torsdag 28. januar 2016

Effektiv fluefangerfelle, og tips til kjøpte krydderurter.







 En kan bli ganske desperat noen ganger når små fluer virrer rundt i stua eller kjøkkenet og er håpløse å få has på.
 Dette er mitt tips:

Eplejuice, sukker, gjær og zalo.
Ser jeg glemte ta med zaloen på bildet, men det er viktig med zalo, eller annen oppvasksåpe i blandingen.



Små skåler fylles med eplejuice, gjerne den billigste. Så en liten dæsj sukker og litt gjær.
 Det er det samme om du bruker tørrgjær eller fersk. Alt røres til det er oppløst.
Så dryppes to-tre dråper zalo oppi. Veldig viktig! Dette for at vannhinnen skal brytes opp. Rør litt rundt og fellen er klar.
Skålene settes i vinduskarmen mellom pottene eller på kjøkkenbenken, og det tar ikke lang tid før fluene er fanget.
Skålene byttes etter noen dager. 

Før brukte jeg ferdig kjøpt eplecider på butikken, men dette over her er en billigere måte å lage fellene på.

                                                                    --------------------


Fluer er ofte med de krydderurtene vi kjøper med oss fra butikken. Jeg tar en klar plastpose, gjerne en brødpose og setter urtene oppi. Knyt igjen til du skal bruke urtene og du slipper ikke fluene ut. Så åpnes posen forsiktig, klem da rundt nedest rett over potten, brett posen ned og klipp av urtene du skal bruke. Tar du ikke alt, så knyt igjen.
Fluene holder seg nede i potten om dette gjøres forsiktig. Jeg har lite fluer på kjøkkenet etter at jeg begynte med dette, så kanskje flere trenger dette tipset?

                                                                             Ha en fin dag:-)





6 kommentarer:

  1. Takk for godt tips! Jeg er ikke plaget med småfluer nå, men det hender jo at det kommer noen. De pleier å følge med amaryllisløker, men denne gangen har jeg ingen plagsomme fluer.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. :-)

      De pleier å følge med på lasset når en kjøper blomster på gartneriene ja. Her kommer de med jord en kjøper også, så da er fellene gode å ha.
      Fin dag igjen!

      Slett
  2. Et lurt triks som kan komme til nytte nå når jeg skal begynne å så sommerblomster i kjelleren :-)) Der kommer det alltid fluer etter hver.. Jeg kan jo ellers anbefale undervanning, som et forebyggende tiltak. Fluepapir er jo fortsatt å få kjøpt? Hum.. Det virker jo ganske bra da ;-D Ikke noe særlig soppavling ser jeg?! Vi har vært inne på tanken å forsøke dette vi også, men kanskje ikke? Ha en flott helg til tross for orkanen som skal ramme midtnorge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint:) Undervanning har jeg også, men ikke på amplene som henger i stuevinduene. Der er det vanskelig å holde jorden tørr på overflaten.
      Nei du, soppdyrkingen gikk ikke så bra. Men mulig det finnes soppsporer en kan kjøpe i Norge, som ikke kommer fra utlandet?
      Takk for det. Skal ut og se over hagen, og rydde inn noen spader iallefall. Klor deg fast du også!

      :-)

      Slett
  3. Takk for tipset, så snart det blir mildvær så kommer de frem, fluene! Ikke det at de er så mange, men de dukker alltid opp i forbindelse med måltider, så man blir sittende og vifte de bort fra maten. Det er så irriterende, og nå skal ingredienser til fluefangerfelle kjøpes inn :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. :-)

      Ja, de kommer når det ikke er så passende,)
      Ha en fin dag i blesten!

      Slett