tirsdag 20. oktober 2015

Overraskelse i oktober.






Tenk det da, en gladiol som plutselig blomstret under hvitrognen! I fjor satt jeg gladiolknoller rundt i hagen, men tok de ikke opp igjen etter blomstringen. Ikke dalhiaene heller.
Men denne hadde andre tanker, for den har da overvintret i hagen:-)  Nå står den i vase og lyser skikkelig opp i stua.



 Men mange andre har jeg drevet frem inne de siste ukene. Solhatten. Rudbeckia `Cherry Brandy`har kommet med fine blomster.



Dette trodde jeg faktisk var ugress, og har luket bort mye, for bladene er ikke særlig vakre. Men se så fine blomstene er! Nydelig i vinduet med høstsol på.



 En av mine absolutte favoritter er denne hvite astersen.



 Nå står mange i vase sammen med pyntekorg(kosmos) som jeg har tatt inn masse av.



 Oktoberbergknapp nesten i blomst, men vet ikke om den rekker det i år. Mulig jeg skal flytte den ut av skyggen.



 Voksklokken ble bortskjemt med eget ´hus´ i år, men neste år skal den få seile sin egen sjø, tror jeg...



 Så langt har den kommet.



 Herlig purre ble høsten inn i går!  Dette er fra et av bedene, har et igjen. I går ble det nydelig grønnsakssuppe til middag. Så skal mye i fryseren.



 Astrid Lindgrenrosen svikter ikke:)



 Men humler har jeg ikke sett mye av de siste dagene, bortsett fra denne døde som har hengt under silkekattosten noen dager.



 Blomsterfluer, veps, fluer og fjæremygg er det endel av enda. Men sommerfuglene er nok ferdige for i år.



Dette bildet er tatt for nøyaktig ett år siden, den 20.oktober i fjor.  Da skulle vi ha en tur opp til Jervfjellet i Malvik kommune ikke langt unna. Dette var bestemt noen dager i forveien.
Til oss lenger ned mot fjorden, kom det et lett melisdryss med snø denne dagen. Men her oppe hadde det jo kommet rundt halvmeteren!



Vi kom oss opp på nabotoppen, men brrr så kalde og våte vi ble. Sønn og datter holder varmen sammen,)
I bakgrunnen skimtes Jonsvatnet, som er hovedvannkilden til Trondheim kommune. Vakker er vinteren, men ikke akkurat som vi hadde tenkt oss på denne toppturen.
Ny tur skal vi ta, og da uten snø, og komme oss helt bort til den høyeste toppen.

Vi har hatt stille og flott vær noen dager nå, men i morgen meldes en ny høststorm. Hagen får greie seg selv, men jeg har fått hvitløk i jorden, Messidrome. Masse perleblomstløker, ´Fantasy creation`, Vinterblom, Eranthis. Noen botaniske tulipaner. Allium oreophilum, samt krokus og noe annet jeg ikke husker i farten.
Og de botaniske tulipanene jeg hadde fra før, er delt og plantet her og der. 

                                           Ha fortsatt fine oktoberdager:-)




16 kommentarer:

  1. Oi, en gladiol i oktober! Det var nok litt av en overraskelse! Jeg trodde ikke de klarte å overvintre ute! Du har mye fint i hagen fremdeles, og flott purre! Artig å sammenligne årets oktober med fjorårets. For en forskjell! Det er dårlige meldinger for morgendagen her også, håper det ikke blir helt vilt! Ha fine oktoberdager du også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk det! Jeg trodde det var bladene til en rød iris jeg ikke kunne finne igjen, men plutselig sto den i blomst:) Jeg trodde heller ikke de ville klare vinteren her.
      Mye blomstrer enda i hagen, og purren ble skikkelig fin. Har ikke hatt purre på mange år, så det var på tide igjen.
      Ja, i fjor kom snøen tidlig, men den ble jo borte igjen etter noen dager.
      Ha en fin dag i blesten du også:-)

      Slett
  2. Deilig med alt som enda blomstrer :-)) Ikke allverdens her men vi gleder oss over det som er å finne :-)) Det er ruskevær på vei her også og det var et sjokk når regnværet kom til bake etter lang tids fravær =O Vi får kose oss inne imens?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne lange høstblomstringen er fin. Noe har blomstret i månedsvis.
      Vi får ta været som det kommer. Må bare ta en liten sykkeltur før det blåser opp og regnet kommer tilbake.
      Håper sjokket har gitt seg? Med ved og kaffe, går det bra:-))

      Slett
  3. Hei!
    Så flott det blomstrer hos deg nå. Voksklokke sådde jeg i våres. To spirte, men så kollapsa de, dessverre. Prøver igjen til våren. Grønnsaksuppe fra hagen er topp. Har ikke begynt å sette løk, håper å få gjort det til helga.
    Får håpe at været ikke blir for heftig. Er ikke glad i mye vind.
    Gode oktoberdager til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blomster godt enda ja, det liker jeg godt. Ja, denne voksklokken er en merkelig blomst. Tror ikke det blir frø i år her iallefall. Men kanskje den kommer tidligere neste år?
      Grønnsakssuppe er nydelig, og at grønnsakene kommer fra egen hage, er et stort pluss:) De smaker jo mye bedre.
      Jeg må ut og ta ned noen lykter i plommetreet, så er det bare å vente til vinden kommer. Litt synd at løvet på trærne vil forsvinne fort, for det har vært så fargerikt i år.
      Fin ny dag til deg:-)

      Slett
  4. Hyggelig å se både blomster og solskinn. Her er det lite av begge deler for tiden. Tenk at det var så mye snø i fjor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Ja, i år kommer ikke vinteren så tidlig iallefall. Like bra det, for det er mye som blomstrer enda i hagen.
      :-)

      Slett
  5. Så mange fine blomster, og så stor forskjell på i år og i fjor. Håper snøen lar vente på seg i år.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig mye som har blomstret lenge her nå ja. Og snøen kommer nok ikke denne uka, heldigvis. For det er så flott løv på trærne her. Det blåser vel av i løpet av de neste dagene, men det er nå den veien det går i oktober.
      :-)

      Slett
  6. Hei Kathrine

    Fine billeder - her overvintrer gladiolus også regelmæssigt og jeg har også en efternøler i blomst nu - den lyser dejligt op!

    Ja årene er totalt forskellige jeg håber på en mild periode tremover - jeg har meget der skal i jorden!

    Flot udsigt fra fjelltoppen!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja til deg overvintrer nok gladiolene bra, vil jeg tro. Men kanskje min overvintrer denne vinteren også? Det hadde vært gøy!
      Godt årene kan variere. Selv om jeg liker vinteren, kan den godt komme litt før jul syns jeg.
      Jeg er nesten ferdig i hagen for i år, men håper du får ting gjort før vinteren kommer.
      Ja, utstikt er et stort pluss når en kommer på toppen:)
      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  7. Herlig med sånne overraskelser! Cherry Brandy skal jeg så til neste år. Nydelig farge på den.
    Flotte bilder! Jeg grøsser når jeg ser snøen selv om den er fra i fjor ☺

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Og nå har jeg rettet navnet på C.Brandy. Ble en liten skrivefeil der gitt,)
      Den er veldig flott, og varierende i fargen.
      Snøen som falt i fjor ja. Nå er det ingen snø i sikte her som jeg vet om. Satser på en flott høst utover.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  8. Flott overraskelse med gladiolen :-) har også en Oktoberbergknapp som ikke rekker å blomstre ferdig i år. Flotte purrer, tenker det blir mange godf grønnsakssupper i vinter :-)
    Håper snøen lar vente på seg litt så vi får nyte det som er igjen i høsthagen! Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Virkelig en flott overraskelse ja! Så det er flere som ikke får blomst på bergknappen i år altså. Satser på at den kommer i blomst neste år vi:)
      Purre er kjempegodt! Og fint å kunne ta opp fra fryseren utover vinteren. Og snøen kan komme nærmere jul den.
      Fin uke igjen:-)

      Slett