mandag 5. oktober 2015

Første frosten







 I dag våknet jeg av en stor gåseflokk som dro sørover, og til et nydelig høstvær:)



 Fikk lirket på meg noen store sko og tok en liten hagerunde. Rosene var dekket av fint rim.



 I dag skal jeg ta av alle eplene som ikke blåste av her forleden. Veldig lite epler i år.



 Insektene begynner å takke for seg. Denne lille humla døde med hode ned i kuletistelen.



 Og flua døde opp ned på fredløsblomsten.



Sola begynner å tine opp hagen, og jeg rekner med admiralen kommer en tur på hestemynten når det blir varmere utover dagen. Ønsker alle en fin ukestart.

                                                                           :-)



10 kommentarer:

  1. Hei! Så nå har frosten kommet til deg ser jeg! Hit har den ikke kommet ennå heldigvis. Jeg håper jeg får opp resten av løken før den kommer. Men nå i oktober kan vel alt skje i så måte. I fjor tror jeg ikke vi hadde nattefrost mer enn en uke til sammen, hele vinteren! Men det er ikke gøy å vasse i søle heller :) Ha en fin dag da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den kom litt forsiktig i år, og det er jo litt greit også. Løkene kan stå lenge etter at frosten har kommet, så jeg har ikke tatt opp alt enda. Nei, søle er ikke så fint på vinteren, og her til meg har det vært så vått stort sett hele sommeren, så da vil jeg ha en mere "normal vinter i år, uten blankis,)
      Fin dag til deg også:-))

      Slett
  2. Til og med frost og død blir jo vakkert gjennom ditt kamera:) Det har vært et par kalde netter her også, så nå synger vi på siste blomsterverset for i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, nå kommer hviletiden i hagen ganske snart, og jeg er iallefall klar for litt fri fra den nå.

      :-))

      Slett
  3. Vakre bilder, her har det ikke vært i nærheten av frost ennå, håper den drøyer litt.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha:) Kanskje en kommer senere til deg i år ja.

      :-))

      Slett
  4. Hej Kathrine

    Lækre billeder - med og uden frost:)
    Ingen frost i udsigterne her - men mon ikke den også dukker op engang?

    Dagene bliver mærkbart kortere dag for dag!

    Ha en dejlig ny uge du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jo, frosen kommer nok til deg også, men kanskje senere enn her. Og det mørkner fortere på ettermiddagen.
      Fortsatt fin uke:-))

      Slett
  5. Nydelige bilder! Roser kler frost/ rim veldig godt.
    Her har det bare vært på 0, men hostaene har ikke tålt det. De ble ødelagt på en natt.
    Jeg har også sett flere humler som har dødd i blomstene. Får håpe de sovnet lykkelig inn :)

    Ha en fin tirsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:) Ja, det gjør de virkelig. Hostaene tåler kanskje ikke så mye kulde? Jeg har ikke så mange, men de står i en krok ved muren, så jeg tror de får litt varme fra kjelleren.
      De kan dø litt pussig disse humlene, men de ordner iallefall blomster på grava selv,)
      Ha en fin tirsdag du også:))

      Slett