mandag 22. februar 2016

Kattemynte








 Kattemynten til katten, har jeg satt i en liten trebutt. Mynten er jo kjent for å spre seg mye, og er det noe jeg ikke vil ha over alt i hagen, så er det mynter.
Jeg har fire andre myntesorter også, de står på fremsiden av huset. 



 Endelig har kattemynten dukket frem fra snøen. Nam! Enten så liker katter kattemynte, ellers så bryr de seg ikke så mye om den. Mumrikk liker den veldig godt:)



                       Sola har kommet tilbake til favorittplassen ved hekken.



 Den gamle trappa fra verandaen ble satt her, og katten fikk et fint sted i sola. Det er mye småfugler inne i hekkene, men nå jakter han ikke så mye lenger.



 Jeg gleder meg til å starte opp igjen i kjøkkenhagen. Som vanlig er det mange stauder som står på vent her, som skal få seg sin egen plass.
Er ikke helt sikker på hva jeg skal ha i kjøkkenhagen i år, men nå har jeg hatt mye løk gjennom årene, så da er det på tide å skifte til noe annet.
Potet hadde jeg egentlig sluttet med, da det er så mye smellelarver her som liker poteter. Men i fjor fant jeg poteter i det ene bedet som jeg ikke vet hvor kom fra. Det ble mange poteter og ingen larver:) Kan det være fordi sommeren var for våt?



                         Rester etter islykter av ballonger står litt rundt omkring. Som fine skulpturer.











 På søndagen tok jeg på macroen på kameraet igjen. Den har jeg ikke brukt siden i fjor en gang, så det var moro å ta nye macrobilder.



                                         Mose med frosne dråper. Ha en fin ukestart.

                                                           :-)






6 kommentarer:

  1. Flotte bilder med litt vårstemning! Ser ut til at din katt liker kattemynte =D Jeg har litt mynte jeg også, og det er nok best å ha de i en stamp ja. Her kom det litt snø i natt, men nå er det snøsmelting og fuglekvitter! Litt vårstemning! Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, katten min liker denne mynten, men de andre liker han ikke. Og mynterøttene er vel ugress egentlig,)
      Vårstemningen kommer når fuglene har begynt å synge! Fin uke til deg også:-)

      Slett
  2. Lurer på om du har de samme kattemyntene som meg, nepeta? I tilfellet sprer de seg ikke her, men vokser i tuer. Jeg har en lav og en høy som heter faassenii walker's low, merkelig nok. Eller er det en myntesort som også kalles kattemynte? Jeg har ikke katt, men mange katter som går gjennom hagen, har egentlig ikke merket at de tiltrekkes noe spesielt av kattemynten min. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes flere som kalles kattemynte i Nepeta cataria slekten. Jeg har mistet lappen på min, men den er litt gråaktig i bladene.
      Ikke alle katter liker kattemynte, men om du har den rette, så vil nok noen av kattene som går gjennom hagen din, spise av den, eller rulle seg rundt i den. De blir nesten litt rusa.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  3. Min erfaring er også at de frør seg og spirer opp både her og der. Nepeta cataria heter den jeg har.
    Flotte bilder av Mumrik!

    Ha en fortsatt fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ganske villige disse myntene ja. Det finnes flere kattemynter i Nepeta cataria slekten. Husker ikke hva jeg har lenger, da lappen er borte.
      Tusen takk!
      Fin dag til deg også:-)

      Slett