mandag 25. april 2016

April







 April har vært varierende så langt, akkurat som den pleier. All slags vær har vært innom hagen. Men snøen ble fort borte igjen på lørdag, og sola skinner igjen i dag.



Det går tregt med plantene, men noen har begynt å røre på seg, som denne primulaen. 



                                Vårkjærminne, Omphalodes verna. 



                                  Blåstjerne,  Chionodoxa luciliae.



                                   Hageskrinneblomst, Arabis caucasia. 



                                    Russeblåstjerne, Othocallis siberica. 



                                      Litt dyreliv også:-)



                                         Frost.






Det fyres i gamle trønderlån, med Steinviksholmen i bakgrunnen.
Vi var på utstillingsåpning på lørdag. Litt langt å kjøre, men mellom 30-40 kom innom på åpningen, så det er jo flott!
Og på veien så vi mye kortnebbgås:) Bilder fra bil i fart blir sjelden bra, så gåsebilder blir det ikke i dette innlegget.



Ringdue,  Columba palumbus. Mange forveksler den med skogdue, men skogdua finnes ikke nord for Dovre her i Norge. 
Dette er en hann, som sloss med en annen due på Ringve botaniske hage i går.



Mine Vinterblomst, Eranthis hiemalis som jeg satte i fjor høst, kommer ikke. De skal vist blomstre samtidig som snøklokkene, men kan ikke se noe tegn til liv der jeg satte dem. Så da tror jeg at de har like vanskelig for å etablere seg som snøklokkene? Det kan være at løkene lå for lenge på butikken og tørket ut. Snøklokkene er iallefall vare på det.
Etter mange forsøk med å sette kjøpte snøklokkeløker, så hentet jeg oppe i skogkanten her. Og de kom:)
Bildet er fra Ringve, der blomster Vinterblomsten fint.



Snøbyger på Fosen. Munkholmen og Hurtigruta. Fin utsikt fra Utsikten i Trondheim.  Ila kirke og Skansen nederst i bildet.



                        Liten skogstur i dag tidlig. Flott fuglesang!



                        Nysnø på Fosen.

Leveggen på verandaen er ferdig malt, og jeg har ryddet opp litt ute. Det skal være visning på nabohuset i kveld, så en kan jo håpe at det flytter inn noen hageinteresserte, selv om jeg har mine tvil,) Vi får krysse fingrene, for det hadde vært fint å fått nye naboer med interesse for planter.

                                                                   Ha en fin mandag:-)






8 kommentarer:

  1. Ja, aprilværet er meget varierende for å si det mildt! Skogduer er det her, og de bråker til tider noe helt utrolig. Flotte bilder! Godt at så mye fint blomstrer hos deg :)

    God ny uke, og helst uten snø! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant:) Skogdua bråker virkelig. Jeg husker det fra der jeg vokste opp.
      Takk! Ja, det går da fremover, men i år ser det ut til at de store blomstertuene uteblir. Mindre blomstring enn i fjor. Da hadde jeg svære tuer i hagen som blomstret. Det varierer jo år etter år.
      God uke til deg også! Tror det blir snøfritt og varmere her nå frem mot helgen:-)

      Slett
  2. Så flotte bilder. Ja, jeg ble akkurat skremt inn av en haglebyge, men ser ut som det har gitt seg nå, går fort over, men kaldt er det. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Haglet her også i helgen som var, men nå meldes det varmere vær mot helgen. En blir ganske kald på fingrene nå ute i hagen. Håper du også får varmere vær.
      :-))

      Slett
  3. Her det utrolig mange edderkopper. Oppdaget dem for flere uker siden. De må tåle kulde godt og bra er det. Skogduene er tilbake. Lerka, linerla (min favoritt), stæren og vipa +++ er tilbake. Det er så deilig. Håper virkelig at fuglene skjønner at det er for kaldt å lage unger nå.
    I fjor fant vi den ene utmagra døde fugleungen etter den andre. De ble dytta ut av redet. Våren var kald i fjor, men så langt er den kaldere i år. God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. De har nok frostvæske som holder dem i live på frostnetter, sånn som til insektene.
      Her så jeg linerla i går, og storspoven har kommet. Jeg tror faktisk alle har kommet nå, men blir det sånn vår som i fjor, blir det lite fugleunger. Det var mange som døde til oss også, og på hytta fikk kjøttmeisen ut ungene sine i begynnelsen av august. Det var litt sent.
      Håper på en varmere vår i år. Ha en fin dag:-)

      Slett
  4. Så flotte bilder! Synd med dette aprilværet som er så skiftende! Ønsker deg sol og varme :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er det ikke så mye å få gjort med, men det er veldig deilig når sola først kommer frem. Og det meldes varmere, heldigvis:) Takk skal du ha for det!

      :-)

      Slett