søndag 18. oktober 2015

Ringve Botaniske Hage. Plantesystemet.







 Dette er en av de gamle delene av hagen. Første gangen jeg besøkte Ringve botaniske hage, og musikkmuseet, var i begynneslen av 80-tallet.



 Jeg husker hagen som fantastisk spennede!



 Alle hekkene som delte opp rommene med planter i.



 Da jeg flyttet til Trondheim i 1990, så begynte forfallet.



 Vi bodde ikke langt unna, og tok ofte turen hit med ungene.



 Nå er det endelig rehabilitering i gang:-)



 Kjempebra! For det trengtes virkelig.



Så det har ikke blitt så mange bilder herfra nå i år, da de har jobbet aktivt med Systemet.



Jeg liker ikke å ta bilder av folk når de ikke er klar over det, eller at jeg må spørre.



Her kommer litt infomasjon fra siden de har på nettet:


I Plantesystemet kan du følge plantenes utviklingshistorie og slektskapsforhold. Her folder planterikets variasjon av former, farger og fascinerende tilpasninger seg ut.
 
Hvorfor er det så stor variasjon i former, farger og dufter blant blomsterplantene? Mye av svaret ligger i at de er utviklet parallelt med utviklingen av insektene som pollinerer dem – det har skjedd en gjensidig evolusjon og tilpasning gjennom millioner av år.
I Plantesystemet kan du gå på stier og mellom rom som representerer ulike utviklingslinjer i denne evolusjonen.
Rommene i anlegget er avgrenset av hekker av alperips (Ribes alpinum).
Hvert rom tilsvarer en planteorden og inneholder arter fra typiske familier og slekter i ordenen.
Dess lenger vekk fra hverandre to rom er plassert i anlegget, dess mindre beslektet er plantene i de to rommene.
Plantesystemet er hagens mest innholdsrike anlegg, med rundt 1000 forskjellige arter i 50 ordensrom. I tillegg til variasjonen i blomster, er ulike frukttyper og vekstformer i planteriket godt representer




                                                                                   Fin søndag til alle:-)


8 kommentarer:

  1. Veldig kjekt at du har laget denne serien om Ringve :-)) Jeg har ikke vært i Trondheim siden jeg var ung men kanskje det snart er på tide med en tur igjen?! Så kan jeg mimre om den gangen jeg var geitebonde i nærheten av Orkanger ;-)) Fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint du liker det:) Kommer noen innlegg til også, litt senere.
      Det er vel neppe geiter igjen i Trøndelag. Veldig synd, for de holder kulturlandskapet vedlike.
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  2. Så bra at den botaniske hagen blir tatt vare på! Nydelige bilder! Det er lenge siden jeg har vært i Trondheim, men det er en flott by! Ha en fin uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig bra det som gjøres nå. Håper bare det vil fortsette.
      Trondheim er en flott by, og det gjelder å ta vare på de perlene vi har.
      Fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Hei!
    Innmari bra at de rehabiliterer hagen. En sommer kan kan få en hage til å gro igjen. Det er en kjempeviktig kulturarv og så er det så mye å lære.
    Liker så godt alperips. Den har en irrgrønn farge om våren og er fin til å forme ved klipping. Det er veldig lett å ta stiklinger av den.Pleier å stikke nye skudd i bakken etter den første klippen eller sette dem i et glass med vann. De får røtter ganske fort.
    God mandagskveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det klødde skikkelig i fingene mine før da jeg gikk der, for det var så mye ugress. Hadde så lyst til å luke, men det ville tatt utrolig med tid.
      Alperips er en flott hekkeplante. Takk for tips. Vi skulle ha skiftet ut tornehekken vår, så da skal jeg spørre en nabo om å få ta overskuddet av klippingen på deres hekk og sette stiklinger:)
      Ha en fin onsdag:-)

      Slett
  4. Det er ut som et fantastisk hageanlegg! Godt at den blir rehabilitert! Det må være herlig å kunne rusle der og se på alt det vakre som er der :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fint året rundt egentlig. Og veldig bra det blir rehabilitert ja. Et fint sted å rusle rundt og notere ned de plantene jeg ønsker meg.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett