onsdag 14. oktober 2015

Ringve Botaniske Hage. Gamlehagen.






Da har jeg kommet til gamlehagen på Ringve. På dette skiltet står det litt om den. 




Her på våren. Dette er et ganske nytt felt i denne botaniske hagen, så den kommer til å bli utvidet etterhvert som flere planter kommer til. 




                                   Mye plen å ta av til nye bed:)



 Jeg liker veldig godt de gamle staudene som vokser her, og har fulgt med på gamlehagen dette året.



 Det er fortsatt noen av disse staudene som jeg ikke har fått tak i, men ikke alle er i salg lenger.



 Astilbeblomstring. Fint å kunne ha den botaniske hagen som nærmeste nabo for de som bor her.



 Bakerst i bedet vokser bl.annet forskjellige mjødurt, på over 2 meter! Kjempeflotte! Skal tro om mine blir like høye..






















                                                   Noen har egne bed for å holdes i sjakk.



 Høst i gamlehagen. Og en må ikke glemme at de nye staudene vi planter i våres hager, en gang blir gamle de også. Og kanskje de kommer i en botanisk hage?

                                                                       ------------------------

Det er høst i hagen min også. I dag har jeg plukket av fire gulvbøtter med umodne plommer. Skal ta noen flere bøtter i ettermiddag. I år blir de ikke modne...

Voksblomsten er nå pakket inn i plastfolie rundt glassrutene som ble satt opp tidligere i høst. Samt ullteppe på om natta. Noe så træg en plante! En av knoppene begynte å åpne seg for 14 dager siden, så jeg tenkte at jeg skulle være lur og ta den inn i en vase. Men det likte den ikke. Blomsten falt fort av.
Solhattene derimot, syns det var greit å komme inn i varmen, samt hvit asters. Den er nydelig! Bilder kommer.

Nok en strålende høstdag her til oss. Men nå tilbake til jobb.

                                                                                    :-)






4 kommentarer:

  1. Å, så mye fint som vokser i Ringve botaniske hage. Jeg er veldig glad i gamle stauder. Syns de skaper koselig atmosfære i hagen. Men det er ikke alle som som er lett å få kjøpt lengre. Ha en fin høstuke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det, selv om hagen ikke er så stor. Jeg er og glad i de gamle staudene. Synd om de forsvinner. I nabolaget her er det triste eksempler på at alt blir fjernet og erstattet av trampoliner, fotballmål og plen...
      Jeg er bl.annet på jakt etter den gule duppesoleie, men den er ikke lett å finne i slag nei.
      Fin høstuke til deg også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Og tak for turen rundt i den botaniske have, Det er spændende at se hvilke planter og blomster man havde førhen, Når jeg selv går i skoven i Sverige finder jeg indimellem en gammel torp tomt og resterne af de prydplanter man her har haft - det er tankevækkende:)

    Det var da iøvrigt nogen lækre højbede!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er spennende med botaniske hager. Og spennende å finne planter i gamle fraflyttede hager. Liten spade og pose i sykkelvesken har jeg alltid med på tur,)
      Fin dag til deg også:-)

      Slett