tirsdag 26. januar 2016

Dyrking av sjampinjong. Ikke særlig vellykket...







Jeg ble inspirert av hagebloggen til Stein til å prøve meg på soppdyrking, av sjampinjonger.  Stein fikk til flotte østerssopp:-)
Men det har ikke gått så veldig bra med min dyrking.
Boksene med soppsporer ble kjøpt i sept/okt. i fjor, og jeg satte i gang med en av de.



Boksen ble etter noen uker dekket med disse hvite sopptrådene. Og mange uker etter der igjen, kom noen mikroskopiske hvite baller til syne:-)
Det så lovende ut, men nå vokser de ikke så mye lenger.

Jeg kjøpte fem bokser, og tenkte de skulle være til julegaver. Men så fant jeg en stor larve i jorden, en brun med mørke striper. Og så dukket det opp fluer. Boksen havnet da i en stor gjennomsiktig plastpose, og har stått sånn siden. Det kryr med fluer inne i posen, og de slipper ikke ut.
Som julegaver syns jeg ikke de passet, etter at jeg fant larve og fluer.

Det begynner å bli ganske ekkelt der inne, så når jeg skulle ta disse bildene, tok jeg med posen ut.

Disse soppdyrkingsboksene kommer fra Danmark eller Tyskland, tror jeg. Og er disse insektene noe vi ikke har i Norge, så er det kanskje best de holder seg inne i posen til jeg får tatt livet av de?

Noen stor soppdyrker blir jeg nok ikke. Det blir heller å gå ut i skogen på høsten og finne sopp der.
Men jeg har iallefall prøvd:)

                                                                             Ha en fortsatt fin uke:-)








14 kommentarer:

  1. Hei! synd det! Fluer er ikke lett å hamle opp med, de tar for seg hvis de får sjansen! Men godt forsøk da! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt synd. Men artig å prøve iallefall:) Nei, er så lei disse fluene, men disse var ikke sånn jeg har i blomsterjorden. En annen type som ikke skal slippes løs i huset,)
      Fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine.
    Så synd at soppen ikke fungerte som ønsket for deg!?
    Verre var det at du får larver og fluer vi ikke har i Norsk natur fra disse boksene! Jeg ville tatt dem med meg tilbake til Plantasjen og klaget, samt sendt noen eksemplarer til Mattilsynet. I Norge har vi jo veldig strenge lover på planteimport og Plantasjen har jo en forpliktelse til å følge disse nøye. Spesielt siden våre norske lover faktisk gjør vårt land enda mer sårbart for landsomfattende sykdomsspredning enn i andre europeiske land hvor lovene er mindre strenge.
    Våre plantesertifikatlover er jo med på å skape nært opp til en monopolsituasjon for store selskaper -som derfor har hele landet som marked. I andre land vil en mengde små gartnerier og planteutsalg faktisk gjøre sykdomsspredning langt mer lokalt (små utsalg har mindre marked enn de store kjedene har)

    Jeg ønsker deg en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, men jeg har da prøvd iallefall:)
      Vurderer å ta de med tilbake ja. Men larven ble avlivet med en gang, mulig det er flere i de andre boksene. Tanken var å prøve ute til sommeren, men nå er jeg ikke sikker lenger. Det er nok ikke lurt. Og det er jo bra vi har strenge regler på import, selv om det er noen glipper litt for ofte, vil jeg tro?
      Du fikk til noen flotte eksemplarer av østerssopp!
      Riktig fin dag til deg også:)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Jeg holder med Stein - Når private personer skal gennem en minutiøs kontrol hver gang de tager lidt planter over grænsen så giver det ikke nogen mening at de store sådan uhindret kan indføre potentielle skadedyr.

    Der må gælde samme ret for lille som for stor.

    For det er vel ikke kun for at beskytte de hjemlige forhandlere at man har denne "kontrol"?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, du har helt rett. Kommer ikke til å prøve de andre boksene iallefall, og skal få returnert de så snart jeg kan. Veldig synd, men det er verre om ukjente arter kommer inn i landet. Godt jeg prøvde en boks, så de andre ikke ble til julegaver rundt i landet.
      Ha en fin fin onsdag!

      Slett
  4. Det hørtes ut som et kjedelig prosjekt, og ganske ekkelt også! Jeg hadde nok ikke åpnet den posen, nei ;)
    Tenk om du ikke hadde oppdaget larvene, og gitt det bort! Godt at du så det!
    Champinjong er nok best å kjøpe i butikken :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Ikke så gøy som jeg trodde. Men jeg har da prøvd iallefall. Ja, det hadde ikke vært noe gøy å fått det som julegave, når det muligens inneholdt ukjente insekt.
      Butikkene har flotte eksemplarer, så da kan jeg jo kjøpe der ja.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  5. Hei!
    Jeg synes dette viser hvor sårbare vi er. Hvis du har anledning, send en prøve til Mattilsynet. Det har kommet noen nye regler i år om at de som importerer, har et ansvar for det de importerer. At det de selger, er det de selger og ikke noe annet i tillegg. Har opplevd å finne brunsnegler i potter på Hageland. Det er så kjedelig å måtte sjekke planter så grundig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det viser nok det. Kontroller er utrolig viktig! Jeg og sjekker alt jeg kjøper i potter, og noen ganger skyller jeg av all jorden på røttene også. For å være på den sikre siden. Men det skulle absolutt vært strengere kontroll på planter.
      Ha det fint!

      Slett
  6. Det hørtes ekkelt ut, og godt det ikke ble julegave:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var nok det. Nå er ikke jeg så skvetten av meg, men den larven ble avlivet og kastet. Det skulle jeg jo ikke gjort, skulle tatt bilde av den og puttet den i et lite plastrør og sendt Mattilsynet. Fluer er det nok av, det kryr!
      Mulig jeg får gå gjennom de andre boksene og se om jeg finner flere larver.

      :-)

      Slett
  7. Æsj, noe så ekkelt! Jeg har også prøvd disse settene, de kom fra Nederland. Det var heldigvis ikke noen fluer i mine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så de kommer fra Nederland. Ja, det er ikke sikkert det er fluer og larver i alle. La oss håpe det var en kontrollsvikt, og at det ikke skjer igjen.

      :-)

      Slett