søndag 28. februar 2016

Hyttetur:)






Da har vi vært på hytta. Vi har ikke vært der siden i oktober, så det var utrolig godt å komme dit igjen.  Og på vinterstid. Vinteren kom sent i Trøndelag.

Det er litt under en mil å gå på ski. En grei tur, men siste biten fra skiløypa og frem til hytta, kan være en utfordring i ymse vær og føre. Vi har hatt mange  krevende turer denne biten med tunge sekker, og ski som ikke alltid har vært samarbeidsvillig.
Men vi tar en elghufs sommer som vinter vi, og denne gangen gikk det godt over knærne. God trening!
Veldig godt å komme frem til varm hytte, klesskift og en iskald en. Jammen ble det ikke en Gammel Dansk også.



Datteren hadde reist noen dager i forveien, men dessverre fått bihulebetennelse, så det ble lite skiturer på henne denne gangen.  Men vi hadde det koselig likevel:) 



 Herlig med snø.
Og nye fjellski. Men vi hadde litt smøreproblemer når snøen varierte endel i temperatur fra vi startet og til vi var fremme på hytta. Og hva gjør man da, når en ikke har med smurning? Jo, en tar en nødløsning og bruker lypsyl på skiene. Virket veldig bra faktisk. Ingen klabb og ising.



             Stille og rolig i snøen. Av fugler så vi granmeis, svartmeis, kjøttmeis, ravn og dompapp. 



                          Her står en av fuglekassene klare til våren. 



             I denne furua har Haukugla hekket i to år. Håpet er at den vil komme igjen i år også. 



 Utsikt fra utedoen.  Her har jeg sittet i 30 minus, men da måtte jeg faktisk dele opp doturen i flere omganger. Det ble rett og slett for kaldt til å bli ferdig med en gang. Men det gikk bra:)



Denne gangen var det ikke mulig å gå utenom oppkjørte skiløyper når en skulle på tur. Vi fikk gått opp en løype fra hytta og bort på den oppkjørte, så da ble det sånn denne gangen.
Jeg liker best å gå utenom løypene, for å se dyr og fugler, men det gikk ikke denne gangen. Snøen gikk over knærne, og da blir det bare slitsomt, og en kommer ikke så langt. 









Første skitur på to vintre er gjennomført. På grunn av en operasjon i foten  forrige vinter, ble det ingen skiturer da. Ski er en fin treningsform, selv om jeg bare er turgåer.



                      Nå gleder vi oss til Påske, for snø har det kommet nok av på hytta.


                                                                    :-)



10 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Ja, og påsken ligger tidligt i år. Det ser temmelig snesikkert ud ved hytten:)
    En mil, håber da det er en dansk mil =1.7km og ikke en svensk =10km. under alle omstændigheder er det hårdt med oppakning og sne til knæene...
    Flot område og dejligt med så meget nysne, lidt hårdt at gå først på turene, men så må man skiftes:)
    Ved mit eget hus nordpå er der kun en 20cm, det er ligesom ikke nok.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, påsken kommer tidlig i år, og da er en jo mere sikret skiføre enn når den er sent på året.
      En norsk mil er 10 km, men i påska har vi snøscooter, så vi får med oss mere vi trenger til oppholdet.
      20 cm er ikke så mye. Kanskje det kommer mere til deg før påsken?
      Ha en flott dag!

      Slett
  2. Gleder meg ekstra til å dra opp til hytta i påsken når jeg ser bilder som dette. Har heller ikke vært der siden i høst. Vi tar scooter den siste biten, men veien kommer stadig nærmere.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å høre:) I påsken tar vi også scooter, så vi får med oss mere til oppholdet. Vi har ikke bilvei helt frem på sommerstid heller, så uannsett så må en gå.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  3. Så fine bilder fra hytteturen! Jeg syns det er fint med snø om vinteren, ikke bart og vått sånn som her. Tips til kald utedo: Skjær hull i en isoporplate, og legg den på setet. Varmt å sitte på selv i kalde vinterkvelder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Veldig fint med snø på vinteren. Jeg er glad vi har hytta der det som oftest er snø, så får det heller være litt ymse med snø her jeg bor.
      Jeg har vært på utedoer med isoporseter noen ganger, og de har vært så ekle:( Men en kan jo selvsagt skifte de ofte, for de blir veldig stygge etter litt tids bruk. Vi får se til neste vinter, men det er ikke ofte det er 30 minus på hytta vår.

      :-)

      Slett
  4. Flotte vinterbilder fra hytta! Så mye snø det er der nå, nesten uvirkelig å se sånne mengder ;)
    Her kan vi få 40 cm innen lørdag, og det gleder jeg meg ikke til :( Nå vil jeg ha vår!

    Ønsker deg en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har kommet mye den siste uka, men nå er det egentlig nok snø, der også. Og etter påske, da vil jeg ha vår:) Var ute en snartur i sted, og fant bare fem løkspirer. Snøklokkene og krokusene har mye snø over seg enda. Får lyst til å spa de frem nå.
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  5. Hei!
    Flotte vinterbilder. Det ser ut som det er fint å stå på ski der. Jeg er nok mer som Marit, ønsker meg vår.
    Har sett løk som spirer, så hvis temperaturen stiger, kommer de fort.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig fint skiterreng rundt hytta.
      Koselig med løk som spirer alt. Her er det litt for mye snø i hagen enda, men etter påske, da vil jeg ha vår!
      Ha det fint:-)

      Slett