mandag 2. november 2015

Fugler i hagen, Sibirnøttekråke `Nucifraga caryocatactes macrorhynchos´.







                    Så er sibirnøttekråka på plass i hagen igjen:)



 Sibirnøttekråke underart av nøttekråke. Det er en invasjonsfugl som kommer østfra når frøproduksjonen av cembrafuru slår feil. Den siste store invasjonen til Skandinavia var i 1968 og 1995. Enkelte fugler hekker i Norge etter den siste invasjonen, og spesielt i Trøndelag.
Trondheim kommune har den største bestanden av sibirnøttekråke som hekker her i regionen. 



                        Den er ikke så redd av seg, så en kan komme ganske tett på.



 Det er endel cembrafuru i området her, men den setter også pris på vår furu, som er en Weymouthfuru,  ´Pinus strobus´.



Alle bildene over her er tatt fra før, bortsett fra det nederste som jeg tok i går. Jeg har bare sett en så langt, men vi har hatt opp mot 12 skykker på en gang.
De spiser jo mest frø, men en vinter tok den faktisk en liten blåmeis.

Vind og regn til oss i dag, men mildt. +13 ute, og det er varmt til å være i november.

                                                                            :-)

12 kommentarer:

  1. Ja dette er jo en fugl jeg bare kan se langt etter? Godt du kan by på noen bilder av herligheten! Fin uke der oppe på midten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Si ikke det. De har det med å spre seg enkelte fuglearter, så kanskje den kommer din vei også?
      Takker for det!

      :-)

      Slett
  2. Hei!
    Den har jeg aldri sett. Her har det nesten vært en sommerdag, over 10 grader, vindstille og sol. Himla deilig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke den har kommet så mye sørover enda, men kanskje etterhvert? Ja, det er varmere nå enn det var deler av sommeren her også. Jeg er glad i høsten, så det er helt greit ja:)
      Ha det fint:-)

      Slett
  3. Så flotte fuglebilder. Jeg har mange fugler i hyllebærene om dagen, men de blir aldri så lenge at jeg rekker ut for å ta bilde.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Hyllebær er fuglemat ja. Jeg tar mange fuglebilder gjennom vinduene. Det krever litt vask for å få av saltet på rutene, og så har jeg en kraftig zoom.Det gjelper endel på fotograferingen.
      :-))

      Slett
  4. Så flotte bilder av Sibirnøttekråke! Den har vi ikke her på øya. Men flott og eksotisk var den i alle fall. Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Kanskje den kommer vestover en gang? De sprer seg iallefall mere og mere.
      Fin uke til deg også!
      :-))

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Flotte billeder af en flot fugl -
    Ja 13 grader er varmt i november - Læste at på Færøerne skal man tilbage til 1920 for at slå den varme de oplever nu.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er varmt. Det er nok mange steder som slår noen rekorder av denne unormale høsten, vil jeg tro.
      Ha en fin fin dag!
      :-))

      Slett
  6. Nydelig bilder av en spesiell fugl, og den har jeg aldri sett før. Men det har sikkert en naturlig forklaring, for den trives sikker lenger nord enn her.

    Ha en fin kveld! ☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er ganske spesiell:) Vi har mye av den her i midt-norge, men kanskje den sprer seg sørover etterhvert. Tror den er ganske tilpasningsdyktig.
      Ha en fin dag!
      :-))

      Slett