fredag 2. oktober 2015







 Ute raser "Roar", så jeg og katten har ikke vært ute i hagen i dag. Lurer på hvor sommerfuglene har gjemt seg?



 Disse bildene er fra tidligere i uka. Da var det fem admiraler på høstormedruen. En staselig og flott høstblomst:)



 Her ble tre av dem med på bildet. Er ikke helt sikker på om høstormedruen står enda, men nå har den blitt så stor og kraftig at den tåler vel en storm eller fem denne høsten også.
Det gikk bra i fjor, og det går sikkert greit i år.



"Roar" skulle gi seg litt utover dagen, så da må jeg ut og plukke epler. Det ble ikke så mange i år, men de som har blåst ned skal bli til eplekake:)



 Sommerfugl og katt. Katten er så glad i sommerfugler, her skimtes en admiral på toppen av hestemynten til høyre i bildet.
(jeg hadde litt lokkemiddel på hestemyntene for å få admiralen dit. Da er de enklere å fotografere)



                                       Her skal vi ikke ha noen fangst i år, så da måtte sperring settes opp.



                                                                   Bare se, ikke røre ,)




                                                      Til slutt ble han lei og tok seg en tur i jungelen.



Gammafly på breinøkketunge. Denne er litt vanskelig å dele, men jeg skal kjøpe noen ekstra og plante rundt i hagen. Den lyser skikkelig opp med sin kraftige varmoransje farge.
Skjønner godt insektene liker denne:)



                                                                          Ønsker alle en fin fredag:-)






               Etter jeg skrev innlegget over her, måtte jeg ut på dagens tur, men uten sykkel.



 Ruslet ned til Trondheimsfjorden, som hadde hvite topper på bølgene. Nesten alle bildene jeg tok, ble uskarpe pga vindkastene.



Så ble himmelen svart, og jeg gikk hjem. Rakk akkurat å komme innenfor døra, før regnet satte inn igjen.
Fikk bare så vidt med meg at klematisen har skiftet retning og må nok tas ned om den ikke ramler ned selv senere i dag.

                                       Nå en kopp kaffe og tilbake til jobb:-)






12 kommentarer:

  1. Flotte bilder. Håper Roar har roet seg og at du får en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jo da, Roar roet seg heldigvis.
      Takk for det:-))

      Slett
  2. Flotte bilder av admiralen! Skjønner godt at pus er interessert i de, for sånn er det her også. Det har gått med noen her, for på slutten var de så slappe at de knapt nok fløy. Håper det går bra i stormen. Mye vær vi har i dette landet!

    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, katter liker veldig godt disse proteinbombene. De er ikke så slappe her enda, men kanskje det har noe med fóringen å gjøre,)
      Jepp, mye vær. Både til deg og meg. Men vi står han vel av, som de sier lenger nord.
      Fin søndag til deg:-))

      Slett
  3. Fantastiske bilder! Håper ikke Roar klarer å rote til hagen din da. Det er ikke alltid enkelt å være hageeier i værharde strøk.Håper det løyer snart, og at du får en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Roar rotet litt, og jeg ble faktisk litt møkkalei her en stund. Noe jeg kke pleier å bli. Men, ny dag, nye muligheter:)
      Ha en fin søndag:-))

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Lækre admiral billeder - og dramatik på fjorden! Godt det var regn som faldt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jepp, vindfullt på fjorden, men flott også. Ja, ingen snø så langt, men det var torden i skyene, så det kunne nok kommet haggel.
      Fin kveld igjen:-))

      Slett
  5. Flotte bilder :-) Likte spesielt godt de med sommerfuglene og høstormedrua, nå må jeg virkelig få meg en slik en jeg også, den er så lekker!!
    Vi slapp heldigvis greit unna stormen, håper det gikk bra i hagen din!
    Ha en fortsatt fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, annbefaler virkelig denne høstormedruen. Den finnes også i forskjellige bladfarger, men jeg syns disse lange blomstene er så flotte! Vind tålte den også:-) Som andre ikke orket...
      Ha en fin søndagskveld:-))

      Slett
  6. Se, heldige du som har fått hele Admiral-korpset på besøk. De elsker Høstormedruen. Fine bilder i fint høstvær.
    God ny uke!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Enda det er ikke så mange i år som i fjor. Og de elsker virkelig høstormedruen ja.
      Fin uke til deg også:-))

      Slett