tirsdag 8. desember 2015

Overvintring av Chiliplanter







Det er ekstra gøy når det ser ut til at chiliplantene mine tåler overvintring, iallefall så langt.  De ble, etter et tips, pottet om med ny jord, og satt lyst.  De står fortsatt i andre etasje på arbeidsrommet mitt.



Så har jeg klippet av det meste av fruktene, men det kommer stadig nye blomster. De drysser av, når de ikke får nok varme og lys. Men jeg har lys stående på døgnet rundt over plantene.
I dag gikk solen opp klokken 9.42, og ned 14.37. Ja, over skyene da,)

Vannes en eller to ganger i uka, og ellers så ser det ut til at de greier seg selv :-) Dette er de chiliplantene som bare blir 45 cm høye og har hatt en imponerende produksjon av frukter. Frøene har jeg fått av fantastiske Elisabeth:-), som har mange flotte blogger.



 Ute har det vært ymse vær, men mest regn og "av-og-på"-vær. Altså, fire årstider på en dag.



Jeg har brukt brodder tre dager så langt denne vinteren,  men nå har det vært broddefritt i snart en uke. Plenen er grønn, verbenaen utenfor døra blomstrer fortsatt.  Fuglene er ikke interessert i mat, det er det bare katten som er.

                                                  Ønsker alle en fortsatt fin og rolig førjulstid:-)







6 kommentarer:

  1. Spennende med overvintring av Chili. Jeg satte en inn i kjelleren som jeg hadde tenkt å ta opp i varmen, men glemte den! Nå er det sikkert for sent. Her er det mye vind og regn for tiden, og plussgrader. Julestemning på vestlandet =D. Ha en fin adventstid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Det ser nå ut til at en av de ikke overlever, men de andre to kommer med nye skudd hele tiden.
      Fort gjort å glemme, kjenner til det.
      Snøfattig her og, og det har vært mye regn.
      Fin advendstid til deg også:-))

      Slett
  2. Så flott chiliplante. Jeg hadde en habanero på overvintring fra i fjor til i år, det gikk fint.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Så gøy du fikk til habaneroovervintring! Habanero er godt:)

      :-))

      Slett
  3. Det er spennende å lese om overvintringen. Du må gi oss oppdatering etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp:) Det skal jeg gjøre. Nå ser det ut til at en av de tre, visner. Men de andre to seg pigge ut:-))

      Slett