlebolig :-)) Her satser vi på at de finner egnet bolig i naturen, som vi har mye av på tomten ;-)) Men nå er det kaldt både for humler og hagefolk, hagl og sur vind frister ikke til den helt store uteaktiviteten.. Her er det nesten klart i alle bed og plenen er rakt her også :-)) Og syrinen gikk med i en høststorm for mange år siden.. Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, de finner steder her også, men syns litt synd på blåmeisene som blir kastet ut annet hvert år. Et lite forsøk på at de får være i fred,)
      Haglet her også, og mye iskaldt regn. Ikke hagevær på en stund.
      Ja, jeg var ikke klar over at syrinene hadde så dårlige røtter. To syriner står skjermet for vinden, så det får nok holde. Resten har blitt til ved.

      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  4. Så koselig humlebolig, der må vel humlen få ett godt hjem! Det har kommet så langt her at vi må snart slå plenen! Det syns jeg er veldig tidlig! Å, takk for du minnet meg på humlehuset, det har jeg ikke satt ut ennå! Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ble litt søt ja:) Håper det, men de er litt lure disse humlene. Oi, slå plenen alt? Vi så på ny gressklipper i går, men det er nesten en måned til vi kan begynne klippesesongen her.
      Og forresten, humlekasser kan stå ute om vinteren også, så får dronningene et sted å overvintre:)
      Fin vårdag til deg også:-)

      Slett
  5. Så flott humlebolig! Her er det så mye humler, at jeg håper og tror at de klarer seg uten egen bolig. Men det var jo en super gjenbruk av kassen du fant!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Mye humler her også, og de finner seg sine egne boliger rundt omkring. Men kanskje de vil ha et toetasjes hus noen av dem? Ja, gjenbruk liker vi.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  6. Fineste humleboligen jeg har sett! Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Så fint det ble, og så snill du er mot humlene:) Dette må være en luksusbolig!

    SvarSlett