søndag 4. oktober 2015







 Innedag :(
I går sparket jeg inn i en stol og i dag er lilletåa blå og dobbelt så stor som den skal være. Det samme skjedde i fjor også.
Det går jo over, men litt vanskelig å få på seg sko. Merkelig at det skal gjøre så vondt i en så liten tå?
Her kommer litt bilder fra uka som gikk.:



 Duehode blomstrer enda, men nå nærmer det seg slutten. Den står godt i vinden, men storhjortetrøsten tok "Roar" seg av. Og jeg som trodde at det var en vindsterk staude?







 Fylt gjerdesolhatt blir godt over to meter, og en av dem er plantet ved en hurdalsrose. Den gir god støtte, og når de rosa blomstene er ferdige på rosen, så kommer denne med knall gule blomster.
Veldig dekorativt i en ellers så kjedelig avblomstret rosebusk.



 Hvit fredløs.



 En litt ustyrlig plante, som ikke kan stå i bedene inne i hagen.



 Den har sitt eget bed på fremsiden av huset sammen med fylt nyseryllik, storknebb og en lirekne.



 Vakker hvitrogn.



 Men den frørsår seg veldig mye. Jeg har tatt mange små planter og satt i potter. Så kan de gis bort til andre.
Under hvitrognen er det bedet med de lave plantene. Og to av primulaene har blomstret to ganger i år:)



 Toppsvineroten (litt av den nederst i bildet) tåler lite vind. Tror den må stå der det ikke blåser, for de legger seg fort ned. Den vanlige svineroten tåler derimot mye vind.



 En annen som kalles hvit fredløs. Like ustyrlig den også, men har fått plass ved stakitten sammen med en sedum som ennå ikke har blomstret. Til høyre står flotte pyntekorg, men de rekker nok ikke å blomstre i år. Nå har jeg begynt å ta de inn så de kan få komme ut i varmen.



Vind ja. I går var jeg skikkelig lei. Planter må flyttes, igjen. Grmf:/



Ellers så får jeg bare kutte ut vindsvake planter. Jeg vil ha en hage der det meste kan klare seg selv i vær og vind. Jeg pleier ikke å bli oppgitt når jeg rusler rundt i hagen, men i går var det rett og slett ikke moro, selv om det meste har greit seg bra. Det var kanskje drivhusdrømmen som brast...igjen?



Butten har snart gjort sitt, og i år har mange boakjølsnegler druknet i buttene rundt i hagen og i dammen. Veldig synd. Det har jeg ikke sett før, men nå er bl.annet dammen full av boasnegler som råtner. Ikke særlig pent.



                                             Bed som er under arbeid. Her skal jeg ha busker mot stakitten.



                                              Rundt dammen.



Denne steingangen skulle jeg legge på nytt i sommer, men det tørket aldri opp, så det får bli til neste år.
Den lilla klematisen har blåst ned etter stormen forleden, men den kommer fra roten hvert år, så det er ikke så ille. Skal bare få laget et bedre stativ til den, så den slipper å knele etter hver storm som kommer.



                                                        Et annet bed som må spas opp og ryddes i.



                                                                                        Kanskje her også.




Men jeg har iallefall fått delt skjermtulipanene og plantet de på forskjellige steder. Kjøpt krokus og satt under prydepletreet.



Denne har blitt en av mine virkelige favoritter i år, valmuene ´Angels choir´. Nå har jeg fått sanket masse frø!



En nydelig florlett valmue i forskjellige farger og former. Anbefales.



Agurkurt kommer igjen hvert år. Flotte blå blomster til glede for humlene og i salaten.



Denne korsedderkoppen var ikke så heldig, da det kom en veps og tok den. Jeg sprang inn etter kameraet, men rakk det ikke. Da jeg kom tilbake, var edderkopp og veps borte...
Det har jeg faktisk aldri sett før.




Store stærflokker kretser rundt i området nå. De sitter ofte i trærne rundt hagen, eller i furua eller rognen. Snart drar de sørover. Men det gjør ikke jeg. Det meldes fint høstvær denne uka, og jeg gleder meg virkelig til det.

                                                         Ha en fin søndagskveld:-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar