lørdag 12. mars 2016

Overvintring av Sjokoladekosmos/Pyntekorg







 Blir jo litt stolt når jeg greier å overvintre denne flotte Sjokoladekosmos/Pyntekorgblomsten! Fikk et tips om å la røttene være i potten, sette den i kjelleren og vanne bare bittelitt noen ganger.



 I dag tok jeg opp potta for å sjekke hvordan røttene hadde det. Det var to planter i potta, og den ene var kjempefin, den andre hadde begynt å råtne øverst på knollene. Og jeg tror jeg vet hvorfor, det var der jeg hadde skvettet på litt vann gjennom vinteren.



Så da vet jeg det, at det lille den skal ha av vann gjennom vinteren, må en vanne på siden av planten.
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre videre, men jeg har pottet om og satt den lyst uten å vanne.
De knollene som hadde begynt å råtne, hadde ganske fine trådrøtter på sidene, så de ligger til tørk i en bøtte. Kanskje de overlever de også. Eller skulle jeg satt de i jord?
Nå håper jeg det går greit med den som var fin i knollene.

Artig når en får til noe en tror er vanskelig:-) Men ingen av oss i familien syns det luktet sjokolade av den da. Men en humlefavoritt ble den på verandaen i fjor sommer.


                                                                             :-)






12 kommentarer:

  1. Jeg er litt allergisk mot planter som må inn og overvintre ;-)) Kanskje er det ren latskap? Jeg kjente heller aldri at det duftet sjokolade av den :-)) Håper du får den til og at du blir belønnet med mange fornøyde humler i hagen! Fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. En kan nok bli litt allergisk av det ja. Jeg har bare denne og en til som har overvintret denne vinteren. Georginer sluttet jeg med for to år siden. Hadde egentlig ikke tenkt å overvintre denne sjokoladekosmosen, men så leste jeg om det i et blad og ville prøve.
      Så får det være at den ikke luktet sjokolade,) Og ja, humlene var storfornøyd i fjor.
      :-)

      Slett
  2. Ja det er nesten litt for spennende noen ganger :) Men du fikk det til! Min avlegger av agapanthus, som jeg trodde var død spirer nå! Håper det blir flere gledelige gjensyn på oss :)Fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan det være. Så gøy å høre at agapanthusen din spirer!
      Vi satser på det ja!
      :-)

      Slett
  3. Hei! Så morsomt at du har klart det. Har akkurat vært nede i kjelleren for å vanne. Der stod krukka med sjokoladekosmosen. Det ser ut til at musene har spist opp knollene. Irriterende. Så fint at dine lever. Jeg vet ikke hva som er lurt å gjøre, men det er viktig å få bort det som er råttent.
    Jeg har lagt de fleste frøpottene som står ute på siden, slik at de ikke blir stående i vann. Prøvde å løsne noen jeg hadde glemt, men de var frosset fullstendig fast. Jeg tror hundekjeks tåler ganske mye.
    God helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det syns jeg også. Så dine ble musemat? Så leit. Ja, de som var råtne, kastet jeg. Så håper jeg de andre vil spire.
      Jeg satte mine potter på kvister, men ser nå at de burde ligget på siden. Får krysse fingrene for at det går bra.
      :-)

      Slett
  4. Så spennende. Jeg prøvde i fjor, det gikk ikke. Prøver igjen i år, men husker ikke hvilken potte den står i, det var kanskje dumt å ikke merke den. Syns den er veldig fin, sjokoladelukt eller ikke.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Mulig det bare var nybegynnerflaks på meg, men moro var det iallefall.
      Lurt med merking ja, når en har mye til overvintring. Jeg hadde bare to planter i kjelleren denne vinteren.
      Fin er den ja, med eller uten duft.
      :-)

      Slett
  5. Så bra da! Jeg har også fått de til å overvintre et år, men året etter fikk de lus. De sto nok for varmt. Sikkert smart å ha de i en kald kjeller.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Synd din fikk lus, kanskje det var varmen ja? Her sto min i vaskerommet, så temperaturen ligger på rundt 10-15 tror jeg.
      :-)

      Slett
  6. Så koselig å få besøk av deg på bloggen min. Jeg ser at vi har flere felles interesser, så hit kommer jeg tilbake :-)

    SvarSlett