onsdag 18. november 2015






                    Katten ligger ved ovnen og snorker, og jeg har vært ute i hagen en liten tur.



 Det var frost igjen i natt, og snart har alle blomstene takket for seg denne sesongen. Og når de store staudene faller sammen, dukker nye opp. Bl.annet denne hasselurten. Flott bunndekker.



                                                     Noen fargeklatter på plenen.



                                                Og et frosset eple.



                  Denne nøkketungen er ikke så lett å dele, så den har jeg tatt frø av og skal prøve å så de.











 Dagfiolen skal jeg fjerne fra hagen, for den tror jeg kan bli litt ustyrlig i lengden. Og ustyrlige planter har jeg nok av.



                                                        Siste lupin.



                                                     Frossen moskuskattost.



                                                     Og gullkorg.



                                                            Asters.



                                                           Nyseryllik. 



                                                        Fredløs.



                          Lodnetimian. Denne blir flott når den får vokst seg skikkelig til rundt prydepletreet.



                                                                             Erteblomstene blomstrer enda.



                                                Men tror de snart takker for seg de også.



                                                         Siste rosen, kanskje?



                                          Under rosebusken blomstrer lerkesporen.



 Her er noen av pottene med staudefrø i. Og for å holde fuglene unna, har jeg satt netting og pinner rundt.



Hadde aldri trodd sommerblomstene skulle holde ut så lenge. 16 november ser de sånn ut:-) Verbena og margeritter. Litt tufs i blomstene margerittene, men det skulle nå bare mangle når de har holdt ut så lenge.

                                                                     Ha en fin novemberdag!




11 kommentarer:

  1. Vakker hasselurt med rim på! Så mye fint som blomstrer fortsatt hos deg. Her har vi hatt frost mange ganger, så her er alt dødt nå. Jeg får hygge meg med dine ☺

    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hasselurt en en flott bunndekker, og vakker nå når den endelig får vist seg frem ja. Nå er det straks slutt med blomstringen her også.
      Og hageblogger, bilder fra hagene er fint å hygge seg med nå når hagene har hviletid.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  2. Så flotte rimfrostbilder, å så mye som blomstrer frosten til tross! Ha en fin novemberdag du også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rim er jo flott ja:) Fin dag igjen:-)

      Slett
  3. Hei! Hasselurt har et veldig vakkert bladverk. Bruker den flere steder. Rådyrene er glad i bladene og de blir snauspist hver vinter, men den kommer nye. Det er akkurat som fargene blir sterkere nå. Flotte bilder.
    Nå spirer min hundekjeks også.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har den virkelig. Min er litt druknet av andre planter, men tankern er å få den mere frem. Rådyrene spiste mye av min også i fjor, men heldigvis kommer den jo igjen. Værre er det med tulipanblomstene.
      Så bra at din hundekjeks også spirer! Gøy!
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Det er så flot med en første rim!
    Det giver en fantastisk finale på sæsonen!
    Helgen skulle bringe dagfrost til os hernede - vi får se....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syns jeg også:) Kanskje du har fått rim i din hage nå?
      Ha en fin fredag:-)

      Slett
  5. Det er jo flott med frost også da, blir fine bilder. Og hasselurten er nydelig, min er litt bortgjemt, til neste år håper jeg den har vokst så mye at jeg kan dele den og få flere.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det syns jeg også:) Min hasselurt ser jeg bare om våren og høsten, ellers så er den borte i alt annet. Jeg skal og dele min, og så har jeg sendt en til en av norges nordligste hager, i Bådsfjord. Og den har overlevd så langt:)
      :-)

      Slett
  6. Å, for noen nydelige bilder fra hagen din! Frost er virkelig vakkert og poetisk, slik du viser det her! Klok måte å så staudefrø på. :)

    SvarSlett