mandag 28. september 2015

Voksklokke i glass



Et siste innlegg i dag. Har så mange bilder som jeg skal få lagt inn i bloggen, så har jeg litt oversikt over hva som blomstret hvor og når dette året. Nå om voksklokkeblomsten min:)



 Voksklokken min, kirengeshoma palmata har store knopper og det er rett før den kommer ut. Denne vil jeg se i blomst nemlig, så da ble det glasshus over.



                                                      Like før:)



 Den er ny i år, ble kjøpt på Hammer gartneri i Nord-Trøndelag og plantet sånn ca midt i hagen min, blant masse sommerblomster og endel stauder.



 Dette bedet er litt kaotisk i år, men neste år blir det ikke å gå amokk med sommerblomstfrøbestilling nei.



I år har jeg vært mye på Ringve Botaniske Hage her i Trondheim, og her er voksklokken snart avblomstret. Fin ja?

Sånn, da kan jeg se neste år i bloggen hvor langt den kom i år. Håper endelig den spretter ut. I morgen skal jeg slå ned noen staur rundt glasset, så det holder seg på plass i vinden.

                                                                         God kveld:-)




8 kommentarer:

  1. Voksklokken er veldig fine! Smart å ha glass over den for å få den til å blomstre. Jeg har en jeg også, men min blomstrer alltid i august enda den står skyggefullt. Kanskje din vil blomstre tidligere til neste år! :)
    Har lest om stormen, og håper det går bra hos deg.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Måtte prøve med glass, og nå har jeg satt et tredje ved siden av også. Håper det hjelper. Knoppene står så utrolig lenge før de springer ut.
      Det var tidlig blomstring på din. Kanskje min og vil skjønne at litt tidligere blomstring er helt ok,)
      :-))

      Slett
  2. Denne var nydelig! Skjønner godt at den blir passet litt ekstra på for å få se blomstringa :-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne får litt ekstra pleie ja, for jeg håper den vil blomstre:)
      Fin uke igjen:-))

      Slett
  3. Så fin voksklokke! Håper hagen din kommer seg velberget gjennom stormen. Det kan være krevende å være hageeier i værharde strøk. Ha en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Den er fin:)
      Ingen vindkast i hagen denne gangen. De kommer så hardt når vi er i ytterkant av stormer, men nå var det lenger nord. Nå regner det lett ute.
      Fin uke igjen:-))

      Slett
  4. Håper den blomstrer:) Ja, det er kjekt å bruke bloggen som hagedagbok. Det er utrolig hvor fort man glemmer hvordan blomstene var forrige sesong.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også:)) Ja, det er faktisk smart å kunne notere i bloggen, så er det enklere å huske til neste år. Bare å slå opp på hvordan det var året før:)

      :-))

      Slett