fredag 8. januar 2016

Flott fotovær!





I dag våknet vi til -18, og rett etter at det hadde lysnet, kledde jeg på meg lag på lag med ull og vindtette ytterklær og ruslet ned til det gamle tømmerinntaket.  Nydelig rosa frostskodde over Trondheimsfjorden :)



Her ved tømmerinntaket har jeg hundrevis av timer med turer og fotografering. Jeg har til og med feiret bursdagen min her nede en gang:)



 På 70-tallet ble det ikke lenger lov til å gå utover her pga råte. Men når det er skikkelig fjære, kan en komme langt utover på fjordbunnen.



 Veldig friskt i dag, og vind. Kan kanskje plusse på ti minus til for å få de effektive gradene det var her nede.



                 Ytterst holder skarvene og hegrene til. I dag var de nesten som spøkelser.



                  Men her kommer noen bilder jeg har tatt før. 



 På høsten kommer skarvungene hit etter at de har blitt ganske store. De er morsomme å se på, men krangler endel da. Fant ikke igjen de bildene der de stjeler krabber fra ærfuglene, men det gjør de altså.



15 hegrer. Noen ligger, men de fleste står på sin karakteristiske måte med grå frakk på. Skarven har mye vingetørk etter dykking.
På våren er det nesten ingen her nede. Da hekker de andre steder. Men på høsten og utover vinteren, holder mange til her. 



          Flotte disse hegrene.







               Måse på en sommerdag.



 Men tilbake til januar i år, da jeg 1. nyttårsdag fant denne vepsen på kompostbingen!
Etter noen dager da kulden kom tilbake, forsvant den. Kanskje den gjemte seg igjen, eller ble spist? En kan jo bli litt surrete i hodet av dette jojo-været.




                                                                            Riktig god helg:-)



8 kommentarer:

  1. Så nydelige vinterbilder! Veldig kaldt hos deg! Det var nok lurt å kle seg godt til fototuren, og flotte bilder ble det! Ha en superfin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Ja, klær må en ha, og de beste klærne jeg har, er premiene fra Værfotokonkurransen. Har ikke råd til å kjøpe så gode klær selv.
      God helg igjen!

      Slett
  2. Flotte vinterbilder! -18 hadde vi for to dager siden, og det er iskaldt. Det ser ut som kulden blir værende en stund til. Kos deg innendørs!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, kulden fortsetter her også, men det skal bli litt mildere utover.
      Det skal jeg gjøre:)
      God helg igjen!

      Slett
  3. Jeg vet jeg har skrevet det mange ganger før, men du tar så fantastiske bilder. Har sett på dem mange ganger. Bilder fra sjøen er jeg veldig svak for.
    Jeg vet ikke om prydgress gir allergireaksjoner.
    Her er det regne mildværet nå, bare -9.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Koselig at bildene mine faller i smak:)
      Nei, det er jo ikke sikkert de gir noen stor reaksjon, da det er gress overalt ellers. Men de er så flotte disse prydgresstuene dine!
      Bare ni ja, mildt da,)
      Fin dag til deg!

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Lækre billeder - tror "frostskodde" hedder "sørøg" på dansk;) Flot ser det ud!
    Her er det tø igen, men vinteren skulle komme igen fra tirsdag.....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skla du ha! Flott navn på frostskodde på dansk! Frostrøyk heter det også her, og det har jo mange andre navn også. Dansk er et flott språk!
      Ha en fin dag:-)

      Slett