mandag 29. februar 2016

Chiliblomstring






 Chiliplantene jeg greide å overvintre denne vinteren, begynte å blomstre for noen uker siden.  Veldig moro:)



Av de tre plantene jeg lot stå fra i fjor høst, er det to som har overlevd.  Det meste av bladene på dem tørket inn i løpet av vinteren, men i januar kom nye lysegrønne blader.
Nå har jeg brukt en liten pensel til å pollinere blomstene. Så kanskje det blir tidlig chilihøsting i år:)

I garasjen står to store potter som de skal få etter hvert, med ny jord også.
Det blir bare med disse chiliene dette året, og av tomater skal jeg bare ha ute om jeg får tak i noen hardføre sorter.

I fryseren har jeg ennå igjen litt fra fjorårets chiliavling. Det ble så mye, at jeg kokte chiliene og fryste sausen ned i isterningposer.

I dag har jeg kjøpt noen pakker med karsefrø. De skal såes i morgen. Det blir koselig med spirer i vinduskarmen igjen.

                                                                               :-)









6 kommentarer:

  1. Så morsomt! Du klarte å overvintre den! Jeg fikk meg også en gledelig overraskelse i kveld, Cliviaen min har kommet med knopper! Jeg har hatt den i ti år, og den har kun blomstret en eneste gang. Det er tre år siden den blomstret, og nå står den her med en stor klase med knopper :) Moro å få det til. Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syns jeg også:) Og så gøy du også har fått deg en koselig overraskelse! Det trenger vi på denne tiden.
      Fin uke til deg:-)

      Slett
  2. Hei!
    Det er gøy å få til uventa overvintring. Kanskje den kan bli flerårig?
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, ikke sant? Nå ser det ut til at de kanskje kan bli flerårig også. Det blir spennende.
      Ha en fin onsdag!

      Slett
  3. Jøss, så moro med både vellykket overvintring og blomstring allerede! Det blir spennende å se hvirdan chiliavlingen blir i år. Jeg har fått frem noen spirer som koser seg i vinduskarmen. Jeg sådde karse på onsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Og tenk at de er i blomst, allerede! En trenger faktisk ikke så chilifrø hvert år om en ikke vil det, for det går helt greit å overvintre de.
      Og etter første chiliforsøk, så er iallefall jeg hekta på overvintring av chilibusker :-)
      Mine karser er alt fem cm høye. Artig med frø som spirer fort, og at en kan krydre maten med dem.

      :-)

      Slett