mandag 18. januar 2016

Endelig!







                                                                I går begynte det å snø:) 



                          Og det har fortsatt med snøskurer i dag også, men nå har det roet seg litt.



 I går tok vi oss en tur opp til Jonsvatnet igjen. Utrolig mange som gikk på skøyter, enda mange hadde reist igjen da vi kom dit.



                                   Veldig tett snøvær.



                               Ikke lett å se skøyteløperne utpå isen.



                                 Litt klarvær, men så satte det igang igjen.



 Og hvordan gikk det med den flotte islagte bjørka som jeg fotograferte forrige helg? Jo, den hadde knekt...



                 Sånn så den ut før det ble for tungt å bære isen med snø på.




     Furua hadde greit seg bedre. Men nå er iseventyret over for denne gang ved Jonsvatnet. Men det kommer nok igjen:)



                                Så ble det enda dårligere sikt, og vi dro hjem. 



Ikke vær for katten dette. Nå har jeg måket små stier for Mumrikk, så han kan komme seg på do bak kjerra iallefall.

I går begynte jeg forsiktig å gjødsle chiliplantene som har overvintret. Bladene fra i fjor, har tørket inn og jeg har fjernet det meste av dem. Nye lysegrønne skudd og blader vokser frem.
Tror ikke jeg skal potte de om før nærmere våren, for de har greit med ny jord fra oktober. Veldig gøy at jeg har klart å overvintre de, for det hadde jeg ikke trodd jeg kom til å greie:) De har stått med ekstra lys i andre etasje ved vinduet, med mellom 15-20 plussgrader.

Under all snøen, er det mye tele nå. Håper det meste har klart seg. Skal bli spennende å se til våren.
Da er det tilbake til arbeidet. Ha en fin fin ukestart!

                                                                                 :-)





12 kommentarer:

  1. Hei! Så flotte snøbilder! Tenker det var herlig med litt snø oppe hos deg! Vi har også fått ca 15 cm i dag, så nå har småplantene mine fått vinterdyne :) Jeg syns det er fint med litt snø nå på vinteren, og alt er finere enn barfrost i allefall! Artig at du klarte å overvintre Chilien da! Jeg har kjøpt to Primula i dag, for å piske opp vårstemningen, og det virket:) Fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jepp! Veldig bra det endelig kom. Og så gøy for ungene som endelig kan leke seg i snø. Koselig med vårblomster, og primulaer er jo en fargeklatt på denne tiden.
      Fin uke igjen!

      Slett
  2. Vakre vinterilder som du har tatt fra ditt hjemsted. Jeg har nettopp sådd nye Chilier, en favorittplante.

    Ha en fin dag i snøen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, chilier er en favortitt her også.
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  3. Så vakkert det ble med snø hos deg. Sikkert mange som koser seg, men stakkars den bjørka da!Så gøy du har overvintret chili. Det blir spennende hvordan det vil utvikle seg. Jeg husker mamma hadde røde pepper i vinduskarmen da jeg var liten, fryktelig sterke, som chili, og de overvintret! Ha en fin mandag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Og ungene koser seg ute nå. Bjørka måtte gi tapt den..
      Chiliene har det fint så langt, ser det ut til. Artig at din mor hadde røde pepper i vinduskarmen. Det var sikkert ikke så vanlig før, vil jeg tro.
      Fin dag igjen!

      Slett
  4. Stakkers Mumrikk ;-)) Ikke vær for mons dette nei... Lutten er fortsatt mye ute men har han først kommet inn går han i koma forran ovnen :-D I Bergen hsr det også vært skøyteis på mange vann. Snø har vi også! Og i dag kom det påfyll av sorten.. Fine bilder av vinterlandet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant(?). Ikke kattevær i det hele tatt. Sånn er Mumrikk også. Helt slått ut etter å ha kommet inn igjen.
      Flott med skøyteis, og snø! Takk takk:-)

      Slett
  5. Skikkelig mye snø hos deg nå! Det er jo hyggelig å få litt snø mens det er vinter.
    Katten din er jo heldig som får ferdig oppmåket sti :)

    Kos deg i snøværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå har det kommet mere. Ja, liker det godt, og at det ikke har begynt å regne. Som det som oftes pleier. Å ja du, han er jo litt bortskjemt. Men det skal katter være,)
      Takk for det!

      Slett
  6. Så bra dere fikk snø! Plantene trenger jammen snødekket sitt nå i kulda, vi får håpe det går bra med planter og roser.
    Stemningsfulle bilder, både med snøfall og uten. Ikke greit å være liten pus med masse snø og kuldegrader.
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Veldig fint ute nå. Katten er nok bortskjemt, men katter er egentlig ikke vinterdyr, så da er det greit å skjemme han bort,)
      Fin uke igjen:-)

      Slett