tirsdag 6. oktober 2015

17 :-)






I går telte jeg hele 17 admiraler i hagen! Det er kanskje frosten som har fått flere til å komme hit? 



Jeg ser endel klipper bort og kaster blomster som ennå ikke helt er avblomstret straks etter første frostnatt. Jeg lar det meste stå vinteren igjennom, og jeg vet at endel insekt overvintrer eller legger egg i de staudestilkene som er hule inni.



 I år har jeg "matestasjon" på hestemyntene. Hestemynten står ganske støtt selv om det blåser, så da er sommerfuglene litt enklere å fotografer.



 Veldig mange fluer som kommer og vil ha mat. Veps og humler er også innom, samt gammafly.



                         Og blomsterfluer.



               Strålende vær i dag også, og mildere enn i går. Ingen frost i natt, men mye vind fra sør/øst.

                                                                              Ha en flott høstdag:-)




12 kommentarer:

  1. Det er merkelig at det er så mye sommerfugler og humler så sent på høsten. Virker som naturen er en måned for sen i år. Men det er en herlig høst, sammenlignet med i fjor, da vi holdt på å regne vekk. I går var det så fin temperatur, at jeg kunne være ute i hagen hele dagen, uten yttertøy!!! Ha en fin høstdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan en si. I sommer har det nesten ikke vært noen lags sommerfugler til meg.
      Høsten er flott, og når en ikke trenger ha på jakke, da er det herlig!
      Fin høstdag til deg også:-)

      Slett
  2. Så moro at du har besøk av en slik "flokk". Jeg synes også det er greit å vente med opprydding og nedklipping til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig gøy. Rydding på høsten er ikke så viktig, for da er en kanskje litt hagelei også. Mere moro på våren.
      :-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Imponerende med så mange admiraler samlet - og så får du tydeligvis lov at røre dem!!
    Flot billede med dis på søen:)

    Ha en dejlig uge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig gøy med disse admiralene. Og med litt lokkemat, går det fint å få dem på fingeren.
      Tusen takk!
      Fin uke igjen:-)

      Slett
  4. Hei!
    Du/dere må ha en utrolig beroligende effekt på fugler og sommerfugler. Sommerfuglen berører jo fingeren. Det er vakkert å se.
    Her har det også vært/er mange admiraler i år, men nå blir det kaldere og kaldere så det spørs hvor lenge de lever. Det har ikke vært frost ennå.
    Det meste av staudene får stå til våren.
    Flott alvedans. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, og litt lokkemat gjør det jo noe lettere:)
      Takk for det!
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  5. Koser meg verre når jeg endelig rekker en tur innom deg. For noen vakre bilder av frost, blomster og sommerfugler. Her har vi også hatt mange admiraler i hagen i høst. De er jo nesten tamme nå, og fine å fotografere. Takk for at du deler med deg og ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, på høsten blir de litt roligere enn ellers på sommeren, så de er flotte å fotografere.
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  6. Så masse flotte sommerfugler på besøk :-) Må være en slags siste innspurt før vinteren kommer.
    Jeg lar også det meste få stå til våren, mye for å forlenge sommeren og litt fordi det er dekorativt om vinteren. Og så har du et godt poeng i at det kan være bolig for insektene, det liker vi :-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom så mange sånn plutselig. Det er nok det ja.
      Og plantene er ganske dekorative med rim og snø på.
      Ha en fin dag:-)

      Slett